پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 11:07   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23261صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 29 آبان 1393 - 16:05
فرهنگیان ، طبقه ای با فرهنگ شفاهی بالا و نوشتاری پایین !
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

فرهنگیان ، طبقه ای با فرهنگ شفاهی بالا و نوشتاری پایین !
چاپ
...همین افراد زمانی که در جلسه " شورای معلمان " که یکی از ارکان مهم تصمیم گیری مطابق آیین نامه اجرایی مدارس است قرار می‌گیرند و صورت جلسه شورای دبیران نگارش می‌شود ترجیح می‌دهند که سکوت و به پیام تشکری بسنده کنند. آیا اساسا، فرهنگ شفاهی و گفتاری در میان معلمان و فرهنگیان قوی است؟ آیا معلمان عادت به پرگویی دارند؟

 ساعت فراغت معلمان به ویژه هنگام صرف صبحانه، یکی از شلوغ ترین و پرسرو صداترین اوقات در محیط مدرسه است. در این ساعت معلمان از هر دری سخنی به میان می‌آورند و راه حل‌های آماده یا " پکیج " نیز ارائه می‌دهند! اما همین افراد زمانی که در جلسه " شورای معلمان " که یکی از ارکان مهم تصمیم گیری مطابق آیین نامه اجرایی مدارس است قرار می‌گیرند و صورت جلسه شورای دبیران نگارش می‌شود ترجیح می‌دهند که سکوت و به پیام تشکری بسنده کنند.

آیا اساسا، فرهنگ شفاهی و گفتاری در میان معلمان و فرهنگیان قوی است؟

آیا معلمان عادت به پرگویی دارند؟

کافی است نگاهی به صفحه جامعه روزنامه‌ها بیندازید. چند معلم به طور ثابت یا مستمر در آن قلم می‌زنند؟

بیش از یک میلیون فرهنگی در آموزش و پرورش وجود دارد، پس اگر یک معلم فقط یک مطلب و آن هم در عرض فقط یک سال به رسانه‌های مکتوب ارائه کند، آموزش و پرورش تیتر اول روزنامه و رسانه‌ها به لحاط حجم و تنوع مطالب قرار خواهد گرفت و عاقبت به آن توجه خواهد شد! اما چرا تناسبی میان آن فرهنگ شفاهی بالا و این فرهنگ نوشتاری پایین وجود ندارد؟

اندیشه ای که قابلیت کتابت نداشته باشد ، چه کاربرد و استفاده ای خواهد داشت ؟

نگاه انتقادی نگارنده برآیند تجربیاتی در یک ظرف زمانی 25 ساله است و جالب آن که فرهنگ شفاهی موجود میان معلمان در این پروسه زمانی نسبتا طولانی، تغییری نکرده! البته به تناسب شرایط و مسائل پیرامونی و متاثر از وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه، نوساناتی داشته، اما در صورت مسئله تغییری به وجود نیامده است.

به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که این وضعیت متحول شود. اگر قرار است که آموزش و پرورش مسئله‌ای ملی شده و مد نظر رسانه‌ها قرار گیرد استارت آن باید توسط معلمان زده شود.

تنوع مطالب و نیز نویسندگان آن در حوزه آموزش و پرورش در عرصه رسانه‌ها، " تلنگری " به اتاق فکر آموزش و پرورش و گردانندگان آن خواهد بود تا خود را با تحولات و نیازهای جامعه همراه و هماهنگ کند.

اندیشه ورزی مقدمه " تغییر " است و " نوشتن " گام اول در پروسه اندیشه ورزی است. تغییرات آموزش‌ و‌ پرورش باید از درون آن شروع شود و این مهم با ابلاغ بخشنامه یا دستور العمل میسر نمی شود. معلمان به عنوان حاملان و مهم تر از آن عاملان " تغییر " باید آن را از خود شروع کنند و در یک تحول درونی به این دور باطل خاتمه دهند.
* کارشناس آموزش و پرورش

روزنامه قانون

متن کامل :

زنگ تفریح معلمان به ویژه زمانی که صبحانه در آن سرو می شود یکی از شلوغ ترین و پرسرصداترین جاها در محیط مدرسه است .
در زنگ تفریح معلمان از هر دری سخنی به میان می آید و متعاقب آن برخی راه حل های آماده و یا " پکیج " نیز ارائه می شود !
شاید بتوان گفت که تقریبا به تعداد پرسنل هر مدرسه در آموزش و پرورش مساله هست و البته هر کسی تا حدود زیادی مساله خودش را مهم ودر اولویت بالاتری نیز قرار می دهد .
اما به عنوان مثال ، زمانی که این معلمان در جلسه " شورای معلمان " که یکی از ارکان مهم تصمیم گیری مطابق آیین نامه اجرایی مدارس است قرار می گیرند و صورت جلسه شورای دبیران نگارش می شود ترجیح می دهند که سکوت کنند و به پیام تشکری بسنده کنند ...
آیا اساسا ، فرهنگ شفاهی و گفتاری در میان معلمان و فرهنگیان قوی است ؟
آیا معلمان عادت به پرگویی دارند ؟
کافی است نگاهی به ستون جامعه و یا اجتماعی هر روزنامه بیندازید .
چند معلم به طور ثابت و یا مستمر در آن قلم می زنند ؟
بیش از یک میلیون فرهنگی در آموزش و پرورش وجود دارد ؛ اگر یک معلم فقط یک مطلب و آن هم در عرض فقط یک سال به رسانه های مکتوب ارائه کند ، موضوع آموزش و پرروش تیتر اول روزنامه و رسانه ها به لحاط حجم و تنوع مطالب قرار خواهد گرفت !
چرا تناسبی میان آن فرهنگ شفاهی بالا و این فرهنگ نوشتاری پایین وجود ندارد ؟
مگر کار یک معلم آموختن اندیشه ورزی نیست ؟
اندیشه ای که قابلیت کتابت نداشته باشد ، چه کاربردو یا استفاده ای خواهد داشت ؟
نکاه انتقادی نگارنده برآیند تجربیاتی در یک ظرف زمانی 25 ساله است و جالب آن که فرهنگ شفاهی موجود میان معلمان در این پروسه زمانی نسبتا طولانی، تغییری نکرده است و البته به تناسب شرایط و مسائل پیرامونی و متاثر از وضعیت سیاسی و اجتماعی چامعه ، نوساناتی داشته است ، اما در صورت مساله تغییری به وجود نیامده است .
به نظر می رسد زمان آن رسیده است که این وضعیت متحول شود .
اگر قرار است که آموزش و پرروش مساله ای ملی شده و مد نظر رسانه ها قرار گیرد استارت آن باید توسط معلمان زده شود .
تنوع مطالب و نیز نویسندگان آن در حوزه آموزش و پرورش در عرصه رسانه ها ، " تلنگری " به اتاق فکر آموزش و پرورش و گردانندگان آن خواهد بود تا خود را با تحولات و نیازهای جامعه همراه و هماهنگ کند .
اندیشه ورزی مقدمه " تغییر " است و " نوشتن " گام اول در پروسه اندیشه ورزی است .
تغییرات آموزش و پرروش باید از درون آن شروع شود و این مهم با ابلاغ بخشنامه و یا دستور العمل میسر نمی شود .
معلمان به عنوان حاملان و مهم تر از آن عاملان " تغییر " باید آن را از خود شروع کنند و در یک تحول درونی به این دور باطل خاتمه دهند .

تعداد بازدید: 853 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
حسن
|    | 1393/8/30 - 03:42 |     1     0     |
سلام
همکار گرامی اگر به واقع بیست و پنج سال تجربه معلمی دارید باید بهتر از بنده وذیگر معلمان تازه کار بدانید که چرا معلمان ترجیح می دهند درد ودل ها ومشکلات ونظریات خود را به صورت شفاهی ودر زنگ استراحتی که دارند با همکاران خود در میان بگذارند به جای انکه بخواهند این درد ودل هاو نظریات ومشکلات را مکتوب کنند
یکی از دلایل این است که معدود فرهنگیانی هم که نوشته اند وگلایه کرده اند ونظری داده اند توجه در خوری دریافت نکرده اند ووزارت اموزش و پرورش با سکوتی مثال زدنی وبی سابقه شیوه ی بی توجهی به نوشته های فرهنگیان را در پیش گرفته چون هر گونه توجهی به این نوشته ها هزینه دارد و اموزش وپرورش هم که صد سال است در این مملکت از کمبود بودجه می نالد وشایدهم از زمان کمبوجیه تا الان
دلیل دوم این است که نوشتن وکتوب کردن مسئو لیت می اورد و چه بسا بسیاری از درد ودل های معلمان در جمع های دوستانه اگر مکتوب شود وجایی چاپ شود به دلیل نداشتن روحیه انتقاد پذیری روسای بالا دستی باعث درد سر ان معلم شود برای همین ترجیح می دهند بیشتر به صورت شفاهی مشکلات را بیان کنند تا نوشتن والا تصور اینکه معلمی از نوشتن یک متن که بیانگر افکار ش باشد،عاجز است سخن درستی نیست


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی