شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 10:56   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22061صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیسه شنبه، 1 مهر 1393 - 12:04
دیدار روحانی با اوباما فرصت ویژه جمهوری اسلامی ؟/ جدال «دل آرام» ها و «دلواپس» ها در پیش است !؟
«دیدارت با باراک اوباما خلاف منافع نظام است و گناهی نابخشودنی».
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

خبرگزاری آریا - می گویند ممکن است باراک اوباما و حسن روحانی همین هفته در نیویورک با یکدیگر ملاقات کنند یک رویداد تجربه نشده در تمام سال های بعد از انقلاب.
به گزارش خبرگزاری آریا، این گمانه که البته نشانه ها و شواهدش هر روز افزایش یافته و برخی منابع مطلع از لابی های موثری برای وقوع آن خبر می دهند اکنون محل بحث اهل سیاست و نظر شده است .
می گویند «دل آرام» ها برای کاور کردن حملات احتمالی به روحانی خود را آماده می کنند و درست همزمان با یک مانور رسانه ای حامیان روحانی ، افراد دیگری که از سوی «دل آرام» ها ملقب به دلواپس شده اند نیز لشکری از هشدارهای خود را روانه پاستور کرده اند که «دیدارت با باراک اوباما خلاف منافع نظام است و گناهی نابخشودنی».
در فضایی که روحانی می گوید در دنیای سیاست هیچ چیز بعید نیست و قرار نیست تا قیامت دو کشور روابطش در سطح فعلی باشد و از آن سو کاخ سفید می گوید : شاید این اتفاق رخ دهد منوط بر اینکه تهران بخواهد گویا دیگر وقتش رسیده است که به این مساله جدی تر فکر کنیم : «دیدار روحانی و اوباما ممکن است انجام شود. دیداری که می تواند در عرصه سیاست خارجی شوکی مهمی به مذاکرات به بن رسیده هسته ای باشد و البته شوکی مهم به پیکره دولت روحانی که شاید اثرات بسیار سویی بر آن داشته باشد.»
این قضیه البته بسیار جدی تر و مهم تر از ماجرای تواق ژنو 3 است اینجا دیگر فقط بحث «بزدل» و «شیر دل» نیست . تابستان داغ 93 به پایان رسیده و گویا پاییز مهمی در سیاست ایران تجربه خواهد شد. اکنون سوالات اساسی این است :
1-آیا دیدار روحانی و اوباما در نیویورک به وقوع خواهد پیوست؟
2- آیا این دیدار خلاف منافع جمهوری اسلامی است یا فرصتی ویژه برای آن ؟
3- این دیدار چه تاثیراتی بر سیاست داخلی ایران خواهد گذاشت ؟
4- این دیدار می تواند راهگشای بن بست پرونده هسته ای باشد؟
5-زمان بهبود روابط ایران و آمریکا فرا رسیده است ؟
این سوالات را خبرنگار آریا از نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی پرسیده است . پاسخ آنها را در ادامه می خوانید :


روحانی با سرافکندگی ازنیویورک برنمی گردد

مردم می دانند روحانی به دنبال ماجراجویی نیست.موید حسینی صدر ،سخنگوی فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا درباره دیدار اوباما و روحانی گفت:آقای روحانی در دیدار با رییس جمهور آمریکاباید دو مساله را روشن کند اول اینکه دربرابر هر مطالبه چه امتیازی می دهند یعنی اگر بده بستان نباشد و فقط بخواهند امتیاز بگیرند این از دید ملت ما پذیرفته نیست و برای آقای روحانی خطر بسیاری به همراه دارد چراکه ممکن است قولی بدهد که نتواند عمل کند.
وی افزود:موضوع دیگر خط قرمزاست به این معنا که برخی از خواسته های آمریکا خط قرمزماست بنابراین آقای روحانی باید محکم این خطوط قرمز را بیان کنند .البته آقای روحانی یک رمزموفقیت هم دارد و آن این است که مردم می دانند ایشان و دولتش دنبال ماجرا جویی و دشمن تراشی نیست و سخنانی نمی گوید که جزدشمنی دست آورد دیگری برای کشورماندارد.چراکه متاسفانه قبلا حرفهای زده می شد که افزایش دشمنی و بدبینی همسایه ها نسبت به جمهوری اسلامی را به دنبال داشت اما آقای روحانی اینگونه سخن نمی گوید.
نماینده مردم خوی و چایپاره تاکید کرد:مردم متوجه شده اند که روحانی به دنبال یک صلح باعزت است نه صلح ذلت بار به همین دلیل هم مردم حمایت از ایشان می کنند .
وی ادامه داد:بنده معتقدم رییس جمهور باید همین شفافیت را ادامه دهد و روشن کند که به دنبال صلح با عزت است نه زورگویی وزیاده خواهی و نه تسلیم و استیصال.به هرحال ما نباید به هر قیمتی حرف آمریکاییها را بپذیریم .
این نماینده مجلس گفت:آمریکا 35سال به دنبال آن است که جمهوری اسلامی تسلیم شود بنابراین اگر متوجه شود ما در برابرامتیازاتی که می دهیم باید امتیاز بگیریم تحریم ها برداشته می شود.
وی تصریح کرد:باید درنظر داشته باشیم که عرب ها ازبهبود روابط ایران و سایر کشورها دستپاچه هستند بنابراین باید مراقب شیطنت و کارشکنی برخی از کشورهای عربی باشیم چراکه آنها تلاش می کنند ایران منزوی باشد.
حسینی صدرگفت:درحال حاضر حمایت مردم از آقای روحانی،اتحاد با روسیه و روابط خوب با کشورهای همسایه و تغییر رویکرد ایران در روابط بین الملل می تواند مهره های بازی برای رییس جمهور باشد و دست پر ازآمریکا برگردد درواقع از آنجاییکه آقای روحانی دیپلمات کارکشته ای است بنابراین بنده نسبت به نتایج سفر ایشان به آمریکا خوش بین هستم البته درحال حاضر برای رسیدن به توافق کامل مقداری زود است اما به هرحال دو کشور ارزیابی واقع بینانه تری ازهم خواهند داشت.
وی تاکید کرد:برخی ازمسئولین ما وقتی به سفر می روند هیچ دستاوردی که ندارند هیچ بلکه چندتا دشمن برای کشور درست می کنند اما من مطمئن هستم آقای روحانی ازنیویورک با سرافکندگی برنمی گردد .

دیدار روحانی بااوباما منافاتی با منافع نظام ندارد
در مذاکرات هسته ای تا به اینجا آمریکا ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست.حجت الاسلام روح الله بیگی،عضو فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا باتاکید براین مطلب که دیدار روحانی و اوباما منافاتی با منافع جمهوری اسلامی ندارد ،گفت:درحالی که آمریکا ایران را قبول نداشت و جزو نظامات و کشورها به حساب نمی آورد اما امروز اصرار به برگزاری نشست و مذاکره با رییس جمهور ما دارد که این مساله برای نظام ما پیروزی و سربلندی به حساب می آید.
وی افزود:اگرچه مقام معظم رهبری نسبت به مذاکرات خوش بین نیستند اما از مذاکره دفاع می کنند لذا ما باید امروز که روزجهانی صلح است به همه دنیا اعلام کنیم که ما اهل مذاکره ،صلح و تعامل هستیم .
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ اظهار داشت:برای رسیدن به تعامل و صلح باید دولتمردان آمریکا هم اراده داشته باشد تا این امرمحقق شود در غیراینصورت صلح صورت نخواهد گرفت.
وی ادامه داد:متاسفانه آمریکا پیروزی خودش را در عدم ثبات و عدم صلح و سازش می بیند به همین دلیل است که تلاش می کنند درمناطق مختلف با استفاده از نام داعش و طالبان ناامنی ایجاد کنند.
بیگی خاطرنشان کرد:آقای روحانی با حضوردر نیویورک اقتدار و پیروزی جمهوری اسلامی را ثابت می کند و به رخ دنیا می کشد بنابراین ما واهمه ای از صلح ،مذاکره و تفاهم نداریم به شرط آنکه این مساله مورد رعایت طرفین باشد.
وی تاکید کرد:در مذاکرات هسته ای تا به اینجا آمریکا ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست اما ایران پایبندی به تعهداتش را ثابت کرده است لذا امیدواریم آمریکا سرعقل بیاید و از راه منطق ،اعتماد و سازش وارد میدان مذاکره شود.

اوباما و روحانی موضوعی برای مذاکره ندارند
آمریکا قصد عقب نشینی ازمواضع خود را ندارد.علیرضا محجوب،نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا گفت:من فکر نمی کنم آقای روحانی با اوباما دیدار و مذاکره ای داشته باشد.
وی افزود:در سال گذشته اگر مذاکره ای میان روسای جمهور ایران و آمریکا اتفاق می افتاد ممکن بود به مذاکراتی که تازه می خواست آغاز شود کمک کند اما درحال حاضر مذاکره آغاز شده است لذا با گفتگوی روسای جمهور دو کشور در این مذاکرات سرعت یا بهبودی ایجاد نخواهد شد.
دبیرکل خانه کارگر اظهار داشت:درحال حاضر مواضع و خط و خطوط آمریکاییها مشخص شده است لذا به نظر نمی رسد قصد عقب نشینی از این خطوط را داشته باشند البته اگر درخواست دیدار برای نرمش فوق العاده باشد قطعا آنچه که به نفع مصالح ملی ماست باید اتفاق بیفتد اما درحال حاضر شرایط این رانشان نمی دهد.
وی گفت:ما با آمریکاییها دیده بوسی نداریم که بخواهیم دیداری داشته باشیم درواقع دیدار برای زمانی است که موضوعی برای مذاکره وجود داشته باشد.
نماینده مردم تهران اظهار داشت:اگربخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم درچندماه اخیر ما با مذاکرات از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده ایم و برخی از مدارها که درحال گورشدن بود باز شده است .به هرحال طرف مقابل ما بازیگر و تاجر هستند بنابراین این رفتارها جزذات آنهاست اما هوشیاری آقای روحانی وتیم مذاکره کننده در این مدت مثال زدنی بوده و هیچ امتیازی به طرف مقابل داده نشده است.

یک مقام دولتی:شرط دیدار روحانی و اوباما ،اذن رهبری است
امکان مذاکره میان دو رییس جمهور بسیار ضعیف است.محمدرضا خباز،معاون امور تقنینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا درباره دیدار روحانی و اوباما گفت:بحث های بسیار مهم ،فوق العاده،فرابخشی و فراقوه ای عموما از جمله سیاستهایی است که طبق اصل 110قانون اساسی بوسیله رهبری ابلاغ می شود در واقع این اصل، سیاست های اصلی کلان کشور را برعهده رهبری گذاشته است بنابراین آقای رییس جمهور برای این موضوع بسیار مهم حتما با رهبری مذاکره خواهند داشت .
وی افزود:اگر نظر رهبرانقلاب برای انجام دیدار آقای روحانی با رییس جمهور آمریکا جلب شد طبیعتا این مذاکرات انجام خواهد شد در غیراینصورت قطعا برگزاری چنین مذاکراتی به صورت رودررو اتفاق نخواهد افتاد چراکه ما تابع مقررات هستیم  .
خباز ادامه داد:آمریکا درصدد است به طرفداران و عوامل خودش در منطقه و جهان بفهماند کشوری که از همه مقاوم تر بود آمد و برسر میز مذاکره نشست البته اگر یقیین داشته باشیم آنها راست می گویند و نمی خواهند همچون دفعه قبل زیر حرفشان بزنند و قصدشان کلاه سازی نیست طبیعتا چنین مذاکره ای اتفاق خواهد افتاد اما اگر همچون گذشته در حالی که توافق امضا کردند و بیانیه صادر کردند ، زیر آن زدند  در چنین شرایطی عقلا و شرعا مذاکره دو رییس جمهور بی فایده خواهد بود و ممکن است به ذوب شدن ایران در جهان اسلام و افکارعمومی  کمک کند بنابراین دیدار اوباما و آقای روحانی بازمی گردد به این که اینها در این چند روز چه واکنش و علامتی از خودشان نشان می دهند.
وی اظهار داشت:اگر قرار باشد آمریکا بگوید ما به شرط محدود کردن موشک هایتان تحریم ها را برمی داریم این نشان می دهد که سیاست آنها حل ماجرا نیست .
معاون امور تقنینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری تاکید کرد:بنده میان آقای روحانی با آقایان خاتمی و هاشمی تفاوتی نمی بینم یعنی همانطور که آنها قبل از هر سفری درباره مسائل مهم با رهبری مشورت می کردند درحال حاضر هم برای سفربه نیویورک و بحث های هسته ای  یقیینا با رهبری مشورت می کنند لذا اگر به جمع بندی برسند که آمریکا برای یک دفعه درطول عمرش می خواهد راست بگوید و روحیه استکباری را کنار بگذارد و به صورت مسالمت آمیز با ایران مذاکره کند در این صورت چنین مجوزی داده خواهد شد و این دیدار اتفاق خواهد افتاد .
وی گفت:بنده معتقدم آمریکا همچنان روحیه استکباری خودش را دارد و می خواهد هم دل ایران و هم دل اسرائیل را به دست آورد درحالی که جمع اضداد ممکن نیست بنابراین در این صورت البته مذاکره انواع و اقسام دارد گاهی مذاکره رودررو است و گاهی فقط تلفنی خواهد بود ،بعضا مذاکرات از طریق پیام نیز ردوبدل می شود که هرکدام از اینها یک جهت دارد لذا انسان عاقل باید ضرر و زیان کار را مدنظر قرار دهد سپس اقدام کند.


روحانی باید در انتظار هزینه های دیدار با اوباما باشد

اوباما شخصی است که می توان با او صحبت کرد و فاصله ها و شکاف ها را کاهش داد.علی اکبر اولیاء،فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آریا درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما گفت:بنده معتقدم نفس دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا اشکالی ندارد چراکه حتی درصدر اسلام هم با کفار مذاکره انجام شده است.
وی افزود:دیدار آقای روحانی و اوباما در این مدت با حواشی همراه شده که محل مناقشه است.به هرحال این احتمال وجود دارد که با مذاکره بتوان سوء تفاهم ها و دلخوری هایی موجود میان دو کشور را به نوعی حل کرد.
این نماینده مجلس هشتم اظهار داشت:اگر بدون توجه به حواشی، کار انجام شود بهتر است چراکه به اعتقاد بنده آقای اوباما شخصی است که می توان با او صحبت کرد و فاصله ها و شکاف ها را کاهش داد.
وی افزود:برای رییس جمهور ما ملاحظاتی وجود دارد که قطعا آقای روحانی بخوبی از این ملاحظات آگاهی دارند لذا باید موضوع را به ایشان واگذار کرد تا اگر به مصلحت می دانند این دیدار را انجام دهند تا سوء تفاهمات برطرف شود .البته اگر این اتفاق بیفتد آسمان به زیر نخواهد آمد .
اولیاء تاکید کرد:در داخل کشورما با وجود آنکه رهبری برای انجام مذاکرات مجوزهایی داده اند اما گروههایی هستند که اعتراضات و انتقادهای شدیدی داشته اند لذا اگر آقای روحانی با اوباما دیدار کند به طور حتم با حملاتی مواجه می شود و هزینه هایی پرداخت می کند.

 

تعداد بازدید: 931 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی