تلکس فرهنگيان نيوز- تدبير shoghl.org: نخواندن سرود ملي توسط فوتباليست ها در جام جهاني، دغدغه و نگراني مسئولان
چهارشنبه، 25 آبان 1401 - 10:45     کد خبر: 36343

ورود به شبكه مديران حرفه اي... https://t.me/hrmSupergroup سايت انجمن صنفي مديران ( مديريت ،اشتغال و ...)👈http://www.shoghl.org/:

روزنامه شرق مطرح كرد:

نخواندن سرود ملي توسط فوتباليست ها در جام جهاني، دغدغه و نگراني مسئولان

«عزيمت بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران همين حالا نگراني‌هايي براي مسئولان ورزش ايران و تعدادي از نمايندگان مجلس به وجود آورده است. آن‌ها نگران اين هستند كه بازيكنان تيم ملي هنگام پخش سرود ايران در ورزشگاه و آن هم در آوردگاه مهمي مثل جام جهاني سكوت كنند.»

 نخواندن سرود ملي توسط فوتباليست ها در جام جهاني، دغدغه و نگراني مسئولان
 

روزنامه شرق نوشت: تيم ملي فوتبال ايران عصر روز گذشته تهران را به مقصد قطر ترك كرد تا به طور رسمي مهياي حضور در جام جهاني ۲۰۲۲ شود. ايران قرار است پيش از شروع اولين بازي‌اش در اين جام كه روز ۳۰ آبان مقابل انگليس است، در يك ديدار دوستانه پشت در‌هاي بسته به مصاف تونس برود. البته عزيمت بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران همين حالا نگراني‌هايي براي مسئولان ورزش ايران و تعدادي از نمايندگان مجلس به وجود آورده است. آن‌ها نگران اين هستند كه بازيكنان تيم ملي هنگام پخش سرود ايران در ورزشگاه و آن هم در آوردگاه مهمي مثل جام جهاني سكوت كنند.

اين نگراني برگرفته از بازي تداركاتي تيم ملي ايران مقابل نيكاراگوئه در تهران است كه تعدادي از بازيكنان هنگام پخش سرود ايران سكوت كرده بودند. اين موضوع باعث شد تا يكي از امامان جمعه به طور رسمي در خطبه‌هاي نماز جمعه به اين بازيكنان تذكر داده و هشدار دهد كه آن‌ها در صورت ادامه اين داستان بايد از تيم ملي كنار گذاشته شوند. حتي يكي، دو روز گذشته شايعات تأييدنشده‌اي به راه افتاده مبني بر اينكه از بازيكنان تيم ملي خواسته شده سرود ايران را حتما بخوانند و از آن‌ها تعهدي در اين زمينه گرفته شده است. همان‌طور كه عنوان شد اين موضوع در حد شايعه است.

 

با اين حال، اقدام همان تعداد از بازيكنان تيم ملي در بازي با نيكاراگوئه باعث شده تا حالا يكي از نماينده‌هاي مجلس به طور واضح و شفاف به اين مورد اشاره كرده و بگويد چنين بازيكني شايستگي پوشيدن پيراهن تيم ملي را ندارد. احمد راستينه سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس در اين مورد مي‌گويد: «فكر مي‌كنيم قهرمانان ورزشي ما، جوانان غيرتمندي هستند كه حتما مي‌دانند پرچم و سرود ملي كشور، هويت و وحدت ما و احترام به آن، وظيفه همگاني است. در اين بين، برخي رسانه‌هاي بيگانه مي‌خواهند به موضوع ضريب دهند تا بزرگ‌نمايي شود. بازيكنان به قدري شعور و فهم دارند كه وقتي گلي زده مي‌شود و ملت به پاس آن خوشحالي مي‌كند، خود را در خوشحالي مردم شريك بدانند و سرود ملي را بخوانند. اگر بازيكني فهم درستي از اين صحنه و ميدان ندارد، ضرورتي ندارد همچنان در تيم ملي حضور داشته باشد. اگر بنا به بي‌احترامي باشد، آن بازيكن و بازيكنان، شايستگي پيراهن ملي را ندارند. براي چه ملت بايد شاهد اين باشند كه فردي وارد تيم ملي شود، اما از خواندن سرود ملي خجالت بكشد. از اين‌رو، فدراسيون فوتبال بايد به وظايف خود در اين خصوص بپردازد. در منشور فيفا، همه اين موضوعات تسريع شده و فدراسيون فوتبال هم بايد بر اساس منشور و قواعدي كه وجود دارد، بازيكنان را ملزم به اجراي رفتار حرفه‌اي كند. نمي‌شود بازيكني حقوق حرفه‌اي بگيرد، اما رفتار حرفه‌اي نداشته باشد».

واكنش تندتر به اين موضوع را، ولي روز گذشته محسن كوهكن، نماينده سابق مجلس، در گفتگو با «رويداد ۲۴» داشته است. او گفته گزينه حذف‌كردن اين بازيكنان بايد در دستور كار قرار بگيرد. «اقدام ورزشكاراني كه سرود ملي را پيش از شروع بازي نمي‌خوانند، ناشي از جو سنگين رواني تبليغاتي است كه روي همه جامعه وجود دارد. برخي فكر مي‌كنند كار نظام تا دي‌ماه تمام است، اما اين خوابي است كه يقين داشته باشند هيچ‌گاه تعبير نخواهد شد. بازيكني كه اين همه تبليغ ابوسفياني را شنيده بايد توجيه كنند. اما اگر معاند بود و اصرار داشت همين مسير را ادامه دهد، طبيعي است مانند همه كشور‌هاي دنيا اگر زير سقف سياست‌هاي حاكم بر آن نظام نرفت، حفظش نمي‌كنند. طبيعتا بعد از تذكر و توجيه، آخرين مرحله حذف‌شدن است».

نكته مهم‌تر، ولي در ادامه مباحثي است كه او طرح كرده است. كوهكن مي‌گويد بعد از انقلاب مرجع تقليد و رئيس‌جمهور را حذف كرده‌اند، پس حذف‌كردن يك بازيكن كه ديگر كاري ندارد. «ما بعد از انقلاب يك فردي را داشتيم كه مرجع تقليد بود، اما يك مسير ديگري را رفت و حذف شد. فردي بوده كه رئيس‌جمهور بوده و يك مسير ديگري را رفته و حذف شده، حالا ديگر يك بازيكن كه سهل است. البته ما دوست نداريم يك ورزشكار، يك هنرمند، يك بازيگر از اين جرگه خارج شود، اما اگر كسي خودش را به خواب زد ديگر نمي‌توان او را بيدار كرد و طبيعتا بايد برخورد قانوني با او صورت بگيرد و هيچ راه ديگري هم نيست».

نماينده اصولگراي سابق در ادامه هم گفته كه بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران بايد بدانند كه نظام با كسي شوخي ندارد. «پيش‌بيني نمي‌كنم كه شادي بعد از پيروزي نداشته باشند؛ چراكه فرض بر اين است كه انسان‌هاي عاقلي هستند و خوب مي‌دانند كه نظام آنجايي كه پاي مصالح اصلي كشور در پيش باشد، با احدي تعارف ندارد. از آن طرف هم مي‌دانند كه مردم از آن‌ها چه انتظاري دارند. يك فوتباليست كه كف عقلانيت را داشته باشد و مطالبات ورزش‌دوستان و چارچوب‌هاي نظام را بداند و بفهمد كه نظام با كسي شوخي ندارد، چنين كاري را نمي‌كند. حالا اگر خدايي نكرده مرتكب چنين خطايي شدند، حاكميت با آن‌ها طبق قانون برخورد مي‌كند. ما از اين مسائل در گذشته مانند سال ۸۸ هم داشتيم». نگراني نماينده‌هاي مجلس از سكوت هنگام سرود تيم ملي در جام جهاني در شرايطي رقم خورده كه اخيرا تعدادي از ورزشكاران ايراني در رشته‌هاي مختلف از قبيل فوتبال ساحلي، واترپلو و واليبال نشسته، هنگام پخش سرود ملي ايران سكوت كرده‌اند.


برگشت به تلکس خبرها