پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 21:32   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20750صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 6 مرداد 1393 - 08:04
اعلام شرایط اعطای جایزه‌های تحصیلی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان مستعد
  

فرهنگیان نیوز - تدبیر:

     به گزارش آفرینش به نقل از خبرگزاری آنا بنیاد ملی نخبگان با حمایت از دانشجویان مستعد با ارائه جوایز تحصیلی گروه وسیع‌تری از دانشجویانی را که در طول تحصیل از خود توانمندی نشان می‌دهند، زیر چتر حمایتی قرار می‌دهد.

    بنیاد ملی نخبگان با این منظور به دانشجویان مستعد جوایزی اعطا می‌کند که این دانشجویان در زمینه‌های تخصصی فعالیت‌های علمی خود هدایت بشوند. همچنین پشتیبانی از فعالیت نخبگانی دانشجویی در موسسه‌ها و دانشگاه‌های ‌کشور، رفع موانع پیشرفت اجتماعات نخبگانی دانشجویی و رشد تدریجی و پیوسته دانشجویان مستعد در مسیر نخبگی در محیط دانشگاه و در کنار استادان خود از اهداف اعطای این جوایز است.

    توجه به دانشگاه‌محوری، استاد‌محوری و شاگرد‌پروری و فعالیت دانشجو زیر نظر استاد در دانشگاه از نکاتی است که مدنظر بنیاد ملی نخبگان در اعطای جوایز تحصیلی به دانشجویان مستعد است.

    بنیاد ملی نخبگان به منظور حمایت از دانشجویان صاحب استعداد برتر در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور، اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان مستعد را در سال 1386 به تصویب رساند و پس از آن در راستای اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان و همچنین به منظور هدایت هدفمند دانشجویان و تعریف جدیدتری از روابط بنیاد، دانشگاه و دانشجو برای اختصاص مناسب و شایست? این جوایز، مشمولان، جوایز و شرایط اعطای آن را در اردیبهشت ماه سال جاری مورد بازنگری قرارداد.

    همچنین بنیاد ملی نخبگان سعی کرده است تا در ارائه جوایز تحصیلی خود گروه وسیع‌تری از دانشجویانی را که در طول تحصیل از خود توانمندی نشان می‌دهند، زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.

    در این طرح حمایتی، فرهنگ کار و تلاش توسط دانشجویان و تشویق آن‌ها در این زمینه مورد توجه بنیاد بوده و دانشجویان مستعد هرساله در مقاطع مختلف تحصیلی با توجه به توانمندی‌شان ارزیابی می‌شوند.

    "جوایز تحصیلی به دانشجویان مستعد در چهار دسته آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ"

    جوایز تحصیلی به دانشجویان مستعد در چهار دسته آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ و هرکدام به نام یکی از دانشمندان اسلامی ـ ایرانی اعطا می‌شود.

    جایزه فناوری به منظور هدایت دانشجویان به عرصه کارآفرینی و نوآوری و جایزه فرهنگ در جهت ارتقای فرهنگ اسلامی- ایرانی، تقویت هویت ملی و رفع نیازهای مادی و اجتماعی دانشجویان درنظرگرفته شده است.

    همچنین جایزه آموزش با هدف تسهیل مسیر آموزشی و هدایت دانشجویان برای ورود به عرصه آموزش و جایزه پژوهش برای هدایت دانشجویان در مسیر پژوهشی در دانشگاه اعطا می‌شود.

    جوایز اعطایی به دانشجویان مستعد با توجه به زمینه‌های آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ و همچنین مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است این درحالی است که،در جایزه آموزش که هدف تسهیل مسیر آموزشی و هدایت دانشجویان برای ورود به عرص? آموزش است، تسهیلاتی برای توانمندسازی آموزشی آنها از جمله فراهم آوردن شرایط حضور در کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های زبان و رایانه و اعتبار آموزش‌یاری درنظر گرفته شده است.

    دانشجویانی که می‌توانند مشمول جوایز تحصیلی قرار گیرند شامل برگزیدگان المپیادهای ملی دانش‌آموزی و دانشجویی، برگزیدگان آزمون‌های سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی، دانشجویان ممتاز موسسه‌ها، برگزیدگان جشنواره‌های علمی، پژوهشی و فناورانه مورد تایید بنیاد، برگزیدگان مسابقه‌های قرآنی، برگزیدگان هنری و ادبی، برگزیدگان مسابقه‌های ملی مهارت و مخترعان برگزیده است.

    برای اعطای اعتبار آموزش‌یاری، دانشجو باید از سوی یکی از اعضای هیات علمی موسسه متبوع برای دستیاری آموزشی و عقد قرارداد مورد تائید بنیاد پذیرش دریافت کند.

    در جایزه پژوهش نیز تسهیلاتی برای ارتقای ارتباطات علمی دانشجویان مانند اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی، عضویت در انجمن‌های علمی و خرید کتاب درنظر گرفته شده است.

    حمایت از دانشجویان مستعد در اجرای پایان‌نامه، شرکت در همایش‌های علمی و تشکیل هسته‌های پژوهشی دانشجویی و اختصاص اعتبار پژوهش‌یاری برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با استادان در دانشگاه بخش دیگری از جایزه پژوهش است.

    اعطای اعتبار پژوهش‌یاری به همکاری دانشجو در یکی از طرح‌های پژوهشی مصوب اعضای هیئت علمی مؤسسه متبوع برای دستیاری پژوهشی و عقد قرارداد مورد تأیید بنیاد وابسته است. همچنین پرداخت اعتبار هسته پژوهشی دانشجویی، منوط به تشکیل و فعالیت گروه پژوهشی دانشجویی مطابق مقررات مؤسسة متبوع است.

    همچنین حمایت بنیاد از دانشجویان برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی داخلی و خارجی در مجموعه جوایز پژوهشی ارائه می‌شود.

    "مشمولان دریافت جوایز"

    دانشگاه‌ها و موسسات کشور هر ساله فهرستی از دانشجویان برتر خود را که مشمول شرایط دریافت جایزه تحصیلی هستند، برای بنیاد ملی نخبگان ارسال می‌کنند. بنیاد نیز پس از بررسی‌ و ‌تطبیق آن با شرایط دریافت‌کنندگان، مشمولان نهایی را برمی‌گزیند و جوایز را به آنان اعطا می‌کند.

    "حمایت از دانشجویان مستعد به منظور تجاری سازی محصولات"

    جایزه فناوری در راستای کارآفرینی و نزدیکی بیشتر دانشجویان با فضای صنعت و کسب و کار پیش‌بینی شده است. به همین منظور تسهیلاتی برای ایجاد هسته فناوری و کارآفرینی و تشکیل شرکت زایشی از موسسه متبوع اعطا می‌شود. توانمندسازی دانشجویان مستعد و حمایت از آنان برای شرکت در دوره‌های کارآفرینی، تجاری‌سازی و حقوق مالکیت معنوی بخش دیگری از جایزه فناوری است.

    اعتبار فن‌یاری که به منظور انجام پروژه‌های کارآفرینی و فناورانه مشترک با استادان در دانشگاه اعطا می‌شود، از دیگر جوایز در حوزه فناوری است و دانشجو باید در یکی از شرکت‌های زایشی مؤسسه متبوع برای دستیاری فناورانه و عقد قرارداد مورد تأیید بنیاد، پذیرش گیرد.

    جوایز متعددی نیز در قالب جایزه فرهنگ به دانشجویان مستعد اعطا می‌شود که از آن جمله می‌توان به ودیعه اجاره مسکن به دانشجویان متأهل، هدیه ازدواج،کمک هزینه سفرهای زیارتی-فرهنگی و راتبه سالانه اشاره کرد. البته میزان راتبه سالانه با توجه به مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت است و در ازای کار دانشجویان در مؤسسه متبوع پرداخت می‌شود.

 

تعداد بازدید: 901 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی