RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:06   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21869صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 25 شهریور 1393 - 12:54
پیامدهای استقلال اسکاتلند برای ملکه بریتانیا
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

دفتر ملکه بریتانیا با صراحت اعلام کرده که او به هیچ وجه قصد ندارد روی رفراندوم مربوط به استقلال اسکاتلند تاثیر بگذارد و افزوده است: "این موضوع به مردم اسکاتلند مربوط است."

به گزارش بی بی سی، اما اگر این رفراندوم به استقلال اسکاتلند منجر شود نقش ملکه و سلطنت بریتانیا در آن کشور جدید چه خواهد شد؟پیوندهای خانواده سلطنتی بریتانیا با اسکاتلند بسیار شاخص اند. به عنوان مثال قلعه بالمورال واقع در ناحیه آبردین شایر را که یکی از مشهورترین اقامتگاههای این خانواده است، شاهزاده آلبرت در قرن نوزدهم برای ملکه ویکتوریا خریده بود.

ملکه الیزابت هر سال یک هفته را در قصر هولی رود واقع در شهر ادینبورگ سپری می کند. این قصر اقامتگاه رسمی خانواده سلطنتی بریتانیا در قلمرو اسکاتلند است.

شاهزاده چارلز پسر ارشد ملکه بریتانیا در یک مدرسه خصوصی شبانه روزی در اسکاتلند تحصیل کرده و در بسیاری از مراسم رسمی لباس محلی اسکاتلندی، کیلت، می پوشد.

بی طرفی سلطنت در مسائل مربوط به قانون اساسی یکی از معیارهای اساسی دمکراسی ماست و ملکه الیزابت در تمام دوران سلطنت خود نشان داده که به این اصل پایبند است.
به این خاطر سلطنت بر فراز سیاست است و سیاستمداران و حکومت گران وظیفه دارند که جایگاه ملکه را به همین شکل حفظ کنند.

هرگونه حدس و گمان و یا نظری که وانمود می کند ملکه قصد دارد روی نتیجه این رفراندوم تاثیر بگذارد اساسا غلط و بی پایه است.
ملکه عمیقا معتقد است که این موضوع فقط به مردم اسکاتلند بستگی دارد.

علاوه بر این القاب برخی از اعضای خانواده سلطنتی به اسکاتلند برمی گردد. لقب شاهزاده چارلز "دوک روتسی" است و لقب شاهزاده ویلیام نوه ملکه و همسر او نیز "ارل و کنتس استراثرن" است.

الکس ساموند وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب استقلال طلب این ناحیه نیز بر پیوندهای اسکاتلند با خانواده سلطنتی بریتانیا تاکید می کند و در عین حال یادآوری می کند که سابقه اتحاد سلطنت های اسکاتلند و انگلستان به قبل از ادغام و یکپارچگی پارلمان های دو قلمرو برمی گردد و هدف او پایان دادن به یکپارچگی پارلمانی یعنی تفکیک قدرت سیاسی و مدیریت اجرایی اسکاتلند از بریتانیا است.

دولت ناحیه اسکاتلند به رهبری حزب استقلال طلب همواره تاکید کرده است که اگر در رفراندوم روز ۱۸ سپتامبر استقلال رای بیاورد ملکه الیزابت "کماکان ملکه همه اسکاتلندی ها باقی خواهد ماند."

الکس ساموند چندی پیش گفت: "ملکه الیزابت دوم حتما از قرار گرفتن در جایگاه ملکه یک اسکاتلند مستقل خوشنود خواهد شد."
اما همه طرفداران استقلال اسکاتلند با یک چنین دیدگاهی موافق نیستند.
 
بسیاری از شخصیت های فعال در رهبری کارزار استقلال اسکاتلند نقش خانواده سلطنتی بریتانیا در آینده اسکاتلند را زیر سئوال برده اند. دنیس کاناوان مدیر این کارزار گفته است که ترجیح می دهد برای انتخاب مقام تشریقاتی ریاست حکومت که به ملکه تعلق دارد، یک رفراندوم جداگانه برگزار شود.

اعضای جنبش رادیکال استقلال که ائتلافی از سیاستمدارن و فعالان چپ گرای طرفدار استقلال اسکاتلند است معتقدندکه اسکاتلند باید این حق را داشته باشد که در صورت تمایل از زیر چتر خانواده سلطنتی بریتانیا خارج شده و به یک جمهوری بدل شود.

نظر سنجی که اوایل ماه سپتامبر توسط روابط عمومی دولت بریتانیا انجام شد نشان دادکه ۵۴ درصد از اسکاتلندی ها ترجیح می دهند که در صورت استقلال این ناحیه ریاست تشریفاتی خانواده سلطنتی بریتانیا بر آن کشور حفظ شود ولی در مقابل ۳۹ درصد طرفدار لغو آن هستند. در میان رای دهندگان حزب ملی و استقلال طلب اسکاتلند میزان حمایت از این گزینه ها کمی نزدیکتر است. حدود ۴۶ درصد طرفدار باقی ماندن خانواده سلطنتی و ۳۹ درصد با آن مخالفند.

هر چند این ارقام نشان می دهند که در ناحیه اسکاتلند تعداد طرفداران خانواده سلطنتی از تعداد مخالفان آن بیشتر است اما در کل بریتانیا طرفداری از نقش فعلی سلطنت بالاتر است.
 
براساس تازه ترین نظر سنجی که توسط موسسه نظرسنجی موری انجام شده در کل بریتانیا ۷۷ درصد با ادامه نقش فعلی خانواده سلطنتی موافق و فقط ۱۷ درصد با این سیستم مخالفند.

حتی اگر دیدگاه الکس ساموند پیش برود و ملکه بریتانیا ریاست تشریفاتی حکومت دراسکاتلند مستقل را برعهده داشته باشد به احتمال زیاد نقش او تغییر خواهد کرد.

پروفسور رابرت هیزل از اساتید بخش قانونگذاری در دانشگاه لندن می گوید: "وظایف و اختیارات ملکه به مقرراتی بستگی پیدا خواهد کرد که در قانون اساسی جدید اسکاتلند مستقل در نظر گرفته خواهد شد."

دولت ناحیه اسکاتلند مشخص کرده است که درصورت استقلال در این کشور جدید مردم حاکم بر سرنوشت خود خواهند بود در حالیکه طبق قانون اساسی فعلی حق حاکمیت با سلطنت و مشروط به پارلمان است.

نکته دیگر مسایل مالی و تامین هزینه های خانواده سلطنتی است. در متنی که طبق سنت های سیاسی بریتانیا "سند سفید" نامیده می شود و استقلال طلبان در آن چهارچوب قوانین اسکاتلند مستقل را توضیح داده اند قید شده که "اسکاتلند مستقل به پرداخت سهم خود برای تامین هزینه های خانواده سلطنتی از محل مالیات عمومی ادامه خواهد داد ولی جزییات دقیق میزان مشارکت بعد از استقلال و در مذاکرات با دولت بریتانیا مشخص خواهد شد."
 
به احتمال زیاد قصر هولی رود اقامتگاه رسمی خانواده سلطنتی بریتانیا در اسکاتلند توجه زیادی به خود جلب خواهد کرد چون برخلاف ملکه دیگر خانواده سلطنتی در قلمرو اسکاتلند یعنی قلعه بالمورال، بخشی از هزینه های خود را از محل مالیات عمومی دریافت می کند و نگهداری از آن برعهده اداره میراث تاریخی اسکاتلند است.

اما یک چنین شرایط ویژه ای بی سابقه نیست. پروفسور رابرت هیزل می گوید: "وظایف و اختیارات ملکه بریتانیا در یک اسکاتلند مستقل شبیه نقشی خواهد بود که او در کشورهای مشترک المنافع ایفا می کند. مثلا در حال حاضر او هنوز هم ریاست تشریفاتی حکومت هایی مثل استرالیا و زلاندنو را برعهده دارد."

در اکثر کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع مقامی که عنوان رسمی آن فرماندار ارشد است وضعیت و تحولات آن کشورها را به اطلاع ملکه می رساند و نماینده او در این کشورها محسوب می شود. آیا برای اسکاتلند مستقل نیز چنین مقامی خلق خواهد شد؟

لرد هنسی مورخ قانون اساسی می گوید: "چنین ایده ای تاکنون مطرح نشده چون دولت مرکزی بریتانیا تاکنون اصرار داشته که هیچ طرح مشخص و جایگزینی را برای استقلال احتمالی اسکاتلند تنظیم نکند. من بعید می دانم که دولت به طور مشخص خود را برای پیامدهای استقلال اسکاتلند آماده کرده باشد."

 

تعداد بازدید: 390 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING