RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:48   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22614صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 25 مهر 1393 - 11:56
اجلاس میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

اجلاس میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاندزندگی سالم: افتتاحیه اجلاس میراث فرهنگی ناملموس در گلستان شهدا با یک حرکت نمادین آغاز شد و پس از آن مسوولین به همراه میهمانان خارجی به هتل عباسی آمدند تا مراسم افتتاحیه را رسما و در تالار مرکزی هتل عباسی آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار زندگی سالم، بسیاری از مردم به خیابان آمادگاه آمدند تا شاهد این مراسم ویژه باشند. در خیابان آمادگاه از ورود وسائل نقلیه ممانعت می شد و فقط عابران می توانستند به این خیابان رفت و آمد کنند.

چند طبق مسی با تصاویری که نماد اصفهان با گل های طبیعی درست کرده بودند گذاشته بودند. یک قوری بزرگ که با گل های طبیعی درست شده بود در کنار همه این نمادها گذاشته بودند و یکی از پارکبانان بر روی آن آب می ریخت؛ شاید این نماد این بود که اصفهانی ها زیاد چایی می خورند!

پروانه هایی بزرگ که با گل تزیین شده در قسمت ورودی هتل عباسی برای مشاهده میهمانان گذاشته شده بود که چشم هر بیننده ای را به تحیر وا می داشت اما به راستی هزینه این همه بریز و بپاش را چه کسی می پردازد؟!!

طراوات اصفهان در طبق های گل
به گزارش زندگی سالم، مسوولین شهری با وجود این همه گل، طراوت و تازگی را به اصفهانی که سال هاست رنج خشکی زاینده رود بر دلش نشسته است، نشان دادند. اما این طراوت و تازگی چند ساعته برای اصفهان با هزینه های گزاف چه سودی داشت؟!!

به سمت پیاده رو خیابان آمادگاه می روم و از چند عابر که در این پیاده رو ایستاده اند و این تصاویر را تماشا می کنند می پرسم شما می دانید میراث ناملموس چیست؟ یکی از آنها با خنده می گوید: نه ولی هر چه هست انگار خیلی رنگ و بو دارد که برایش این قدر گرد و خاک راه انداخته اند.

یکی دیگر می گوید: ما فقط چند پرچم را در سطح شهر دیدیم که نام میراث ناملموس در آنها نوشته شده بود ولی اصلا نمی دانیم که میراث ناملموس چیست!

براستی در اصفهان چه تعداد از مردم با این واژه آشنا هستند؟!

اجلاس میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاندعدم فرهنگ سازی برای اجلاس میراث ناملموس
تقریبا بیش از نیمی از مردم نمی دانند که میراث ناملموس چیست! آن وقت اجلاسی بین المللی در شهری که نیمی از مردم آن نمی دانند میراث ناملموس چیست برگزار می شود!! و درست یک روز قبل از اجلاس، ویژه نامه منتشر می کنند؛ درست آن لحظه ای که کار از کار گذشته است.

برای اجرای این اجلاس چقدر فرهنگ سازی شده بود؟!! آیا نصب بنر و پرچم از یک هفته قبل مبنی بر برگزاری اجلاس کافی بود؟!

نیمی از مدیران اصفهانی، مجهز شده اند تا اجلاسی را برگزار کنند و برای آن بریز و بپاش راه بیندازند. اما سهم مردم اصفهان از این اجلاس چیست؟!!

این اجلاس چه سودی برای مردم اصفهان دارد؟!! آیا به صرف این که در کنسرتی شرکت کنند و تجمع های شاد و لحظه ای را به تماشا بنشینند خشنود می شوند؟! اصفهانی ها زاینده رود را می خواهند.

اصفهان، برخوردار است یا خوددار است؟!
14 درصد جوان های اصفهانی بیکارند نه این که 86 درصد بقیه در رفاه باشند! جوانان به دلیل تورم و مشکلات ریز و درشت اقتصادی گاهی تن به ازدواج نمی دهند چون شغل درست و حسابی ندارند که بتوانند مخارج یک زندگی را تامین کنند.

اجلاس میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاندمیهمانان خارجی، اصفهان را با میدان شهر و عمارت های بسیار زیبایی که در این شهر است، می شناسند. اما نمی دانند که اصفهان استان برخورداری است و این وصله ناجور برخورداری بر تن زخمی اصفهان، آن را آزار می دهد و همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از سران دولتی به اصفهان به چشم یک استان همیشه در رفاه نگاه کنند و محرومیت ها و کاستی های آن را نبینند.

چه هزینه های گزاف و فرصت های ارزشمندی که در این اجلاس هدر رفت؟ مسوولین ما کدام یک از توریست ها را به خیابان های پایین شهر بردند که به آنها بگویند ما اگر عالی قاپو و چهل ستون داریم، مناطق محرومی را هم در کنارش داریم که نمی توانند با این تورم اقتصادی زندگی کنند. بیمارانی را هم داریم که نمی توانند خرج درمانشان را بدهند. همیشه مکان های خوب را به توریست ها نشان می دهیم تا آنها تصور کنند اصفهان غرق در شادی، شور و شعف است و اصفهانی ها مرفهان جهانی اند.
شاید اکنون برای قضاوت زود باشد، شاید پس از برگزاری این اجلاس، اصفهان بدون زاینده رود به مرکز گردشگری جهانی تبدیل شود آنگونه که اکنون است.

به گزارش زندگی سالم، مسوولین فکر می کنند با برگزاری این اجلاس ها و همایش های بین المللی می توانند اصفهان را به ابرشهر دنیا تبدیل کنند، غافل از این که چیزی که عاید اصفهان می شود هزینه های کلانی است که پس از اجرای این جشنواره ها گریبان گیر آنهاست.

میراثی که ناملموسی آن برای ما آشکار شد
صدای جشنواره بین المللی میراث ناملموس به گوش جهان رسید. اما میراث ما هیچگاه محدود به چوگان و رقص های محلی زنان نمی شود. میراث ناملموس ما انسان های جاویدانی هستند که از جان خود گذشتند تا مردم در امنیت باشند.

باید گفت ماندگار ترین میراث ملموس در کشور ما شهدایی هستند که برای دفاع از آب و خاکشان جان خود را از دست دادند و امروز در بوته فراموشی سپرده شده اند.

اگر وصیت نامه های شهدا را تورق کنید خواهید دید که تا چه حد این انسان های بزرگ به عدم اسراف و رسیدگی به مظلومان و دردمندان سفارش کرده اند. برگزاری چنین جشنواره هایی برای اصفهانی که این روزها تشنه است خوب بود و باعث شد تا گردشگران بیشتر به این سمت گرایش پیدا کنند اما به چه قیمتی؟!! به این قیمت که زنان با لباس های محلی در باغ غدیر رقص هایشان را به نمایش بگذارند و مردم را به سمت و سوی خود جلب کنند و مسوولین شهر هم طبق طبق گل های طبیعی را برای نظاره دیگران در میدان شهر به نمایش بگذارند.

گل هایی که اگر به کودکان کار و خیابان برای فروش داده می شد، شاید هزینه چند ماه آنها را تامین می کرد!

اجلاس میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاندتیغ خودخواهی بر تن نقش جهان
خبرنگارانی که از پایتخت برای انعکاس این جشنواره آمده بودند اما به جز اندکی خبر، گزارشی از این اجلاس را انتشار ندادند.

دردی دیگر این که مدعیان حمایت از میراث فرهنگی، میدان نقش جهان را با تیغ خودخواهی شان خراشیدند تا بازی چوگان را به اجرا درآورند. به راستی ارزش چند ساعت بازی چوگان از میراثی که به ثبت یونسکو رسیده است و جزء 5 اثر برتر جهانی محسوب می شود، بیشتر است.

جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس با همه کاستی هایی که در اطلاع رسانی داشت به پایان رسید، اما شما در کدام شبکه تلویزیونی برنامه های این اجلاس را به تماشا نشستید؟!!

شاید به خاطر این که این جشنواره در اصفهان برگزار شده بود صدا و سیمای پایتخت آن را مورد بی مهری قرار داده بود و تقریبا چند برنامه را بیشتر از تلویزیون ندیدیم.

اگر قرار بود این برنامه در پایتخت برگزار شود با چه هیاهو و سر و صدایی برگزار می شد و مجریان صدا و سیما برنامه این چند شب را به صورت ویژه پوشش می دادند.

اجلاسی برای سران کلان کشور
به گزارش زندگی سالم، اجلاس بین المللی میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاند. روح نقش جهانش را آزرد و گنبدهای فیروزه ای میدان نقش جهان را دلگیر کرد.

اجلاسی که فقط برای سران کلان کشور برگزار شد و مردم عادی چیزی از آن نفهمیدند به جز آنها که به باغ غدیر آمدند و در این باغ زیبا رقص های محلی دختران را به تماشا نشستند و این جاست که می فهمیم میراث ناملموس چیست؟

زنانی که با لباس های تور، دور تا دور باغ غدیر چرخیدند و بازی های بومی محلی ایران را به نمایش گذاشتند.

اجلاس میراث ناملموس، تن اصفهان را لرزاندرییس مجلس شورای اسلامی فکری به حال اصفهان خشک می کند؟!!
اجلاس تمام شد؛ اما آیا رییس مجلس شورای اسلامی پس از صحبت هایش درباره داعش و منطقه خاورمیانه، فکری به حال اصفهان خشک می کند؟!!

آیا این جشنواره، بستری می شود برای نگاه عمیق سران کشور به اصفهانی که حالا تقریبا همه چیزش به آب زاینده رود وابسته شده است. آثار تاریخی، بیکاری جوانان، افسردگی مردم و کشاورزانی که حالا زمین هایشان را به حراج گذاشته اند و با پسران خود به شهر ها آمده اند تا بتوانند برای خود شغلی پیدا کنند.

ای کاش در این اجلاس، دلی برای اصفهان بسوزد و کاری صورت گیرد که مردم شهر اصفهان برای همیشه پر نشاط و مسرور شوند.

مدیران شهری اصفهان هدفشان شاد کردن مردم است اما گاهی با ندانم کاری هایشان خلاف آنچه باید عمل می کنند

تعداد بازدید: 969 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING