RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 09:27   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23338صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 4 آذر 1393 - 12:10
کم لطفی به آموزش و پرورش تا کجا؟ زندگی فلاکت بار معلمان در عسلویه
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

شرایط زندگی معلمان در شهرستان عسلویه استان بوشهر که از آن به عنوان قطب انرژی کشور یاد می شود، با سختی هایی همراه است که هیچ مزایایی مالی نیز بابت تحمل این مشقت ها به آنها تعلق نمی گیرد.

به گزارش جنوب نیوز، زندگی دسته جمعی درخانه های کوچک، قدیمی و مرطوب، آلودگی شدید هوا، نبود سرویس آمد و شد، شرایط سخت تهیه غذا، دو زبانه بودن دانش آموزان، حقوق پایین و هزینه های بالا و برخی بیمارها ناشی از شرایط آلودگی هوا از جمله مشکلات معلمان در قطب انرژی کشور است.

یکی از معلمان غیر بومی مدارس شهرستان عسلویه گفت: معلمان دراین شهرستان علاوه بر شرایط سخت کار به دلیل دو زبانه بودن دانش آموزان که نیروی مضاعفی برای تفهیم مطالب نیاز دارند به دلیل آلودگی هوا به بیماری های پوستی مبتلا شده اند.

افشار رحیمی افزود: هم اکنون ۱۰ تا ۱۲ معلم در عسلویه در یک اتاق ۱۲ متری ساکن هستند و آنان از فرصت مطالعه و استراحت بی بهره اند و کسانی که بخواهند مطالعه ای داشته باشند باید در فضای باز مطلعه کنند.

وی اضافه کرد: برخی از معلمان که امکان و شرایط پرداخت اجاره خانه ندارند در طبقه دوم کارگاهها همراه با کارگران شرکت های پیمانکاری نفت وگاز در عسلویه زندگی می کنند.

http://www.40kalagh.net/wp-content/plugins/RSSPoster_PRO/cache/fdfe5_81398817-6097599.jpg

رحیمی اظهارکرد: مسوولان همواره شغل معلمان را شغل انبیا معرفی می کنند ولی در عسلویه معلمان جز رنج و بیچارگی چیزی ندیده اند و اکثر آنها در تلاش برای فرار از این زندگی فلاکت بار هستند.

وی که معلم پایه های دوم، سوم و پنجم ابتدایی است، یادآور شد: مشکلات زندگی و گرفتاری معلمان در عسلویه به حدی است که بحث آموزش بچه ها در مرحله آخر قرار گرفته است.

رحیمی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر بهبود زندگی معلمان گفت: این امر در عسلویه اصلا دیده نشده و زندگی معلمان در شان آنان نیست.

یکی از مدیران مدارس عسلویه گفت: بیش از دو سوم معلمان عسلویه غیر بومی منطقه هستند به همین دلیل با مشکل مسکن، غذا، ایاب و ذهاب دارند.

پیمان میرشاملو افزود: معلمان با حقوقی که می گیرند جوابگوی اجاره منزل در نقاط خوب شهر نیستند و بناچاردر نقاط دور از شهر با فاصله زیاد خانه اجاره می کنند.

وی بیان کرد: در خانه های قدیمی با سقف چوبی که آنان اجاره می کنند ۲۴ نفر در یک منزل دو و یا سه خوابه زندگی می کنند و مسوولان هیچ حمایتی از معلمان در زمینه مسکن ندارند.

میرشاملو اضافه کرد: و پرورش از خود هیچ درآمدی ندارد و در شهرستانی مثل عسلویه که به دلیل وجود تاسیسات نفت و گاز به عنوان قطب اقتصاد مملکت به شمار می رود باید از این ثروت خدادادی علاوه بر آلایندگی ها کمکی به آموزش و پرورش صورت گیرد تا زمینه تربیت و آموزش فرزندان این شهرستان فراهم شود.

وی گفت: منطقه عسلویه به دلیل مزیت هایی که دارد به عنوان منطقه ویژه معرفی می شود این درحالی است که برخی مدارس غیر استاندارد و وضعیت نابسامان معلمان آن نیز در بخش آموزش آنها را با مشکل روبرو کرده است.

میرشاملو اظهارکرد: معلمان درعسلویه به آرامش و آسایش نیاز دارند تا بتوانند برای ارتقای سطح آموزشی دانش آموزان متمرکز شوند.

http://www.40kalagh.net/wp-content/plugins/RSSPoster_PRO/cache/aa8ee_81398817-6097600.jpg

وی ادامه داد: بسیاری از معلمان عسلویه به دلیل شرایط سخت زندگی حتی نمی توانند تشکیل خانواده بدهند و بیشتر مجرد هستند.

این مدیر مدرسه گفت: مشکلات آموزش و پرورش نیازمند همکاری و عزم عمومی همه دستگاهها و مردم است که در شهرستانی مانند عسلویه با وجود منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود این مشکلات جای سوال و ابهام دارد.

وی بیان کرد: با توجه به بافت خاص فرهنگی، مذهبی و زبان حاکم بر منطقه می طلبد برای شهرستان عسلویه برنامه جامعی نوشته شود.

میرشاملو با تاکید براینکه همه باید به فکر عسلویه باشند یادآور شد: عسلویه جزو همین مملکت است و اگر به فکر آموزش و پرورش آن نباشیم زیان آن همتوجه مه جامعه می شود.

یکی از معلمان زن در عسلویه گفت: مهمترین مشکلات عسلویه آلودگی شدید هوا و استنشاق بوی شدید گاز است که این امر باعث بروز مشکلات زیادی شده به حدی که این امر همکاران زن را با سقط های مکرر جنین روبرو کرده است.

عاطفه زمانی افزود: با این شرایط سخت زندگی تفاوت بدی آب و هوا در عسلویه با سایر همکاران در استان های دیگر تفاوت چندانی ندارد این درحالی است که ما در شرایط غیر قابل تحمل زندگی می کنیم.

وی اضافه کرد: معلمان در عسلویه باید همانند دیگر ادارت و دستگاههای اجرایی حق ویژه بگیرند این درحالی است که معلمان این منطقه نه تنها از این حق بلکه از حق مسکن، ایاب و ذهاب و غذا که بیشتر کارکنان دستگاههای اجرایی از سازمان منطقه ویژه پارس می گیرند، محروم هستند.

زمانی گفت: آلودگی هوای عسلویه بر جسم و هوش دانش آموزان این منطقه تاثیر منفی داشته و این کار معلمان این منطقه را با مشکل روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه کار درعسلویه از هر جهادی مهمتر است اضافه کرد: معلمان این منطقه خوابگاه مشخص ندارند و بناچار هر ۲۴نفر در یک منزل قدیمی با کمترین امکانات زندگی کنند.

 

زمانی یادآور شد: در آشپزخانه معلمان در یک خانه به تعداد آنها سیلندر گاز(پیک نیک) گذاشته شده که اگر یکی از آنها نشتی داشته باشد خطر انفجار وجود دارد.

وی اضافه کرد: این وضعیت معلمان عسلویه در حالی است که مسوولان می آیند و می بینند ولی هیچ کاری و اقدامی برای کاهش این مشکلات انجام نمی دهند و این امر تاثیر منفی بر کار معلمان در بخش آموزش می گذارد.

زمانی گفت: وضع زندگی معلمان غیر بومی درعسلویه بسیار اسفناک و رقت بار است این درحالی است که برای جبران کمبود نیرو باید بیش از تعهدمان نیز کار کنیم.

وی اضافه کرد: سطح زندگی و درآمد معلمان در عسلویه با مهندسان مقایسه می شود این درحالی است که افراد نیکوکار برای معلمان در عسلویه کمک جمع می کنند.

زمانی بیان کرد: اساس کشور بر پایه آموزش و پرورش است و اگر این قشر آرامش و رفاه نداشته باشد، کشور هم روی آرامش را نخواهد دید.

وی یادآورشد: هرچند همه جامعه به نحوی مدیون آموزش و پرورش است ولی این نهاد مهم مورد کم لطفی و به گونه ای به فراموشی سپرده شده است.

زمانی با بیان اینکه کار معلمان در عسلویه باید به عنوان مشاغل سخت حساب شود گفت: بیتشر معلمان عسلویه با تعهد پنج سال به منطقه می آیند ولی درعمل به دلیل کمبود نیرو بناچار بیش از این دراین منطقه اسیر می شوند و این امر باعث شده معلمان در انتقال به عسلویه مقاومت کنند.

وی افزود: تنها انتظار ما از مسوولان این است که امکاناتی در حد و شان معلمان درعسلویه دیده شود تا آنان با رغبت در این منطقه حاضر و به کار آموزش توجه داشته باشند.

زمانی یادآور شد: به عنوان یک معلم در عسلویه ماهانه ۱۸ میلیون ریال حقوق می گیریم که نیمی از آن بابت غذا، مسکن و ایاب و ذهاب و مابقی نیز صرف درمان و دارو می شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان عسلویه گفت: از ۵۷۰ نیروی شاغل در در این منطقه ۷۵درصد غیربومی هستند که به مسکن، غذا، امنیت و آرامش نیاز دارند.

سید علیرضا سنگی فر افزود: تنها درسال ۹۱ تعداد ۴۰ نفر نیروی بومی برای آموزش و پرورش عسلویه استخدام شد و هم اینک با کمبود نیروی انسانی بویژه در رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش درعسلویه هیچ خانه معلم و یا معلم سرایی برای اسکان نیروهای غیر بومی خود ندارد و این افراد ناچار به کرایه منزل هستند که به دلیل بالا بودن اجاره به خانه های دور از مرکز و قدیمی روی می آورند.

سنگی فر با اشاره به اسکان جمعیت زیادی معلمان در یک فضای ۱۲۰ متری اظهارکرد: معلم نیاز به آسایش و آرامش دارد که هم اکنون در عسلویه از این نعمت محروم هستند.

وی گفت: با توجه به منابع شرکت های بزرگ اقتصادی در عسلویه باید زمینه احداث معلم سرا در شهرهای عسلویه و نخل تقی فراهم شود.

سنگی فر افزود: جمعیت دانش آموزی عسلویه هشت هزار نفر است که نیروهای موجود پاسخگوی آنها نیست و معلمان باید بیش از موظفی خود در قالب حق التدریس کار کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص عسلویه از نظر آلودگی هوا باید حق ویژه ای که به همه کارکنان شاغل در این منطقه پرداخت می شود برای ایجاد انگیزه به معلمان نیز پرداخت شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: معلمان عسلویه در آلونک هایی مرطوب تحت عنوان معلم سرا زندگی می کنند که این در شان آموزش و پرورش و بویژه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیست.

اصغر حصیری افزود: در شهرستان عسلویه با آن همه منابع اقتصادی جمعیت هشت هزار نفری دانش آموزان آن در مخروبه هایی به نام مدرسه درس می خوانند.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ نفر معلم غیر بومی در عسلویه فعالیت می کنند که به دلیل شرایط سخت زندگی درخواست انتقال دارند و امسال تنها توانستیم زمینه انتقال ۲۵نفر آنها را مهیا کنیم.

حصیری یادآورشد: در عسلویه کمبود نیرو نداریم بلکه کمبود امکانات داریم که این باعث بی میلی معلمان برای ماندگاری آنها در این منطقه شده است.

وی اضافه کرد: سال آینده ۴۵ نفر نیروی بومی عسلویه وارد کار می شوند و این امر به بخش آموزش آن کمک می کند.

حصیری اظهار کرد: همانطور که نگاه آموزش و پرورش به عسلویه تغییر کرده امیدواریم همه مسوولان نگاهشان به عسلویه تغییر کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با پیگیری ها و رایزنی هایی اخیر، مقرر شد از محل اعتبارات سفر سال ۹۰ مقام معظم رهبری به شهرستان عسلویه، ۱۰۰ سوئیت به عنوان مهمانسرا معلمی در شهرسهای عسلیوه و نخل تقی برای اسکان معلمان غیر بومی این شهرستان احداث شود.

وی افزود: هم اینک آموزش و پرورش یک سوم هزینه مسکن معلمان عسلویه و نخل تقی را پرداخت می کند و در زمینه حل مشکلات آمد وشد

معلمان در این مطقه نیز قرار است سرویس ایاب و ذهاب روستا مرکزی اجرا شود.

حصیری ادامه داد: همچنین در زمینه حل مشکل ایاب و ذهاب معلمان عسلویه به دیگر نقاط استان بوشهر برنامه ای خوبی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: علاوه براین قرار است بزودی نشستی با مدیران وزارت نفت و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای حل مشکلات

معلمان آموزش و پرورش در شهرستان عسلویه برگزار شود.

حصری یادآورشد: در دراز مدت نیز جذب معلم برای شهرستان عسلویه از نیروی بومی منطقه از طریق دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است که در این ارتباط امسال ۴۰ نفر بومی عسلویه در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر پذیرفته شدند.

شهرستان عسلویه در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر محل اجرای طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی است که هم با بهره برداری از ۱۰ فاز توسعه ای آن روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در این منطقه تولید می شود.

با توسعه کامل پارس جنوبی سالانه ۱۱۲ میلیارد دلار درآمد عاید کشور می شود که این رقم با تولیدی شدن لایه نفتی پارس جنوبی به میزان ١٨٠ هزار بشکه در روز یعنی به بیش از ١٢٠ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

میزان تولید حاصل از فازهای پارس جنوبی در بخش های مختلف از ابتدا تا پایان سال ۹۲، بیش از ۲۳۵ میلیارد دلار است.

گزارش: مونا عیدان/ ایرنا

تعداد بازدید: 1438 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 9 نظر (فعال: 8 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 1)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
سید جواد سید حمزه
|    | 1393/9/5 - 19:42 |     0     0     |
وضع مالی معلمان در بین کلیه سازمانها ووزارت خانه ها در بد ترین شرایط قرار دارند یعنی زیر خط فقر مطلق هستند

معلم چشم براه
|    | 1393/9/5 - 12:09 |     3     0     |
کجاین سرانی که دم از عدالت می زنند خود می خورند دمی می خوسبند و خم به ابرو نمی آورند این چه جور عدالتی است

ناشناس
|    | 1393/9/5 - 04:29 |     2     0     |
خدابه دادمان برسه همدرد

بچه معلم
|    | 1393/9/5 - 04:11 |     1     1     |
آخه بد بختی اینجاست که ماها که والدینمون معلم هستن هم از این شغل بابا ومامان خجل زده ا یم چون همیشه به لحاظ مالی از دوستامون پایینیم پس هیچوقت معلم نمیشیم

ناشناس
|    | 1393/9/5 - 00:22 |     6     0     |
متاسفانه معلماها در همه کشور فراموش شده هستن ودرحد بخور نمیر به آنها حقوقی شندر غاز می دهند

کوروش
|    | 1393/9/4 - 20:46 |     6     0     |
درود
همه جای ایرن سرای من است .وضعیت معلم ها در همه جای ایران همینطور است.شاید هم بدتر.بنده خودم این شرایط را تجربه کرده ام.

مهدی
|    | 1393/9/4 - 18:31 |     7     0     |
پشیمونم از اینکه شغل معلمی رو انتخاب کردم. با مدرک فوق لیسانس جسارت نمیکنم ازدواج کنم، مگه با درآمد 800 هزار میشه زندگی کرد. عسلویه که به جای خود.
همش شعاررررررررررررررررره

ناشناس
|    | 1393/9/4 - 18:28 |     9     0     |
خبال می کنید با این تصاویر قلب سنگین مسولین به درد میاد؟ زهی خیال باطل تازه اونا خوشحال تر هم می شوند وصورت مسئله را این طور تغییر می دن: ببینید عشق و علاقه معلمان تا کجاست.! ببنید چه قدر دلسوز بچه ها هستند. آفرین به این معلمان...! حالا هی بیا بگو ما سختی می کشیم. گوش شنوا کو.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING