صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 23:24   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23787صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیچهارشنبه، 26 آذر 1393 - 12:01
تحلیل رویترز از اقدام عربستان در پایین آوردن قیمت نفت
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

بین الملل > خاورمیانه - تسنیم نوشت:

عربستان سعودی با استفاده از"سلاح نفت" به دنبال تنبیه ایران و روسیه به خاطر حمایت از دولت بشار اسد در سوریه است.
به گزارش  رویترز، عربستان سعودی با استفاده از"سلاح نفت" به دنبال تنبیه ایران  و روسیه به خاطر حمایت از دولت بشار اسد در سوریه است.

 در آگوست سال 1973، انور سادات رئیس جمهور وقت مصر سفری محرمانه به ریاض داشت تا با فیصل عبد العزیز دیدار کند. سادات در این سفر مقدمات جنگ با اسرائیل را فراهم می کرد که بدون همراهی سلاح  قدرتمند عربستان ممکن نبود.

در اکتبر 1973 و با شروع جنگ اعراب و اسرائیل تولید کنندگان عربی برای مجازات آمریکا در حمایت از اسرائیل اقدام به توقف صادرات نفت کردند که منجر به صعود بی سابقه قیمت آن در بازارهای جهانی شد.

امروز عربستان یک بار دیگر از سلاح نفتی خود استفاده می کند اما این بار برای کاهش قیمت. در حالی که طی چند ماه اخیر قیمت نقت به شدت سقوط کرده پادشاهی عربستان از کاهش تولید امتناع کرده و حتی مانع از کاهش عرضه نفت اوپک شد.

تبعات این تصمیم سعودی قابل چشم پوشی نیست. پس از 2 سال ثبات قیمت نفت بین 105 تا 110 دلار، نفت دریای برنت از 112 دلار در ژوئن امسال به 65 دلار رسیده است.

عربستان با این جنگ نفتی دو هدف را دنبال می کند، اول مقابله با تولید نفت شل آمریکا که برای به صرفه بودن نیازمند قیمت بالای نفت است و دوم تنبیه دو رقیب؛ یعنی روسیه و ایران به دلیل حمایت از دولت بشار اسد در بحران سوریه . از زمان شروع بحران در سوریه در سال2011 قدرتهای منطقه ای و جهانی یک سری جنگ های نیابتی در سوریه به راه انداخته اند. در حالی که عربستان و قطر بسیاری از شورشیان در سوریه را تجهیز کرده اند، ایران و روسیه از دولت دمشق حمایت به عمل آورده اند.

پادشاهی عربستان فکر می کند قادر است خود را با افزایش تولید و یا استفاده از ذخایر ارزی از تاثیرات کاهش قیمت دور نگه دارد. با این حال ریاض وارد بازی خطرناکی شده است- نشانه هایی مبنی بر تغییر سیاست ایران و روسیه تحت فشار اقتصادی دیده نمی شود. بدتر از آن، سیاست عربستان ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و ایران و روسیه را در مقابل نفود منطقه ای ریاض سرسخت تر کند. شاید عربستان در کوتاه مدت بتواند برنده جنگ نفتی باشد، اما اقدامات سعودی محرک حریقی گسترده است که شاید از کنترل همه خارج شود.

تعداد بازدید: 520 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی