RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:50   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21918صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیچهارشنبه، 26 شهریور 1393 - 03:11
کری: عربستان و امارات اعلام کرده بودند در صورت حضور ایران، در نشست پاریس شرکت نمی‌کنند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه پس از نشست پاریس، گفت: ملک عبدالله و مقامات اماراتی اعلام کرده بودند که در صورت حضور ایران، آن‌ها در این نشست حضور نمی‌یابند.
خبرگزاری فارس: کری: عربستان و امارات اعلام کرده بودند در صورت حضور ایران، در نشست پاریس شرکت نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه پس از پایان نشست موسوم به کری: عربستان و امارات اعلام کرده بودند در صورت حضور ایران، در نشست پاریس شرکت نمی‌کنند«مبارزه با داعش» که در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، گفت مواضع عربستان و امارات از جمله دلایل مخالفت واشنگتن با حضور ایران در این نشست بوده است.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد دلایل عدم دعوت از ایران به این نشست، گفت: «در مورد نشست امروز باید بگویم که اظهارات من در مخالفت با حضور ایران، واقعا به این دلیل بود که شرایط لازم برای انجام چنین دعوتی مهیا نبود، از جمله این واقعیت که ملک عبدالله (پادشاه عربستان) مانند سعود [الفیصل] (وزیر خارجه عربستان)، پیش از آن اظهارات به من اطلاع داد، که اگر آن‌ها (ایرانی‌ها) بیایند،‌ سعودی‌ها نخواهند آمد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «اماراتی‌ها هم قبلا به من اطلاع داده بودند که اگر آن‌ها (ایرانی‌ها) بیایند،‌آن‌ها (اماراتی‌ها) نخواهند آمد.»

این در حالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکایی‌ها از ابتدای شروع تحرکات گروه تروریستی «داعش» در عراق، بارها هم به واسطه سفیر خود در عراق و هم مستقیما توسط کری، خواستار همکاری با ایران شده‌اند، اما به دلیل نقش واشنگتن در قدرت گرفتن این گروه، تهران این پیشنهاد را رد کرده است. پس از رد درخواست از سوی تهران بود که واشنگتن مدعی شد قصد همکاری با ایران را ندارد و حضور این کشور در نشست پاریس «مناسب نیست.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود در نشست خبری پاریس گفت: «این بدان معنی نیست که ما با برقراری ارتباط و فهمیدن اینکه آیا امکان کنار آمدن از سوی آن‌ها وجود دارد، یا اینکه تحت چه شرایطی امکان تغییر موضع وجود دارد، یا اینکه اصلا چنین امکانی وجود دارد یا نه، مخالف هستیم. من عمیقا معتقدم که یکی از اصول شغل من به عنوان وزیر خارجه این است که همواره – در جایی که معقول باشد و ارزش‌های خود را زیر پا نگذاشته و اصول سیاستمان نقض نشود – تلاش کنم تا مسیری را باز بگذارم تا اگر شد مسائل را حل کنیم... فکر می‌کنم داشتن یک کانال ارتباطی با کسانی که از قبل بر سر یکی از بزرگترین موضوعات جهان امروز با آن‌ها در حال مذاکره هستیم، چیزی است که عقل سلیم حکم می‌کند.»

کری در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به افشای رد شدن درخواست آمریکا از سوی ایران، گفت: «ما همواره برای انجام مذاکره در حاشیه مذاکرات 1+5 آماده بودیم و تا الان هم چند بار چنین مذاکراتی انجام داده‌ایم. نمی‌خواهم در این مورد وارد مجادله شوم.»

 

مذاکرات هسته‌ای

وزیر خارجه آمریکا در ادامه همچنین در مورد دور تازه‌ مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود، گفت: «ما تا نوامبر وقت داریم. نمی‌خواهم در مورد اینکه چه میزان در مورد توافق خوش‌بینی وجود دارد، صحبت کنم. امیدوارم که بشود راهی برای رسیدن به توافقی که برای دنیا هم مهم است، پیدا کنیم، اما برخی مسائل دشوار وجود دارد. مواضع آن‌ها هنوز نیاز به برخی تغییرات دارد. امیدوارم ایران هرآنچه در توان دارد، انجام دهد تا در این مسیر خلاق، با ملاحظه و مفید باشد. این چیزی است که هر دوی ما باید باشیم.»

کری در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد احتمال هماهنگی با دولت سوریه در حملات هوایی به مواضع داعش، گفت واشنگتن با دمشق هماهنگی نخواهد کرد، اما راه‌های ارتباطی مختلفی وجود دارد که بتوان به واسطه آن از هدف قرار دادن اشتباهی اهداف، جلوگیری کرد. او همچنین مدعی شد که آمریکا قصد هماهنگی با ایران را نیز ندارد.

 

حضور عربستان در ائتلاف

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته طی نطقی تلویزیونی از راهبرد خود برای «مبارزه» با گروه تروریستی «داعش» رونمایی کرد. در این طرح، اقدام نظامی داخل خاک سوریه و تسلیح و آموزش گسترده مخالفان سوریه از جمله اصلی‌ترین موارد است. با این وجود، واشنگتن اعلام کرده است که قصد هماهنگی با دولت سوریه را ندارد. در ائتلاف مد نظر اوباما برای اجرای این راهبرد، کشورهایی چون عربستان که از سوی بسیاری اصلی‌ترین حامی گروه‌های تروریستی در منطقه با شمار می‌آید نیز حضور دارد.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه زمانی که از سوی خبرنگاران در این رابطه و نقش ریاض در شکل‌گیری پدیده داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق تحت فشار قرار گرفت، گفت: «بدون شک پرداختن به گذشته هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. اینجا باید در جبهه‌ای متحد رو به جلو گام برداریم و همه با هم کار و فعالیت کنند. سعودی‌ها هم نقش بسیار فعال و کلیدی‌ای در تشویق افراد برای فعال شدن و کمک به تشکیل دولت و همچنین تعریف مسئولیت‌های این ائتلاف ایفا کرده است.»

وی افزود: «خوب مسائل زیادی هست که افراد می‌توانند در مورد آن‌ها و اشتباهات صورت‌گرفته یا اختلاف نظر‌ها یا هرکاری که هرکسی در گذشته انجام داده، کنکاش کنند. اما خوب سماجت در این مورد، الان هیچ کمکی نمی‌کند. ما الان به یک راهبرد روشن و تلاشی متحد نیاز داریم و این آن چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم.»
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930625000027#sthash.yvUwGMLF.dpuf

تعداد بازدید: 437 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING