RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:48   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23018صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 20 آبان 1393 - 11:40
نویسندگان، شبکه‌های اجتماعی مجازی را دست‌کم نگیرند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

نویسندگان، شبکه‌های اجتماعی مجازی را دست‌کم نگیرند
اکبر رضایی مولان


در این برهه از زمان نوشتن و کنکاش در موضوعات ادبی، اخلاقی، فرهنگی و مسائل اجتماعی وابسته به عشق، علاقه یا تخصص و یا شغل یک شخص است و یک اثر جدید در حقیقت به نوعی محصول فکر و درون همان شخص است.


فعالیت در مسیر کتاب برای یک نویسنده، مولف یا ناشر که سرمایه و هزینه چاپ را به ‌عهده می‌گیرد مشکلات کاملا مشخصی دارد که نیازی به برشمردن آنها نیست. به طور کلی می‌توان گفت کسانیکه در این وادی دست‌اندکارند، خودشان واقف بر موضوع‌ هستند و در این راه، سرمایه کلان فکری و مالی می‌گذارند.


اما در سوی دیگر، افراد جامعه هستند که هر کتاب را فقط با قیمت روی جلدش می‌شناسند و با هزینه اندکی برای خرید کتاب، حکم مشتری را دارند.


این موضوع نشان می‌دهد که کتاب و تولید آن یک امر بسیار مهم است که شناخت تولیدکننده و مصرف‌کننده آن از مشکلات این حوزه متفاوت است.


از قدیم، برگزاری نمایشگاه کتاب و حضور کتاب در کتابفروشی‌ها و بازارهای کتاب، تنها مسیر فروش بوده ‌است. هم‌اکنون نیز این مسیر، یکی از جریان‌های فعال در ارائه کتاب به جامعه است. اما با پیشرفت تکنولوژی و رونق اینترنت و به تبع آن، گسترش شبکه‌های مجازی اجتماعی مثل توئیتر، فیس‌بوک، سایت و وبلاگ، کار قشر تولید‌کننده کتاب به نحوی تسهیل شده ‌است.


در حال حاضر هر نویسنده یا ناشری به راحتی می‌تواند بدون پرداخت هزینه خاصی به معرفی و تبلیغ کتاب یا کتابهایش بپردازد و از صفحات مجازی اینترنتی برای ارائه محصولاتش استفاده کند.


صد البته شخص به تناسب حجم و میزان ارتباط مجازی، توان و سواد اینترنتی خود می‌تواند از این مسیر بهره ببرد. در بهره‌گیری از امکان‌های فضای مجازی، ناشر یا مولف، تنها از ارائه کتاب به شکل فیزیکی استفاده نمی‌برد، بلکه در همان فضای مجازی نیز می‌تواند به جذب مخاطب خود بپردازد. البته، باید بسیار فعال باشد و به کرّات نمایش تبلیغی را انجام دهد.


مواردی از فواید شبکه‌های مختلف اجتماعی در معرفی کتاب می‌توان به آن اشاره کرد این است که به‌ راحتی می‌توان عکسی از کتاب برای نمایش و معرفی به صدها، هزاران وصدها هزار نفر منتشر کرد. علاوه بر آن به‌ راحتی می‌توان مطالب مشخصی از کتاب را جهت معرفی کتاب منتشر کرد.


دریافت نقدهای جدید و دفاع از کتاب در مقابل نقدها و همچنین استفاده از نظرات افراد علاقه‌مند به کتاب از دیگر مزایای استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی در امر چاپ و نشر است.


بنابراین نویسندگان نباید شبکه‌های اجتماعی مجازی را دست‌کم بگیرند. مثلا، استفاده از فیس‌بوک مخصوصا در حضور دوستان همفکر که با هم از این طریق مرتبط می‌شوند برای معرفی آثار بسیار موثر است. بارها برای خود من، اتفاق افتاده‌است که افرادی تقاضای خرید می‌کنند یا به نقد و بررسی موضوع مورد تمرکز کتاب می‌پردازند. به این شکل، روزنه‌های تازه‌ای برای یک نویسنده یا ناشر کتاب باز می‌شود.


به جرات می‌توان گفت، کسانی‌که با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنایی دارند و زندگی روزمره آنها بدون کتاب معنا ندارد، اغلب از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند. این لزوما به آن معنا نیست که جایگاه کتاب گم و یا کم شده، بلکه مردم برای همفکری بیشتر از طریق فضای مجازی، با همدیگر در ارتباط هستند. این ارتباط خود در جریان توزیع و تبلیغ سریع کتاب در فضای مجازی کاملا موثر است.


معتقدم که استفاده همه‌جانبه از شبکه‌های اجتماعی مجازی برای یک نویسنده، شاعر، ناشر و تولیدکننده کتاب علاوه بر منافع برای مولدان آن، برای عموم مردم نیز مفید است. شهروندان از این طریق به‌ سادگی می‌توانند در جریان تولیدات جدید قرار بگیرند. امروزه کسانی موفق هستند که بتوانند از هر مسیر صحیح و درستی به گسترش ارتباط بیشتر بپردازند و به صورت روزمره در تقویت این جریان فعال باشند.


09143162114 www.bookman.blogfa.com

 

تعداد بازدید: 884 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی