سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 11:12   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20725صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 6 مرداد 1393 - 12:22
ایجاد شغل در حوزه فناوری اطلاعات با 8 میلیون تومان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار بزرگترین رقیب ایران در زمینه صادرات نرم افزار در منطقه را هندوستان عنوان کرد و گفت: این کشور با رقمی بالغ بر 80 میلیارد دلار صادرات نرم افزاری در سال توانسته‌ بازار منطقه را در دست گیرد.
محمدرضا طلایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت صادرات نرم افزار و وجود مشکلات پیش روی این صنعت گفت: شرکتهای ایرانی در دو سال گذشته در بخش‌های نرم افزارهای کاربردی و بسته‌های نرم‌افزاری سفارشات خوبی از کشورهای آمریکای شمالی، آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا داشته‌اند و این درحالی است که بزرگترین رقیب ایران در زمینه صادرات نرم افزار در منطقه هندوستان است که توانسته با رقمی بالغ بر 80 میلیارد دلار صادرات نرم افزاری در سال، بازار منطقه را در دست گیرد.
وی تدوین نشدن نقشه راه صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات را موجب کمرنگ شدن نقش ایران در حوزه بین‌المللی این صنعت دانست و گفت: در صورت حمایت دولت، ایران می‌تواند نیاز منطقه را پاسخ دهد و رتبه اول در زمینه صادرات نرم‌افزاری را از آن خود کند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات تنها به 8 میلیون تومان نیاز دارد، ادامه داد: این درحالی است که سایر رشته‌ها برای ایجاد یک فرصت شغلی نیاز به 80 تا 120 میلیون تومان سرمایه‌گذاری دارند، در حالی که با این مبلغ در حوزه فناوری اطلاعات می‌توان 8 فرصت شغلی ایجاد کرد.
طلایی نبود گمرک تخصصی برای نرم افزار را از دیگر موانع پیش روی رشد صنعت نرم افزار ایرانی برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت حتی می تواند در این بخش سرمایه گذاری معنوی داشته باشد اما طی چند سال اخیر هیچگونه سرمایه گذاری مادی و معنوی برای تسهیل قوانین و مقررات و فضای امن اقتصادی صورت نگرفته است و تا زمانی این مشکلات حل نشود نمی توان توقع جذب سرمایه گذاری برای بخش خصوصی داشت.
این عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران گفت: از آنجایی که در سخت افزار مزیت نسبی نسبت به سایر کشورها نداریم می توان با تسهیل فرآیند صادرات نرم افزار به این بخش کمک کرد؛ هم اکنون این محصولات در کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس و آفریقا و کشورهای اروپایی صادر می شود و برآوردها نشان می دهد که طی یک سال اخیر نیز روند نزولی نداشته ایم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار، فناوری اطلاعات را از فناوری‌های زیرساختی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: ایران نیز برای رسیدن به جایگاه مناسب در عرصه صادرات و تولیدات نرم‌افزاری باید امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و اطلاعات را افزایش دهد که این مهم جز در سایه حذف قوانین دست‌ و پاگیر و ایجاد بستر مناسب برای تولید و صادرات تأمین نمی‌شود.
به گفته طلایی نیروهای متخصص ایرانی همیشه توانسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند و این یعنی تحریم‌ها موضوع مهمی در این زمینه نیست؛ اما آنچه که بازار تولیدات و صادرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد وجود قوانین دست و پاگیر و غیرضروری است.

 

تعداد بازدید: 2282 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی