RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 19:31   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23302صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیدوشنبه، 3 آذر 1393 - 03:16
برگزاری نخستین نشست دوجانبه کری و ظریف در وین
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

محل برگزاری آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گزارش داده که یک مقام ارشد امریکایی دیدار جان کری با محمد جواد ظریف را تایید کرده و گفته دیدار جان کری و محمد جواد ظریف در ساعت۵:۵۰ دقیقه به وقت وین آغاز شده است.

یک دیپلمات ایرانی هم به خبرنگار صدای آمریکا گفته به موازات دیدار دو جانبه‌ جان کری و محمد جواد ظریف، تیم مذاکره کننده‌ آمریکا و ایران گفتگوهایی جداگانه را به پیش می‌برند.

منابع نزدیک به مذاکره ‌ کنندگان به خبرنگار اعزامی صدای امریکا گفته ‌ اند صبح امروز طرفین در برخی موارد به پیشرفت ‌ هایی دست پیدا کرده ‌ اند.

گفتگوی دوجانبه کری-ظریف ساعاتی پس از مذاکره وزیر خارجه آمریکا با همتای سعودی خود – که بنا بر گزارش‌ها در سفری غیرمنتظره وارد وین شده است – صورت گرفت. پیش از آن در روز یکشنبه پنجمین نشست سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون در وین برگزار شد.

وزیر خارجه‌ آمریکا پس از گفتگوهای دوجانبه با آقای ظریف و پیش از شام کاری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه، دیدار می‌کند. قرار است وزیران خارجه‌ آمریکا، فرانسه، آلمان و کاترین اشتون به دعوت فیلیپ هموند وزیر خارجه‌ بریتانیا در یک شام کاری شرکت کنند.

آخرین دور از گفتگوهای جامع هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پیش از رسیدن به مهلت مقرر سوم آذر ماه، روز یکشنبه در حالی دنبال شد که اخباری مبنی بر احتمال گفتگو بر سر تمدید مهلت مذاکرات به گوش می‌رسید، اما دیپلمات‌های ایران این خبر را رد کردند.

رسانه‌های ایران همچنین از گفتگوی عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران با ویلیام برنز دیپلمات ارشد آمریکا و وندی شرمن معاون وزیر خارجه ایالات متحده خبر دادند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاونان وزیر امور خارجه ایران با نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز گفتگو کردند.

روز یکشنبه یک عضو تیم مذاکره کننده اتمی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این که «ما علاقمند به تمدید مذاکرات نیستیم و سخت برای رسیدن به یک چارچوب برای تفاهم سیاسی کار می‌کنیم»، تاکید کرد «تا کنون هیچ گفتگویی درباره تمدید مذاکرات نداشته‌ایم.»

ایسنا پیش از این به نقل از یک دیپلمات که نامش را منتشر نکرده نوشته بود «اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می‌گیرد.» او همچنین گفت طرفین سعی دارند «روی کلیات» توافق کنند.

​ وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه و پیش از چهارمین دیدار مستقیم با همتای ایرانی خود هشدار داد که در مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای تهران، «شکاف‌های جدی» وجود دارد.

با این حال یک مقام ایرانی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا پنجمین نشست ظریف، کری و اشتون در روز یکشنبه را «خوب» توصیف کرد. این خبرگزاری همچنین به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران نوشت که هیچ صحبتی درباره تمدید مذاکرات نشده است و طرفین روی رسیدن به توافق جامع تمرکز کرده‌اند.

گفته‌های وزیر خارجه آمریکا مبنی بر وجود شکاف‌های جدی، یک روز پس از آن عنوان شد که اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید با اذعان به همین نکته، تاکید کرد که با وجود این، مذاکره‌کنندگان ما اجازه نخواهند داد که گذر سریع زمان، آنها را وادار به پذیرش توافقی کند که رضایت‌بخش نخواهد بود.

با این حال، فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان با بیان این که ایران و قدرت‌های جهانی از همیشه به توافق نزدیک‌تر هستند، گفت اختلافات برطرف شدنی است و مذاکرات به «لحظه واقعیت» رسیده است، با این حال موفقیت یا شکست در این مقطع روشن نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت آقای کری تلفنی با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس، کانادا و ترکیه صحبت کرده است. برخی اخبار تایید نشده هم از احتمال سفر وزیر خارجه چین به وین حکایت دارد.

روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داد که یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز وارد وین شده است. عمان در مذاکرات مخفیانه بین تهران و واشنگتن در بیش از یک سال گذشته، نقش واسطه را ایفا کرد.

آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران پیش از مهلت تعیین شده سوم آذر ماه (۲۴ نوامبر) از روز سه‌شنبه در سطوح مختلف در وین آغاز شد.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر این باور هستند که ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، به دنبال دسترسی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید هدف از آن برنامه تولید برق و نیز کابرد فناوری هسته‌ای در زمینه‌هایی مانند پزشکی و کشاورزی است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، روز سوم آذر سال گذشته در شهر ژنو سوئیس توافق کردند ظرف شش ماه، تا ۲۹ تیر ۱۳۹۳، به منظور برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از ماهیت برنامه اتمی ایران از یک سو، و لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران از سوی دیگر، به یک توافق جامع و نهایی دست یابند.

دو روز مانده به پایان آن مهلت اولیه، طرفین مذاکرات با اذعان به این که همچنان شکاف‌های مهمی باقی مانده، توافق کردند مهلت این گفتگوها را برای چهار ماه دیگر، یعنی تا ۳ آذر ۱۳۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) تمدید کنند.

در صورت به نتیجه نرسیدن گفتگوهای جاری در وین، احتمالاً این مهلت بار دیگر تمدید خواهد شد. اما به گزارش خبرگزاری رویترز وزاری خارجه ایران و آمریکا، هر دو تاکید کرده‌اند که در باره تمدید دوباره مذاکرات، در صورتی که اختلافات برطرف نشود، بحثی صورت نگرفته است.

تعداد بازدید: 949 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING