جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:58   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20544صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 31 تیر 1393 - 04:18
ردپای "پارازیت" در توفان تهران
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

مدیر روابط عمومی سازمان هواشناسی در پاسخ به پیگیری های خبرنگار "تدبیر"، نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) را همان "پارازیت" عنوان می کند
ردپای

ردپای گروه اجتماعی تدبیر: مقصر خسارات توفات تهران مشخص شد، پس از حدو 50 روز متهم کردن و متهم شدن.

توفان بی سابقه 12 خرداد، تهران را درنوردید،پنج نفر را کشت و ده ها نفر را زخمی کرد. سقوط درختان، آشفتگی خیابان ها و بزرگراه ها و قطع برق، اینترنت نشان داد آن چه منتقدان "ضعف مدیریت شهری تهران" می نامند، چندان هم بی راه نیست. هر چند متهم اصلی در این میان سازمان هواشناسی بود. سازمانی که برای پیش بینی ایجاد شده اما این بار خبری از پیش بینی نبود یا اگر بود، دیگر دیر شده بود.

سازمان هواشناسی در واکنش به انتقادها گفت یک ساعت پیش از واقعه هشدار داده است. بعدها مشخص شد که دستگاه های لازم برای پیش بینی سریع در کشور وجود ندارد.

 

چند روز پس از وقوع حادثه مجلس وارد ماجرا شد و از پیگیری دلیل عدم پیش بینی توفان تهران خبر داد. در همین راستا و به منظور علت یابی عدم پیش بینی به موقع سازمان هواشناسی، روز گذشته مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی را  در کمیسیون کشاورزی و با حضور رییس و بعضی کارشناسان سازمان هواشناسی قرائت کرد.

گفته می شود دلیل عمده عدم تشخیص به موقع توفان به وسیله سازمان هواشناسی ایجاد اختلال در رادارهای هواشناسی بوده، امری که سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره آن به ایرنا گفت: "بنابر اعلام مسئولان هواشناسی و بررسی تصاویر رادار هواشناسی تهران، مشخص شد که در سال های اخیر، میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرها به دلیل نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) ناشی از منابع مختلف، بسیار محدود شده و غالبا تصاویر تولیدشده توسط رادارهای هواشناسی با نویزهایی همراه است."


مدیر روابط عمومی سازمان هواشناسی در پاسخ به پیگیری های خبرنگار "تدبیر"، نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) را همان "پارازیت" عنوان می کند.

 

محمد اصغری می گوید: "پارازیت انواع و اقسام دارد. معمولا از کلمه پارازیت استفاده نمی شود و بیشتر به آن "نوفه" یا "نویزهای مزاحم الکترومغناطیسی" گفته می شود. نوفه ها مانع ارائه تصویر سالم از پژواک جو می گردند."

به گفته اصغری این پارازیت ها باعث ایجاد اختلال در پیش بینی به موقع توفان تهران شدند.

هم چنین سازمان هواشناسی، جزئیاتی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره توفان تهران را در اختیار تدبیر قرار داده است.

این گزارش روز گذشته در جلسه مشترک سازمان هواشناسی و کمیسیون کشاورزی قرائت شد.

در این گزارش تایید شده که این رویداد جوی در حد یک پدیده خرد مقیاس بوده و از نظر زمانی, طول عمر کمتر از 2 ساعت داشته و تاکید شده است که امکان پیش بینی این نوع رخدادهای جوی از چند روز قبل میسر نمی باشد. در ادامه گزارش مذکور, به این موضوع اشاره شده که برای اطلاع رسانی پیش بینی این نوع پدیده ها بایستی از روش حال بینی (Nowcasting) اقدام گردد که استفاده از داده های شبکه پایش همدیدی و رادارهای هواشناسی از مهم ترین ابزارهای آن می باشد.


به گزارش تدبیر، از دیگر موارد مطرح شده در این گزارش, راه های برطرف کردن نوفه (نویز) های مزاحم الکترومغناطیسی است که باعث ایجاد اختلال در تصاویر دریافتی از رادار می شود. لازم به یادآوری است, این نوفه ها مانع ارائه تصویر سالم از پژواک جو می گردند, در این خصوص از سازمان تنظیم مقررات رادیویی خواسته شده است تا در آینده نزدیک نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام نماید.


نبود سامانه هشدار سریع در کشور, یکی دیگر از موارد اشاره شده در این گزارش بود. لازم به ذکر است که فقدان این سامانه موجب تاخیر در اطلاع رسانی توفان شده است.

تعداد بازدید: 762 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
داود
|    | 1393/4/31 - 16:54 |     1     3     |
دارن کم کاری شون را توجیه می کنن


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING