پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 09:42   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21555صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 11 شهریور 1393 - 12:42
برنامه‌های آموزش و پرورش برای افزایش پوشش تحصیلی دختران
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه مصمم هستیم که امسال حتی یک دانش‌آموز خارج از مدرسه نماند گفت: خوب نیست باز هم بی‌سواد تولید کنیم.
به گزارش نامه نیوز، دکتر علی‌اصغر فانی در افتتاحیه گردهمایی توجیه آموزش ویژه کارشناس مسئولان امور زنان استان‌ها با بیان اینکه منشا تحولات جامعه و رشد و شکوفایی جامعه زنان هستند اظهار کرد: هر مرد موفقی را یقینا یک زن خوب و موفق پشتیبانی کرده است.

وی افزود: هر مولودی که منشا خیر است مادری پاکدامن و حکیم او را پشتیبانی کرده است و باید گفت تکریم از زن تکریم از انسانیت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تربیت دختران که مادران آینده کشورند از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است عنوان کرد: باید در تربیت دختران اهتمام بیشتری داشته باشیم تا نسل آینده بهتری پرورش یابند.

وی با اشاره به اینکه مدیران زن در حوزه‌های اجرایی و مدیریت میانی موفق‌تر عمل می‌کنند عنوان کرد: باید این اصل را پذیرفت و از توان و تجربه و دیدگاه‌های زنان در آموزش و پرورش استفاده کرد.

در این راستا پیش‌نیازهایی لازم است که نخستین آن تغییر در نگرش‌ها و باورمندی است. باید به این باور برسیم که از توان زنان استفاده کنیم چرا که رفتار تابع باورها و نگرش‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش پیش‌نیاز دوم برای استفاده از توانمندی زنان را شناسایی استعدادها دانست و گفت: یافتن نیروها متناسب با مسئولیت‌هایشان حائز اهمیت است و باید تناسب میان شغل و شاغل مورد توجه قرار بگیرد.

پیش‌ نیاز سوم نیز آموزش و توانمندسازی زنان است که باید آن را جدی‌تر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: یکی از لوازم توانمندسازی تفویض اختیار است. باید امور را واگذار کنیم، بازخوردها را دریافت و به خود فرد انعکاس دهیم. این گزارش‌گیری‌ها و سنجش‌ها افراد را توانمند می‌کنند.

فانی با بیان اینکه چهارمین پیش‌نیاز برای استفاده از توانمندسازی زنان رشد پلکانی است اظهار کرد: قرار نیست به یکباره نیرویی را از کلاس درس بیرون بکشیم و او را در مسند معاونت وزارتخانه قرار بدهیم.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه افزایش پوشش تحصیلی دختران مد نظر آموزش و پرورش است گفت: در این میان به‌ویژه در مقطع متوسطه و متوسطه دوم بیشتر است چرا که این پوشش در متوسطه دوم کمتر بوده است.

فانی ادامه داد: دولت موظف است زمینه آموزش رایگان را برای همه فراهم کند. بنابراین یکی از کارهایی که دنبال می‌کنیم همین است. طبق قانون برنامه چهارم توسعه تحصیل تا پایان دوره راهنمایی اجباری بود اما دنبال نشد. در برنامه ششم باید دوباره این حکم قانونی را وارد کنیم. اجباری یعنی پدر و مادر مکلف هستند فرزندشان را در مدرسه ثبت نام کنند و اگر این کار را انجام ندهند مجرم شناخته می‌شوند.

فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش دختران در مناطق روستایی، عشایری، مرزی و در شاخه فنی و حرفه‌ای دچار مشکل است، به همین خاطر یکی از تلاش‌های جدی که باید دنبال کنیم بحث افزایش پوشش تحصیلی دختران در هر سه مقطع است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال مصمم هستیم حتی یک دانش‌آموز خارج از مدرسه نماند گفت: در معاونت ابتدایی وزارت‌خانه تصمیماتی در این خصوص گرفتیم البته در بعضی از مناطق به علت مسائلی فرهنگی که حاکم است دختران را به مدرسه نمی‌فرستند به همین خاطر تاکید کردم که حرکت امسال ما «خانه به خانه» است.

فانی افزود: خوب نیست که باز هم بی‌سواد تولید کنیم. توسعه مدارس شبانه‌روزی دختران در مقطع متوسطه اول و دوم و مدارس روستامرکزی دو طرح مفید هستند که پوشش ما را در مقطع متوسطه افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه حدود سال‌های 66 مدرسه دخترانه شبانه‌روزی نداشتیم و فقط قبل از انقلاب نیز مدارس راهنمایی شبانه‌روزی پسرانه فعالیت داشتند اظهار کرد: آن زمان به ذهنم رسید مدارس شبانه‌روزی را راه‌اندازی کنیم.

در استان‌های مرکزی و کرمان دو مدرسه شبانه‌روزی به طور آزمایشی راه‌اندازی شدند که پس از انجام پروژه‌های تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که مدارس شبانه‌روزی را توسعه دهیم البته اکنون به فکر مدارس روستامرکزی هستیم تا دانش‌آموزان با سرویس جابه‌جا شوند چرا که مدارس شبانه‌روزی هزینه‌بردارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره با تاکید بر اینکه معاونت‌های آموزش و پرورش باید با پیگیری دفتر امور زنان، برنامه‌ریزهای محتوایی و فعالیت‌های متناسب در حوزه پرورشی را برای دختران دنبال کند گفت: این مهم است که نگویی آموزش و پرورش ما یک آموزش و پرورش پسرانه است. باید فعالیت‌های مکمل را برای دختران تعریف کنیم تا پاسخگوی نیازهایشان باشیم البته این یک کار زمان‌بر است.

فانی افزود: در این راستا هماهنگی با انجمن‌های اولیا و مربیان لازم به نظر می‌رسد. در تلاش هستیم تا بخش اولیا و مربیان را مستقل کرده و به آن‌ها امکانات لازم بدهیم چرا که احساس می‌کنیم کار بر روی خانواده نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به فعالیت 14000 همکاری فرهنگی سرپرست خانوار اشاره و اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با مساعدت‌های لازم و تا حدی که امکانات به ما اجازه می‌دهد مشکلات این قشر را حل کنیم و تا حد امکانات بتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم.

فانی در پایان بر ضرورت تقویت دفتر امور زنان تاکید کرد و گفت: مذاکراتی در این خصوص انجام شده و مجوزهای لازم از معاونت توسعه و مدیریت منابع ریاست جمهوری اخذ شده است.
منبع: ایسنا

 

تعداد بازدید: 846 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی