شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 18:31   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20271صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 21 تیر 1393 - 13:12
درج مطالبی درباره حجاب در کتب درسی پایه ششم ابتدایی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 توجه سند تحول آموزش و پرورش به عفاف و حجاب

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش به موضوع عفاف و حجاب توجه داشته است، گفت: در کتب درسی پایه ششم دبستان و دیگر کتب مطالبی درباره عفاف و حجاب درج شده است.
خبرگزاری فارس: درج مطالبی درباره حجاب در کتب درسی پایه ششم ابتدایی/ توجه سند تحول آموزش و پرورش به عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشستی پیرامون موضوع عفاف و حجاب، اظهار داشت: دین برای زندگی انسان است و آنچه از احکام و اعتقادات دین مطرح می‌شود برای این است که انسان زندگی خوبی داشته باشد؛ این زندگی خوب «حیات طیبه» است.

وی افزود: وقتی از دین صحبت می‌کنیم تمامی اجزای دین را مورد توجه و بحث قرار می‌دهیم و این اجزاء در هم تنیده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با بیان اینکه اگر در مجموعه نظام ارزشی برای عقل جایگاه قائل شویم به دنبال آن حتما «حیا» خواهد بود، خاطرنشان کرد: حیا یک عنصر اساسی است و در دعوت به حجاب، حیا باید در وجود انسان حقانیت داشته باشد و او را حفظ کند؛ زیرا حیا جزئی از عصمت است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز این حیا به نوعی از بین رفته است، زیرا عقلانیت نسبت به آن از بین رفته است؛ به نوعی امروزه قبح برخی موارد ریخته شده است و اگر بخواهیم این را به جای خودش بازگردانیم عقل باید یک بازآموزی داشته باشد.

*عفاف و حجاب برای کسی که رعایت می‌کند، مصونیت است

وی با بیان اینکه هر چیزی که آسیب‌پذیرتر است به نوعی در آن حجاب بیشتری وجود دارد، گفت: عفاف و حجاب برای کسی که رعایت می‌کند ایجاد محدودیت نمی‌کند بلکه ایجاد مصونیت دارد، اما برای کسی که می‌خواهد به این موضوع دستبرد بزند محدودیت ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با طرح این پرسش که «حیا»، «عفاف» و «حجاب» چگونه توسعه پیدا می‌کند، تصریح کرد: نخست باید این امور ارزشی را از قالب حس به منزلگاه عقل برسانیم؛ اگر این موضوعات از مسیر عقلانیت اتفاق بیافتد درونی می‌شود و مسائل تربیتی را باید به سمت عقلانیت سوق بدهیم.

*اختیار به دانش‌آموزان و معلمان برای انتخاب نوع لباس فرم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «برای نهادینه کردن حجاب در مدارس کشور ابتدا باید یک نظم در پوشش یکسان دانش‌آموزان را با ساز و کار مناسبی از دوره ابتدایی تا متوسطه پایه‌گذاری کرد، آیا با این موضوع موافق هستید؟»، خاطرنشان کرد: تربیت و انسان دو مقوله‌ای هستند که دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند؛ انسان اختیارگر است و تربیت شکوفا کردن، کمک کردن برای شناخت موقعیت و یعنی داشتن ارزشی ثابت است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: من معتقد هستم که باید برای موضوع پوشش لباس یکدست در مدارس یک انتخاب پیش روی دانش‌آموز و معلم باشد تا خودش بتواند آن لباس مورد علاقه و پوشش مناسب را بر اساس آنچه که آموزش و پرورش معرفی می‌کند، انتخاب کند و نه اینکه با اجبار این کار انجام شود.

وی ادامه داد: کار آموزش و پرورش این است که مجموعه‌ای از رفتارها را نهادینه می‌کند، یعنی نظم و پوشش یکسان در مدارس به عنوان یکی از اصول نظم مطرح است.

*پوشش دانش‌آموزان یکی از راه‌های نظم پذیری است

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از راه‌های نظم‌پذیری را پوشش دانش‌آموزان برشمرد و بیان کرد: موضوعات پوشش دانش‌آموزان در مدارس می‌تواند کنترل کننده باشد، اما معایبی نیز به همرا دارد.

*لباس فرم برای آموزش و پرورش را می‌پسندم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه موضوع حجاب و پوشش در مدارس نیازمند یک مطالعه پرجانبه است که روح حیا و عفت در آن دیده شود، گفت: برای آموزش و پرورش لباس فرم را می‌پسندم اما نه لباس فرم واحد، بلکه لباسی که توسط دانش‌آموز و معلم به صورت انتخابی باشد؛ یعنی یک تصمیم‌گیری بر پایه مشورت انجام شود.

*عنوان مطالبی درباره حجاب در کتب درسی پایه ششم ابتدایی

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «آیا در کتب درسی مطالبی با عنوان عفاف و حجاب درج شده است؟»، عنوان کرد: در کتب درسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم درباره حجاب مطالبی درج شده است و این موضوع در درس «پوشش» در کتاب هدیه آسمانی پایه ششم دبستان وجود دارد.

وی افزود: در کتاب مطالعات اجتماعی نیز به صورت غیرمستقیم موضوع حجاب مطرح شده است و به صورت تشویقی در دیگر جاها به‌ آن اشاره شده است؛ همچنین در کتاب دانش‌آموزان ششم ابتدایی درباره محرم و نامحرم مطالبی عنوان کردیم که به عنوان نمونه پسرعمو و دخترعمو باهم نامحرم هستند.

*توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عفاف و حجاب

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به درج مطالبی پیرامون عفاف و حجاب در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به عنوان یک راهکار در سند تحول وجود دارد.

وی افزود: در این راهکار آمده است که بازنگری و بازتولید برنامه‌ها و محتوای آموزشی و روش‌های تربیتی برای درونی‌سازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب، اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی شایسته و متعهد و عامل به رعایت حیا، عفاف و پوشش مناسب در تمام مراکز اداری و آموزشی و جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواده‌ها در حفظ، تعمیق و اشاعه حیا، عفاف و پوشش دانش‌آموزان اشاره شده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دیگر موارد موضوع عفاف و حجاب که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، گفت: یکی دیگر از این راهکارها که در سند تحول وجود دارد ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی رسانه‌ها و تولید کنندگان کتب و مواد آموزشی، لوازم‌التحریر و تجهیزات آموزشی و تربیتی در جهت ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب مناسب در دانش‌آموزان است.

وی افزود: طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برای مربیان و دانش‌آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی ـ‌ ایرانی دیگر مبحث عنوان شده در سند تحول است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: برنامه‌ریزی به منظور اقناع فکری دانش‌آموزان برای پذیرش قلبی و درونی حیا، عفاف، حجاب و عمل به آن با تبیین دیدگاه اسلام در موضوع عفاف و حجاب در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است.

*توجه به آموزش‌های خانواده در آموزش و پرورش

وی در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه «آیا در موضوع عفاف و حجاب آموزش‌های خانواده نیز مد نظر قرار گرفته است؟»، گفت: آموزش خانواده‌‎های جوان دارای کودک دبستانی، دارای نوجوان و جوانان در آستانه ازدواج از جمله آموزش‌هایی است که آموزش و پرورش برای خانواده‌ها مد نظر قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: آموزش‌های مشترک خانه و مدرسه در سه لایه نخست این موضوعات قرار دارد و معتقد هستیم که این برنامه‌ها نه بحران‌مدار و نه اقتصاد‌مدار باشد، بلکه باید تربیت‌مدار بوده و برای رشد و بالندگی دانش‌آموزان باشد.

تعداد بازدید: 1674 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی