تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: عبور تانك‌هاي ايران از پشت مرزهاي جمهوري آذربايجان؛ آيا رزمايش سپاه هشدار نظامي-سياسي است؟
جمعه، 29 مهر 1401 - 08:01     کد خبر: 36323

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

 عبور تانك‌هاي ايران از پشت مرزهاي جمهوري آذربايجان؛ آيا رزمايش سپاه هشدار نظامي-سياسي است؟
نگارش از يورونيوز فارسي  •  به روز شده در: ۲۰/۱۰/۲۰۲۲ - ۱۷:۵۸

رزمايش نيروي زميني سپاه پاسداران در منطقه عمومي ارس   -   كپي رايت  ايرنا

رزمايش بزرگ و شبانه‌روزي ايران در منطقه عمومي ارس در حالي كه فرصتي براي تمرين نيروهاي نظامي اين كشور بود اما هم‌زمان يك هشدار نظامي-سياسي به كشورهاي منطقه است.

رزمايش ۳ روزه نيروي زميني سپاه پاسداران ايران كه از صبح روز دوشنبه ۲۵ مهر در منطقه عمومي ارس با شعار «ايران مقتدر» آغاز شد، سومين و بزرگ‌ترين رزمايش سپاه پاسداران از زمان جنگ قره‌باغ است.

رزمايش پيشين ايران در منطقه ارس مهرماه سال گذشته با مشاركت نيروهاي زميني ارتش ايران و سپاه پاسداران برگزار شد و هدف آن، واكنش به «حضور عوامل اسرائيل» در كشورهاي منطقه و احتمال «تغيير مرزها» عنوان شد.

ايران از آغاز جنگ قره‌باغ ۳ رزمايش در منطقه عمومي ارس برگزار كرده است اما وسعت جغرافيايي اين رزمايش تمام نوار مرزي استان‌هاي اردبيل و آذربايجان شرقي را در بر مي‌گيرد و اين درحالي است كه رزمايش‌هاي پيشين در وسعت جغرافيايي كمتر بود.
 

يگان‌هاي مهندسي رزمي نيروي زميني سپاه پاسداران در اين رزمايش براي نخستين بار پل‌هاي متحرك «پي‌ام‌پي» را براي تردد يگان‌هاي زرهي روي رودخانه ارس نصب كردند.

يگان‌هاي زرهي و مهندسي نيروي زميني سپاه پاسداران ايران در سومين روز رزمايش «اقتدار ايران» از پل نصب شده روي رودخانه ارس گذشتند و يك پل ثابت خاكي هم روي اين رودخانه براي سهولت در تردد يگان‌هاي زرهي احداث كردند.

پل‌هاي متحرك نصب شده روي رودخانه ارس قابليت تحمل وزن تا ۶۰ تن را دارد كه وزن قابل قبول براي عبور تانك و نفربر است.

همچنين در اين رزمايش، يگان‌ها و رسته‌هاي تخصصي نيروي زميني سپاه پاسداران سناريوهاي امنيتي و دفاعي را به‌صورت تركيبي تمرين كردند.

در بخشي از اين رزمايش، نيروهاي ويژه سپاه با بهره‌گيري از بالگردهاي «ام‌آي-۱۷» و اجراي عمليات هلي‌برن، تصرف ارتفاعات و جاده‌هاي مواصلاتي دشمن را تمرين كردند و پهپادهاي رزمي هم موفق به انهدام مواضع دشمن فرضي در منطقه ارس شدند.

    پاشينيان خواستار مداخله نيروهاي روسيه در قره‌باغ شد؛ مسكو باكو و ايروان را به خويشتنداري فرا خواند
    نگراني اتحاديه اروپا از درگيري‌هاي تازه در قره‌باغ؛ «يك سرباز ارتش آذربايجان كشته شد»

به گزارش رسانه‌هاي ايراني، پهپادهاي رزمي استفاده شده در اين رزمايش «مجهز به سر جنگي قدرتمند بوده و با بهره‌مندي از هوش مصنوعي قادر به انهدام انواع مواضع و استحكامات دشمن هستند.»

تهران اعلام كرده است كه رزمايش‌ نيروي زميني سپاه پاسداران ايران در منطقه ارس براي تهديد همسايگان نيست.  خبرگزاري آذربايجان، «آپا» در گزارشي نوشت كه سفير ايران در باكو گفته است كه تهران پيشتر دولت جمهوري آذربايجان را از برگزاري اين رزمايش آگاه كرده است.

هم‌زمان با برگزاري رزمايش «گسترده» نيروي زميني سپاه پاسداران ايران در پشت مرزهاي جمهوري آذربايجان، اين رزمايش بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي باكو داشته است. برخي از آن‌ها اين گمانه را مطرح كرده‌اند كه تهران با برگزاري اين رزمايش مي‌خواهد از گشوده شدن دالان ارتباطي ميان جمهوري آذربايجان و منطقه نخجوان جلوگيري كند.

جمهوري خودمختار نخجوان بخشي از خاك جمهوري آذربايجان است كه با اين كشور مرز مشترك ندارد و از شمال با ارمنستان و از جنوب با ايران هم مرز است.

جمهوري آذربايجان كه در سال‌هاي گذشته از طريق خاك ايران به منطقه نخجوان دسترسي داشت، در پي توافق آتش‌بس با ارمنستان كه پس از جنگ قره‌باغ منعقد شد، توانست موافقت ايروان براي ايجاد دالان ارتباطي با نخجوان را از درون خاك ارمنستان به دست آورد.

ايران پس از آنكه جمهوري آذربايجان مناطقي از ارمنستان را اشغال كرد با خطر محدودسازي بخشي از مرزهاي خود مواجه شده است كه همواره از آن‌ها براي ارتباط با اروپا استفاده كرده است.

اينك با برگزاري اين رزمايش، تلويزيون آنلاين مساوات كه از جمهوري آذربايجان حمايت مي‌كند، ايران را متهم كرد كه در صدد جلوگيري از گشايش دالان زنگه‌زور است.

گشايش دالان زنگه‌زور كه از حمايت‌هاي تركيه، آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي برخوردار است ارتباط زميني آسيا و اروپا را بدون نياز به عبور از ايران تسهيل خواهد كرد.

ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور ايران در ديدار هفته گذشته خود با همتاي آذربايجاني‌اش گفت كه تهران هيچ تغييري در مرزها و ژئوپوليتيك منطقه را نمي‌پذيرد و در صورتي كه اين اتفاق بيفتد با قدرت پاسخ مي‌دهد.

برخي خبرها حكايت از آن دارند كه جمهوري آذربايجان در حال احداث شبكه‌اي از فرودگاه‌ها با كاربري نظامي در سرزمين‌هايي است كه در جنگ سال ۲۰۲۰ با ارمنستان به دست آورده است. شماري از تحليلگران بر اين نظرند كه در صورت درست بودن اين خبر، اسرائيل و كشورهاي عضو ناتو مي‌توانند از اين فرودگاه‌ها عليه ايران، ارمنستان و روسيه استفاده كنند.

بنابراين رزمايش نيروي زميني سپاه پاسداران پس از وقوع تنش‌هاي جديد ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان واجد ويژگي‌هايي است كه توجه بسياري از تحليلگران را به خود جلب كرده است، رزمايشي كه در بحبوحه اعتراض‌هاي داخلي ايران برگزار مي‌شود.

برخي از تحليلگران جمهوري آذربايجان بر اين نظرند كه احداث پل روي رودخانه ارس توسط نيروهاي نظامي ايران نشان مي‌دهد كه اين كشور مي‌تواند وارد خاك جمهوري آذربايجان شود.


برگشت به تلکس خبرها