صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 20:00   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21476صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 8 شهریور 1393 - 13:09
در دانشگاه فرهنگیان چه خبر است؟!/ آیا مدارس خاص در آموزش و پرورش سرقت قانونی می‌کنند؟!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

یعنی ماهیانه تقریبا 200000 تومان که جمعا به ازای هر ترم بیش از 800000تومان می‌شود. آیا حتی یک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هم به این میزان بابت هزینه خوابگاه و غذا می‌پردازد؟!

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد علی امینی- کیهان، برای چندمین بار بود که وزیر آموزش و پرورش از کمی بودجه وزارتخانه‌اش گله می‌کرد؛ علی‌اصغر فانی هفته گذشته گفت که اگرچه بودجه آموزش و پرورش افزایش داشته است، اما بازهم نیازمند به خصوصی سازی در آموزش و پرورش هستیم. وزیر تأکید کرد که از کل بودجه آموزش و پرورش، 99 درصد آن صرف حقوق کارکنان می‌شود و تنها 1 درصد باقی‌مانده به آموزش و پرورش و کیفیت آن اختصاص دارد! اگرچه تلخی این واقعیت، پنهان شدنی نیست، اما جابجایی مالی و سوء مدیریت در چنین شرایطی، قوز بالاقوز است! مطالب زیر را خوانندگان فرهنگی کیهان به دفتر روزنامه ارسال داشته‌اند که گویای سوءمدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش و تضییع مستمر حق‌الناس، آن هم در لوای بخشنامه‌های ابلاغی است! هر یک از این دو مطلب، شفاف‌سازی مسئولان این وزارتخانه را می‌طلبد، و البته گفتنی‌های دیگری هم در این مورد وجود دارد!

farhangiantakhalof

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که می‌بایست مبدا تحولات جامعه باشد و به پرورش روح و فکر معلمان آینده این سرزمین بپردازد؛ با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، امید می‌رفت اوضاع کلی این دانشگاه سروسامانی بیابد، اما متاسفانه این روزها به حاشیه‌هایی نامیمون گرفتار آمده است. طبق تبصره ذیل ماده 6 قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان به جهت شبانه‌روزی بودن موظف است امکانات رفاهی عمومی از قبیل خوابگاه، سلف سرویس و... که در سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارائه می‌شود در اختیار دانشجو معلمان قرار دهد و در مقابل، هزینه ارائه این خدمات، متناسب با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از وجوه پرداختی به دانشجو معلمان کسر گردد و همچنین مادامی که خدماتی ارائه نمی‌گردد طبعا نباید هزینه‌ای از دانشجو معلمان دریافت گردد. به موجب تفاسیر سلیقه‌ای که هر دوره توسط مسئولین دانشگاه صورت پذیرفته در بازه‌های زمانی متفاوت، هزینه‌های مختلفی بابت استفاده از امکانات رفاهی عمومی از دانشجو معلمان کسر گردیده است. برای مثال ترم بهمن 91 در اکثر پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان از دانشجو معلمان فقط 300000تومان، ترم مهر 92 در برخی پردیس‌ها 120000 تومان و در برخی دیگر نیز مبالغ بیشتری از دانشجو معلمان دریافت شد. اما این پایان ماجرا نبود و از ابتدای بهمن 92، طبق بخشنامه به شماره د/100/5269/50000 مورخ 1392/9/19، ماهیانه 45درصد از حقوق هر دانشجو معلمی که از امکانات خوابگاه و سلف استفاده می‌گردد کسر گردید.

farhangiantakhalof1

موارد نقض صریح قانون در این بخشنامه کم نیست:
مورد اول: طبق تبصره ذیل ماده 6 قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، هزینه‌هایی که بابت امکانات رفاهی عمومی از وجوه پرداختی به دانشجو معلمان کسر می‌گردد می‌بایست متناسب با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشد اما درحال حاضر طبق بخشنامه به شماره د/100/5269/50000 مورخ 1392/9/19، ماهیانه 45درصد از حقوق یک دانشجو معلم صرفا به جهت هزینه خوابگاه و غذا کسر می‌گردد، یعنی ماهیانه تقریبا 200000 تومان که جمعا به ازای هر ترم بیش از 800000تومان می‌شود. آیا حتی یک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هم به این میزان بابت هزینه خوابگاه و غذا می‌پردازد؟!

مورد دوم، کسر از حقوق دانشجو معلمان در ایامی همچون تابستان، عید نوروز و سایر تعطیلاتی است که دانشجو معلمان از هیچ کدام از خدمات دانشگاه فرهنگیان (خوابگاه و غذا و...) استفاده نمی‌کنند. این درحالی است که طبق تبصره ذیل ماده 6 قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش تنها زمانی می‌بایست از حقوق دانشجو معلمان هزینه کسر گردد که از امکانات رفاهی عمومی نظیر خوابگاه و غذا و... استفاده کنند. مورد نقض آشکار این قانون را در بخشنامه به شماره 50000/2765/200/د مورخ 1393/4/21 دانشگاه فرهنگیان که به قانون مذکور نیز استناد کرده است می‌توان یافت. یعنی حتی در ایام تابستان، از تیرماه سال جاری به میزان 45درصد از حقوق دانشجو معلمان در قبال خدماتی که دانشگاه فرهنگیان به ایشان ارائه نداده کسر می‌گردد. (تصویر فیش حقوقی) آیا این نقض صریح قانون نیست؟ مگر در تابستان چه خدماتی به دانشجو معلمان ارائه می‌شود که 45درصد از حقوق آنان کسر می‌گردد؟!

آیا مدارس خاص در آموزش و پرورش سرقت قانونی می‌کنند؟!

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- برای چندمین بار بود که وزیر آموزش و پرورش از کمی بودجه وزارتخانه‌اش گله می‌کرد؛ علی‌اصغر فانی هفته گذشته گفت که اگرچه بودجه آموزش و پرورش افزایش داشته است، اما بازهم نیازمند به خصوصی سازی در آموزش و پرورش هستیم. وزیر تأکید کرد که از کل بودجه آموزش و پرورش، 99 درصد آن صرف حقوق کارکنان می‌شود و تنها 1 درصد باقی‌مانده به آموزش و پرورش و کیفیت آن اختصاص دارد! اگرچه تلخی این واقعیت، پنهان شدنی نیست، اما جابجایی مالی و سوء مدیریت در چنین شرایطی، قوز بالاقوز است! مطالب زیر را خوانندگان فرهنگی کیهان به دفتر روزنامه ارسال داشته‌اند که گویای سوءمدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش و تضییع مستمر حق‌الناس، آن هم در لوای بخشنامه‌های ابلاغی است! هر یک از این دو مطلب، شفاف‌سازی مسئولان این وزارتخانه را می‌طلبد، و البته گفتنی‌های دیگری هم در این مورد وجود دارد!

farhangiantakhalof2

مطابق ماده 2 دستورالعمل مالی مدارس شاهد، مصوب ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش، برای اداره و نگهداری و حفظ سطح کیفی مدارس شاهد، منابعی در نظر داشته شده است: سرانه‌ها و اعتبارات آموزش و پرورش، مشارکت‌های مالی اولیاء دانش‌آموزان، سرانه‌ها و اعتبارات طرح شاهد و کمک‌ها و هدایای مردمی دستگاه‌های دولتی وغیردولتی.

ظاهرا چندین سال است که به جز بند دوم مذکور (مشارکت مالی اولیاء)، کمک خاص دیگری به مدارس شاهد نشده است. دانش‌آموزان این مدارس در سال‌های اولیه فرزندان شهدا و آزادگان، ایثارگران و جانبازان بودند که بعدا قرار شد اگر ظرفیت داشتند از فرزندان فرهنگیان هم ثبت‌نام شود؛ اما در حال حاضر این موضوع برعکس شده و تعداد دانش‌آموزان فرزند فرهنگی این مدارس از سایر دانش‌آموزان بیشتر شده است.

وزارت آموزش و پرورش در سال 86 به منظور تسهیل ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان در مدارس شاهد، طی بخشنامه‌ای، درصدی تخفیف برای ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان قائل شد و همان درصد را خود وزارتخانه به مدارس شاهد پرداخت نمود. اما متأسفانه، سال‌های بعد، ابلاغ بخشنامه مذکور تکرار می‌شد، بی‌آنکه وزارت آموزش و پرورش، کسری بودجه مدارس شاهد را که ناشی از این تخفیف بخشنامه‌ای بود، جبران نماید و حتی اخیرا این درصد تخفیف افزایش هم داده شده است!

دراین باره، چند نکته درخور توجه است، که باید به آن توجه داشت: 
اولا،‌هزینه‌های مدارس شاهد بر دوش اولیاء است، اگر بناست تخفیفی در ثبت‌نام دانش‌آموزان داده شود، این تخفیف باید بالسویه و برای همه یکسان باشد، مگر فرزندان شاهد و ایثارگر که مدارس شاهد از اساس برای این عزیزان پایه‌گذاری شده است، به عبارت دیگر به عنوان مثال بین فرزند فرهنگی با فرزند کارگر چه تفاوتی است که وزارت آموزش و پرورش برای کارمندان خود قائل به تخفیفی چنان گسترده می‌شود و بی‌آن‌که کسری بودجه ناشی از این تخفیف را جبران نماید، بار آن را بر دوش خانواده کارگری می‌اندازد؟!

ثانیا، تنها بودجه غیردولتی‌ای که صرف هزینه‌های جاری مدارس می‌شود، همین پرداختی‌های اولیاء دانش‌آموزان است. حذف این پرداختی، ضرر قابل توجهی بر تیم آموزشی در این مدارس می‌زند؛ ‌علی‌الخصوص این که آموزش و پرورش پیگیر خصوصی‌سازی مدارس است و وزیر محترم نیز در این باره اظهار نظرهایی داشته‌اند، گویی بنابر تصمیم ناصحیح وزارت آموزش و پرورش، هزینه این خصوصی سازی را هم باید بپردازند، الا کارمندان خود آموزش و پرورش و بار مالی ناشی از این تصمیم را هم باید غیرفرهنگیان متحمل شوند! البته تأثیر سوء ناشی از کمبود بودجه، در نهایت دانش‌آموزان فرهنگی را هم متأثر خواهد کرد.

ثالثا، به عنوان نمونه در مدرسه‌ای که حدود 300 نفر جمعیت دارد، 175 نفر آن فرزند معلمین هستنند و مبلغ سرانه اولیاء، 400 هزار تومان است که طبق بخشنامه آموزش و پرورش به فرهنگیان 40 درصد (160 هزار تومان) تخفیف داده شده است. این میزان تخفیف برای چنین مدرسه‌ای در سال 28 میلیون تومان می‌شود! واضح است که این مبلغ، می‌تواند در بهبود اوضاع کمی و کیفی یک مدرسه برای یک سال تحصیلی، تأثیر بسزایی داشته باشد.

تعداد بازدید: 5744 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 13 نظر (فعال: 13 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
دانشجو معلم
|    | 1393/6/25 - 15:46 |     1     0     |
این دانشگاه یه دانشگاه بورسیه ایه مثل دانشگاه امام حسینوعلوم پزشکی و...
پس دلیلی نداره که فقط به دانشگاه فرهنگیان معترض بشید.

که گفته رتبه ها نجومیه؟!!!
سال اول شاید یه کم اینجوری بود و لی بعد از اون بهترین رتبه ها واسه این دانشگاس.
من خودم برق مخابرات روزانه دانشگاه سراری قبول شدم ولی بعد تغییر رشته دادم.
دلیلی نداره که شما همه رو رتبه نجومی بدونین!

دانشجومعلم
|    | 1393/6/13 - 17:22 |     2     0     |
سلام.
در پاسخ به انتقادات و اعلام نارضایتی به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حقوق آنها...

دوست عزیزم که نسبت به دانشجویان این دانشگاه وحقوق آنها معترضید
در پاسختان باید بگویم اولا همه چیز رتبه نیست برای انکه معلمی نمونه باشی تنها این کافی نیست که یکسری چیز ها را حفظ کنی و طوطی واری پاسخ بدهی
دانشجویان این دانشگاه از هر نظر امتحان خود را پس داده اند و از جمله نخبگان مملکت در همه زمینه های انسانی ، اخلاقی ، درسی ،پرورشی هستند.
این دانشجویان همان کسانی هستند که سرنوشت آینده سازان سی سال این مملکت در دستانشان هست.
بنابراین بجای اعتراض و بغض به این دانشجویان باید حامی آنها باشید.
اگه مشکل شما 180 هزار تومن حقوقی است که این دانشجویان میگیرند
بای بدانید که این حقوق آنچنان هم اش دهان سوزی نیست ، که شما انقدر حرصش را میخورید ، ما چون کارمندان اداری ودولتی مسئولیت داریم و در هر زمینه ای جوابگو و بخاطر مسئولیت خویش این حقوق را دریافت میکنیم.
که اگه شما دوست عزیز در جایی نیمه وقت مشغول بکار شوید بسیار بیشتر از این دریافت میکنید. حال اینکه ما توانایی کار در جای دیگر را نیز نداریم.
این دانشجویان نه بخاطر کار رسمی ونه بخاطر پول بلکه بخاطر عشق به حرفه با ارزش معلمی هست که وارد این دانشگاه شده اند و از صدقه سریه لیاقتشان هست که توانا ه ادامه تحصیل گردیده اند.

tttعلی
|    | 1393/6/10 - 16:15 |     0     4     |
واقعا ظلم هستش طرف دانشگاه شریف و امیرکبیر داره درس می خونه یک ریال پول بهش نمی دن تازه کلی باید هزینه خوابگاه و درسش کنه ..... حالا این دانشجویان فرهنگیان با رتبه های نجومیشون اعلام می کنند در حقشون ظلم شده... از بدو دانشگاه دارن پول بیت المال رو ماهی ۴۰۰ ۵۰۰ هزار تومن براشون مریزن ..‌ ناشکری هم می کنند تازه دنبال انتقاد از دولت هم می رن ... جریان همون فردی هستش دسستش رو تو عسل می کنه بزاره تو دهن یکی طرف نه تشکر میکنه بلکه گاز هم می گیره

کاظم
|    | 1393/8/7 - 12:26 |     1     0    
پاسخ: ببین پسر جون اینقدر حرص نزن ناراحتی شما هم شرکت کن دانشگاه فرهنگیان حق این افراد داره ضایع میشه پس باید از اینها حمایت کرد

نیما
|    | 1393/6/9 - 07:19 |     3     0     |
درجواب دوست عزیزمون:مگه18ساله هاجزاین ملت محسوب نمی شونددانشجویانی که دراین دانشگاه پذیرش شده اندجزءبهترین دانشجویان این مملکتندشماحق توهین به آنهاراندارید

کاربر
|    | 1393/6/19 - 15:21 |     1     0    
پاسخ: ببین گل پسر اینا بورسیه هستن اگه سواد داری برو قانون دانشگاه های بورسیه و تعهدات و قوانین اونا رو بخون چند تا هم بیشتر نیستدانشگاه فرهنگیانه علوم پزشکی بقیه الله دانشگاه امام حسین و دانشگاه افسری حالا تو داری میسوزی ازین چندر غاز حقوق اینا بماند

سلیمی
|    | 1393/6/9 - 02:48 |     1     0     |
برعکس مطالب ذکر شده دو سال است که فرهنگیان نمی توانند امتیاز لازم را برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس شاهد به دست بیاورند. با بخش نامه جدید اکثر دانش آموزان مدارس شاهد را فرزندان پرسنل نیروی انتظامی تشکیل می دهند. امتیاز معلم بودن برای پدر و مادر فرهنگی الآن بسیار کم شده است. حتی معلمانی که در مدارس شاهد تدریس می کنند امسال نتوانستند فرزندانشان را در مدارس شاهد ثبت نام کنند.

دانشجو معلم
|    | 1393/6/9 - 02:05 |     1     0     |
سلام.دوست عزیز برای بنده هم جای تاسف دارد که شما چیزی که نمی دانید اظهار نظر می کنید.
دانشجو معلمان این دانشگاه قریب به اتفاق با رتبه های عالی پذیرش شده اند و تنها در سال اول کمی رتبه نجومی دیده شده.
بنده خودم رتبه ام 900 منطقه شد که در سال اول دبیری ریاضی پردیس شهید چمران قبول شده ام.
بسیار ناپسند است که از قصد تهمت ناروا زده شود.
با تشکر از سایت فرهنگیان نیوز که خبرگزاری عدالت مدار است.

ناشناس
|    | 1393/6/8 - 23:25 |     1     0     |
عدالت آموزشی:ایجاد امکانات دولتی مساوی برای همه است


لیلا
|    | 1393/6/8 - 21:54 |     1     0     |
...... بر سر کسی که تخفیف ها و امتیازات به ان بزرگی را برای دیگران می بیند ولی تخفیف 160 هزار تومنی را برای فرزند دو معلم نمی تواند تحمل کند .فرزند یک معلم امتیاز برای این مدارس را به دست نمی اورد . یعنی 80 هزار تومن برای هر معلم در سال . ایا شما میدانید همین آپ بی عرضه چه قدر به ما مدیون است ایا می دانید بسیاری از زمانهای ما که در تدریس می گذرد مفتی انجام میشود . بدون استثنا همه ی معلمان مطالبات حقوقی@ نه مزایا @ را بعد از اینکه ارزش پول به یک سوم ان رسید دریافت میکنند ؟
ایا میدانید همه ی سازمانها حق ایاب ذهاب دارند ولی من به روستایی که میروم روزی شش هزار تومن به غیر از داخل شهر حق سرویس از جیبم میدهم .
خداوند به همه بصیرت عنایت کند که دیگر تحمل افرادی بی بصیرت و تنگ نظر را نداریم . !@@@@@ فرهنگیان نیوز شما را به خدا مثل دیگر نظراتم این را حذف نکن این دفاع به حق از معلمان مظلوم است .

احمد
|    | 1393/6/8 - 19:22 |     0     1     |
واقعا جای تاسف دارد، شما دارید از 18 ساله های با رتبه ای نجومی حمایت می کنید در حالی که در دانشگاههای کشور رتبه های برتر ارشد و دکترا نه تنها حقوقی نمی گیرند بلکه دارند خودشان هزینه خودشان را می دهند. پس خواهشا به فکر ارشد ها و دکتراها باشید. چه فرقی بیم دانشجویان وجود دارد دانشجو دانشجو است.

ناشناس
|    | 1393/6/8 - 18:37 |     1     0     |
نویسنده محترم این مبلغ فقط صرف کلاس های فوق برنامه وکلاس های جبرانی وضعف درسی مشود که اتفاقا چون فرزندان فرهنگیان در محیط خانه هم تحت اموزش والدین فرهیخته خود میباشند نیاز ی به این کلاس ها ندارند وپول انان صرف اموزش فرزندان غیر فرهنگی می شود واین اجحاف به معلمین است

ناشناس
|    | 1393/6/8 - 18:31 |     3     0     |
کی این دانشگاه دانشجوی ارشد جذب میکند بخصوص در علوم پایه؟


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING