RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 16:24   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23290صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیشنبه، 1 آذر 1393 - 19:33
عربستان برای ایجاد یک مرکز اسلامی در کابل 'چک سفید امضا' داد!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

گروه بین الملل: دولت عربستان سعودی، قرارداد ساخت یک مرکز بزرگ آموزش‌های اسلامی در افغانستان را امروز با یک شرکت عربستانی امضاء کرد.
عربستان برای ایجاد یک مرکز اسلامی در کابل
به گزارش بی بی سی، قرار است مرکز اسلامی 'ملک عبدالله' در زمینی به مساحت نزدیک به ۱۱۹ هزار متر مربع در 'تپه مرنجان'، در مرکز شهر کابل ساخته شود. یک دانشگاه بزرگ، خوابگاهی با گنجایش ۵۰۰۰ نفر، بیمارستان، ورزشگاه، مسجدی با گنجایش ۱۵۰۰۰ نمازگزار و یک سالن بزرگ کنفرانس از جمله بخش‌هایی هستند که قرار است در این مرکز اسلامی ساخته شود.

دولت عربستان گفته است که برای تمویل هزینه‌های ساخت و فعالیت این مرکز که قرار است در آن علوم اسلامی و زبان عربی تدریس شود، یک "چک سفید امضاء" داده است. هزینه ساخت این مرکز به تنهایی ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. مقام‌های دو کشور هدف از ایجاد این مرکز را تدریس "اسلام معتدل" عنوان کرده‌اند.

عبدالرحمن الغاصب، سفیر عربستان سعودی در کابل، هنگام امضای قرارداد ساخت این مرکز گفت که تلاش برای برنامه‌ریزی و ارائه آموزش‌هایی برای معرفی اسلام معتدل به افرادی که با مسایل دینی سر و کار دارند، از مهم‌ترین اهداف ایجاد این مرکز است. او گفت: "عربستان سعودی همواره به شدت با هراس‌افکنی و تروریسم، مبارزه کرده است و در این مرکز نیز افرادی آموزش خواهند دید که مخالف هراس‌افکنی و تندروی باشند."

قرارداد اولیه ایجاد این مرکز، دو سال پیش میان وزیران حج و اوقاف دو کشور امضاء شده بود. با آنکه بیشتر از هزار مدرسه کوچک و بزرگ برای تدریس علوم اسلامی در افغانستان وجود دارد اما هنوز هم هزاران افغان برای فراگرفتن علوم اسلامی، به مدارس پاکستان می‌روند. مدارس پاکستان از مهم‌ترین مراکز جذب نیرو برای طالبان به شمار می‌روند و از خاستگاه‌های اصلی جنبش طالبان در دهه نود میلادی پنداشته می‌شوند.

مقام‌های افغان در گذشته بر تقویت مدارس دینی در داخل افغانستان تاکید کرده و گفته‌اند که این کار باعث می‌شود تا دانش آموزان افغان از رفتن به مدارس دینی در پاکستان خودداری کنند. محمد یوسف نیازی، سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان نیز، امروز هنگام امضای قرارداد ساخت مرکز اسلامی 'ملک عبدالله' در کابل گفت که یکی از اهداف ایجاد این مرکز، فراهم آوردن زمینه آموزش در داخل، برای کسانی است که می‌خواهند دروس دینی بخوانند.

نیازی گفت که برنامه‌های آموزشی و مواد درسی این مرکز با نظارت وزارت حج و اوقاف افغانستان انتخاب خواهد شد. قرار است مرکز اسلامی 'ملک عبدالله'، به امامان مساجد در افغانستان نیز آموزش‌های دینی بدهد. پیش‌بینی شده که کار ساخت این مرکز که گفته می‌شود بزرگترین مرکز آموزش‌های دینی در منطقه خواهد بود، ۲ تا ۳ سال به طول انجامد. اداره مرکز اسلامی 'ملک عبدالله' را هیات مشترکی از دو کشور به ریاست وزیر حج و اوقاف افغانستان برعهده خواهند داشت.

تعداد بازدید: 645 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING