RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 16:21   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22786صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 8 آبان 1393 - 11:07
مدارس واگذار نشده‌اند، آنها را سپرده‌ایم
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

اداره مدارس دولتی عادی توسط بخش غیردولتی در ازای پرداخت میانگین ۵۰۰هزار تومان به ازای هر دانش آموز، حواشی زیادی داشت.
مدارس واگذار نشده اند، آنها را سپرده ایم
آموزش > عمومی - اداره مدارس دولتی عادی توسط بخش غیردولتی در ازای پرداخت میانگین ۵۰۰هزار تومان به ازای هر دانش آموز، حواشی زیادی داشت.

  ‌برخی آن را غیرقانونی و عده‌ای غیرکارشناسی توصیف کردند. تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به صف منتقدان پیوستند. نگرانی اولیا هم تقاضای شهریه در ادامه طرح بود. با همه اینها اما آموزش و پرورش اعلام کرد 900مدرسه در کشور و تهران 24مدرسه شامل این طرح شده است. وزیر آموزش و پرورش نیز که در ابتدا واگذاری مدارس دولتی با دانش‌آموزان را غیرقانونی خوانده بود، آن را مفید و قانونی دانست. برخی از مسائل و حواشی این موضوع را با مرضیه گرد، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی مطرح کرده‌ایم. پاسخ‌های او را بخوانید. این موضوع در روزهای آینده همچنان پیگیری خواهد شد.

    امسال به‌طور ناگهانی خبر رسید برخی مدارس دولتی عادی به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار شده است. این ایده از کجا آمد و چرا به این شکل اجرا شد؟

شهریور امسال اعلام شد که یک بسته حمایی برای مدارس داریم. در آن مقطع رسانه‌ها بیشتر به موضوع شهریه توجه کردند و بسته حمایتی از مدارس غیردولتی مغفول ماند. البته بخشنامه این طرح تیرماه امسال ابلاغ شد. یکی از طرح‌های ما خرید خدمات مدارس غیردولتی بود که متأسفانه در رسانه‌ها‌ «واگذاری مدرسه و دانش‌آموز» معرفی شد. بنده در شورای معاونان وزارتخانه از همکاران خواهش کردم که از کلمه واگذاری استفاده نکنند. همه ماجرا این بود که آموزش و پرورش به استان‌ها اجازه داد تا در مدیریت و تأمین نیروی انسانی مدرسه‌ای که نتوانسته بود بموقع معلم و نیروی انسانی‌شان را تأمین کند، مشارکت داشته باشند. امسال ما مشکل افزایش جمعیت دانش‌آموزی در پایه اول ابتدایی را داشتیم که متأسفانه هیچ تدبیری هم طی سال‌های اخیر برای آن ‌اندیشیده نشده بود. برای این وضعیت باید از سال‌های قبل برنامه‌ریزی می‌شد. شما تصور کنید استانی اعلام می‌کند ما حدود 1500معلم دوره ابتدایی کم داریم، خب برای تأمین معلم باید چه‌کار کرد؟‌ امکان جذب نیرو نداریم و دانشگاه فرهنگیان هم تا 2سال آینده خروجی ندارد. اگر این کمبود معلم به کمک مؤسسان مدارس غیردولتی که سابقه و تجربه مدرسه داری دارند جبران نمی‌شد، ‌دانش‌آموزان را چگونه سر کلاس می‌فرستادیم؟

    پس فقط مدارس خاص را واگذار کردید؟

تأکید می‌کنم هرگز واگذاری نبوده. اداره مدارسی که کمبود نیرو داشتند را به بخش غیردولتی سپردیم. ما مدرسه‌ای داشتیم که 80درصد معلمانش حق‌التدریس بودند یا اینکه 80درصد کمبود نیرو داشت. این مدارس به شرط تأمین نیروی توانمند به مؤسس غیردولتی سپرده شد. همه این مدارس در بخش‌های محروم و حاشیه‌ای بوده‌اند.

    عناوین متفاوتی برای این طرح استفاده شد؛ گاهی از آن با عنوان سپردن مدارسی دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی یاد شد، مسئولی آن را واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی اعلام کرد، دیگری آن را تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی دانست، از طرفی مردم مدارس غیردولتی را مساوی با پول می‌دانند، اطلاع‌رسانی هم مناسب نبوده و در اذهان مردم، نمایندگان مجلس و کارشناسان پرسش‌هایی ایجاد شد که بی‌پاسخ ماند. آیا این نقد را قبول دارید؟

ایراد اطلاع‌رسانی نامناسب را قبول دارم. یکی از مشکلات ما لفظ غیردولتی بود. این طرح به‌معنای ایجاد مدارس مشارکتی بود اما نمی‌خواستیم به انواع مدارس موجود، یک نام و نوع دیگر اضافه کنیم. گفتیم اجازه بدهیم به‌تدریج مردم از طرح آگاه شوند و خدای نکرده کسی به اینها نگوید شما در آینده با مشکل روبه‌رو خواهید شد، نهایتا اینکه ‌اگر یک روزی دولت بگوید من این پول را نخواهم داد و مؤسس ‌برو، قاعدتا وظیفه آموزش و پرورش است که مثل قبل این مدارس را اداره کند.

    این مؤسسان چه ویژگی‌هایی دارند و چطور آنها را انتخاب می‌کنید؟

ستادی متشکل از مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها، معاونان آموزشی و مدیران مشارکت‌های مردمی استان‌ها شرایط مؤسسان را بررسی کرده و مؤسسان موفقی را که چندین سال سابقه مدرسه‌‌داری دارند انتخاب می‌کنند. پس از سپرده شدن مدارس به مؤسسان غیردولتی، بلافاصله مرحله اول آموزش معلمان ابتدایی منتخب مؤسسان غیردولتی شروع شد. همچنین برای بررسی و تأیید صلاحیت حرفه‌ای معلمان غیردولتی با دانشگاه فرهنگیان تفاهمنامه‌ای منعقد شده‌است. اکثریت قریب به اتفاق نیروهای جذب شده توسط مؤسسان غیردولتی در این طرح متخصص و دارای تحصیلات مرتبط هستند. حالا و با اجرای این طرح معلم کلاس‌های چند پایه در مناطق محروم به تک پایه تبدیل شده‌اند که در کیفیت بخشی به آموزش در مدارس دولتی بسیار مؤثر است. همچنین مؤسسان غیردولتی به آماده‌سازی‌ فضای فیزیکی و تجهیزات مدارس توجه کردند درحالی‌که ما چنین توقعی از آنها نداشتیم.

    چه پاسخی به نقدهای نمایندگان مجلس، کارشناسان آموزش و پرورش و رسانه‌ها درباره این طرح دارید؟

2گروه ما را نقد می‌کنند؛ ‌یک گروه که عمدتا نمایندگان مجلس و دلسوزان نظام هستند و چون از زوایای طرح کاملا مطلع نیستند ممکن است دغدغه‌هایی داشته باشند که قطعا پاسخگوی آنها هستیم و دعوت می‌کنیم مدارسی که این طرح در آنها اجرا شده را ارزیابی کنند. تا‌کنون چند نماینده از این مدارس بازدید کرده‌اند و خوشحال بودند که دغدغه‌هایشان کاهش پیدا کرده. گروه دوم افرادی هستند که چشمانشان را بر حقایق می‌بندند و درهرحالت قصدشان ایراد‌گیری است و آنها را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه قانع کرد. اما روی سخن من با دلسوزان نظام تعلیم و تربیت است. ما با این طرح کمک کردیم تا هیچ کلاسی بدون معلم نباشد و اگر در 900مدرسه کشور که میزبان این طرح هستند، معلمی رشته غیرمرتبط داشته باشد یا دوره آموزشی را طی نکرده باشد فرد دیگری جایگزین او خواهد شد.

    چطور ممکن است مؤسسانی که در مدارس‌شان شهریه‌های چند میلیونی برای پیش دبستانی اخذ می‌کنند و پول برایشان ملاک است، بدون چشمداشت مادی حاضر به اداره مدرسه غیردولتی شوند؟

ما ابتدا برای اجرای این طرح مؤسسان مدارس را شناسایی کردیم. تعدادی از این افراد در حوزه آموزشی اعتباری دارند و برای اثبات این اعتبار حاضرند بدون چشمداشت سود مالی به آموزش و پرورش کمک کنند. این خواسته ما هم از این افراد بوده است که تجربیات خودشان را در اختیار مدارس دولتی قرار دهند. خدمت به دانش‌آموزان مناطق محروم هم انگیزه قابل توجهی است. نباید فراموش کرد که اکثر مؤسسان مدارس غیردولتی افرادی هستند که خودشان معلم و مدیر بوده‌اند و عشق به تدریس و مدرسه داشته‌اند. همیشه نمی‌توان همه‌‌چیز را مادی دید.

    با همه توضیحات شما، هنوز نمی‌توان پذیرفت که به ازای هر دانش‌آموز 500هزار تومان، مؤسسان مدارس غیردولتی موفق، آموزش دانش‌آموزان مدارس دولتی را با همه هزینه‌هایی که دارد برعهده بگیرند.

توجه کنید که در مدارس غیردولتی تا ساعت 4بعدازظهر دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند و این مدارس موظف به ارائه کلاس‌های فوق‌برنامه هستند، ولی در مدارس دولتی سپرده شده به مؤسسان چنین وضعیتی نیست. مؤسسان در این مدارس موظف به اجرای دقیق همان برنامه آموزشی مدارس دولتی هستند. از طرف دیگر مؤسس در مدارس غیردولتی باید هزینه‌هایی مانند آب، برق، تلفن، گاز و از همه سنگین‌تر هزینه اجاره ساختمان را بپردازد. اگر این هزینه‌ها نباشد، مؤسس فقط باید هزینه تأمین نیروی انسانی را بپردازد. اگر قرارداد منصفانه‌ای با مؤسسان منعقد شود، حتی می‌توانند همان کلاس‌های فوق‌برنامه را هم به‌تدریج در مدارس دولتی برگزار کنند.

از طرفی انتظارات اولیای دانش‌آموزان و البته امکانات در مدارس دولتی با مدارس غیردولتی متفاوت است. برای مثال یک مدرسه غیردولتی پزشک دارد که اولیای دانش‌آموزان هزینه چنین خدماتی را می‌پردازند. در مجموع امکان تراز کردن هزینه‌های مالی در این الگو وجود دارد.

توسعه عدالت آموزشی

هدف ما ازاداره مدارس دولتی عادی توسط بخش غیر دولتی خدمت صادقانه به مردم است. به مؤسسان هم تأکید کرده‌ایم حق ندارند حتی یک ریال از دانش‌آموزان این مدارس دریافت کنند. نظارت مستمر هم داریم تا این طرح براساس آنچه تدوین شده به نحو مطلوب اجرا شود. استفاده از لفظ سودجو برای مؤسسان غیردولتی در برخی رسانه‌ها غیرمنصفانه بود. برخی مؤسسان موفق الگوهایی که در مدارس خودشان اجرا کرده‌اند را در مدارس مناطق محروم اجرا می‌کنند. از آنها خواسته شده تا از تجربیات موفق خود و معلمان‌شان در مدارس دولتی هم استفاده کنند. این کار در راستای توسعه عدالت آموزشی است. مؤسس یا معلمی که در مدارس غیردولتی شهرت و اعتباری برای خودش دست و پا کرده، هرگز نمی‌آید عملکرد موفق و کیفیت کارش را زیر سؤال ببرد.

تعداد بازدید: 734 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING