فرهنگیان نیوز - تدبیر: تکرار تاریخ با طرح رتبه بندی
سالها قبل که صدای اعتراض معلمان نسبت به وضعیت معیشتی خویش و بخصوص تبعیضات موجود در پرداختیها نسبت به سایر ادرات بلند شده بود. قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح شد. طبق این قانون قرار بود وضعیت معلمان بهتر شود و کلیة تبعیضها رفع شود. سالیان سال، هر گونه اعتراضی را به اجرای این قانون موکل حواله میدادند. سرانجام انتظارها به سر آمد و این قانون جامة عمل پوشید ولی هیچ تغییری رخ نداد همچنان تبعیضات موجود باقی ماند و در مواردی نیز تشدید شد و از طرف دیگر برخی از امتیازات نیز که طی سالیان – همچون همترازی- بدست آمده بود در سایه این قانون محو شد و حاصل آن جز ناامیدی و انتظار بیهوده چیزی نبود. حالا بعد از تجربة آن سالها دوباره طرح رتبهبندی مطرح شده است. طبق روال قانون خدمات کشوری مسئولان هر گونه اصلاح و بهبودی را به اجرای لایحه رتبهبندی موکول میکنند. حال سوالات زیر قابل تأمل است:
1- آیا این طرح با وضعیت فعلی آموزش و پرورش قابلیت اجرایی دارد؟
2- آیا برای به بار نشستن این طرح عمری به جز عمر نوح کفاف میدهد؟
3- مجلس قبلا این طرح را به دلیل بار مالی رد کرده است. حالا دولت چگونه میخواهد آن را تدوین کند که بار مالی نداشته باشد و در ضمن پاسخگوی انتظارات نیز باشد.
4- آیا ادارات دیگر که حقوق کارمندان خود را اضافه کردند به چنین طرحهایی متوسل شدند.
5- آیا جوابهای کلیشهای چون در مرحلة بررسی بودن این طرح جز ناامیدی معلمان نتیجهای دارد؟
6- آیا تا زمان به اجرا در آمدن این طرح ؟؟؟؟؟ اقدامات عاجل دیگری چون برقراری همترازی ضروری نیست؟ در آموزش و پرورش دارندگان مدارک بالا بخصوص مدارک دکتری به یأس و درماندگی دچار شدهاند و بدتر از آن مورد شماتت و ملعبة دیگران قرار میگیرند.
7- اگر خود مسئولان به نتیجة چنین طرحی – در حالی که اکثریت معلمان با توجه به سابقه قانون مدیریت خدمات کشوری ار آن ناامیدند- امیدوارند عزم و ارادة جدی برای اجرای آن لازم نیست؟ چقدر مطالعه؟ آیا عمر این دولت و دولتهای بعدی با این وضع مطالعات به تصویب و اجرای آن قد میدهد؟
ghaseami.m@gmail.com
|