RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 13:20   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23826صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیچهارشنبه، 26 آذر 1393 - 14:25
رواج «بکش و خوشگلم کن!» در بین ایرانی ها
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

«متاسفانه عنوان پزشک عمومی در تابلوهای پزشکان قید نمی‌شود و این مساله برای مردم مشکل‌ساز شده است. زیرا مردم باید بدانند پزشک عمومی، تخصص پوست و مو ندارد. درحالی که در تابلوی پزشک عمومی، عناوین پوست و مو و... درج می‌شود».
روزنامه آرمان: «متاسفانه عنوان پزشک عمومی در تابلوهای پزشکان قید نمی‌شود و این مساله برای مردم مشکل‌ساز شده است. زیرا مردم باید بدانند پزشک عمومی، تخصص پوست و مو ندارد. درحالی که در تابلوی پزشک عمومی، عناوین پوست و مو و... درج می‌شود».

روز گذشته عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصین پوست، مو و زیبایی ایران درحالی این اظهارنظرها را انجام داده است که اعمال زیبایی و مراجعه به پزشکان پوست و مو در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

براساس آمارها میزان مراجعه افراد به متخصصان زیبایی تا 80 درصد طی سال‌های اخیر افزایش یافت. میزان بالای تقاضا برای این امر منجر به تخلفات و شکایات زیادی شده است زیرا، از یک سو با توجه به تقاضای بالا و پول‌سازبودن این رشته پاره‌ای از پزشکان عمومی یا متخصص زنان و زایمان اقدام به مداوای بیماران در مطب‌های خود کردند و از سوی دیگر، کلینیک‌ها و مراکز قانونی یا غیرقانونی زیبایی تاسیس شد که با توجه به نداشتن تخصص و تجربه لازم در این زمینه منجر به خسارات زیادی شدند تا جایی که بر اساس آمارهای پزشکی‌قانونی بیشترین آمار شکایات مردمی از پزشکان مربوط به عمل‌های جراحی زیبایی بوده است. این امر به‌خوبی نشان می‌دهد ورود غیرمتخصص‌ها به این رشته مشکل‌ساز شده است.
 
 آماری از جراحی زیبایی درکشور وجود ندارد

از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران و تاسیس این رشته در دانشگاه تهران بیش از نیم قرن می‌گذرد. البته در سال‌های ابتدایی و حتی تا 10 سال پیش هم جراحی پلاستیک در کشور بیشتر برای درمان بیمارانی که دچار مشکلاتی بودند یا در حوادث دچار مشکل می‌شدند مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در سال‌های گذشته الگوی جراحی پلاستیک و برطرف کردن مشکلات به جراحی زیبایی بدل شده است.

از جراحی زیبایی در ایران و میزان موفقیت‌آمیز بودن این جراحی‌ها آمار و ارقام مشخصی وجود ندارد اما، وجود آگهی‌ها و هشدارهای کارشناسان مختلف و شواهد عمومی در جامعه نشا ن دهنده بالا بودن تعداد این جراحی‌ها در کشور است.

 بر اساس آمارهای تخمینی کارشناسان و نهادهای مسئول، گرایش روزافزون جوانان به زیبایی ظاهر و روی آوردن به جراحی‌های پلاستیک طی دهه گذشته منجر به رشد بیش از 80 درصدی تعداد جراحی‌های پلاستیک در کشور شده است. طبق آمارها زنان سهم بسیار بیشتری نسبت به مردان از نظر تعداد جراحی‌های زیبایی در کشور به خود اختصاص می‌دهند.

این موارد در خانم‌ها بیشتر شامل بینی، گونه، برطرف کردن چروک‌های روی پوست و لیپوساکشن و درآقایان شامل لب و ابروهاست. در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دو سه سال گذشته، روش‌های متعددی از جراحی زیبایی در بخش‌های مختلف بدن متداول شده است اما، هنوز رکورد مراجعات زیبایی در دست جراحی بینی است. پس از آن تزریق گونه و لب است که در جایگاه دوم قرار دارد و سپس اعمال جراحی اندام مانند لیپوساکشن و در آخر هم کشیدن ابرو، صورت و تراشیدن صورت است.

هشدار پزشکان

گسترده شدن عوارض جانبی جراحی‌های زیبایی و استفاده از روش‌های مختلف برای زیبایی بخش‌های مختلف بدن در ایران باعث شده نگرانی‌ها نسبت به حوادثی که افراد را تهدید می‌کند، بالا برود و پزشکان و نهادهای درمانی کشور هشدارهایی در این ارتباط بدهند. مهم‌ترین این هشدارها مربوط به مراکزی می‌شود که به‌صورت غیرقانونی و بدون داشتن متخصصان اقدام به انجام جراحی زیبایی در بخش‌های مختلف بدن به ویژه صورت و اندام‌هایی مانند شکم می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان درآمد بالای جراحی زیبایی باعث شده است گروه زیادی از افراد با دادن آگهی اقدام به انجام عمل‌های زیبایی کنند. درحالی که طبق آمارها تعداد جراحان پلاستیک کشور کمتر از 200 نفر است اما کسانی که روزانه اقدام به انجام جراحی می‌کنند، خیلی بیشتر از این افراد هستند. چندی پیش مجید‌لاهوتی، دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران گفته بود 80 درصد کسانی که عمل‌های جراحی پلاستیک و زیبایی را روی افراد متقاضی انجام می‌دهند، مدارک دانشگاهی لازم را ندارند.

ماجرای تابلوی‌های پزشکی دروغین

 در همین راستا عضو هیات‌مدیره انجمن متخصین پوست، مو و زیبایی ایران با اشاره به وجود 900 متخصص پوست و مو در کشور، گفت: این تعداد متخصص برای کشور کافی است و نیازی نیست که پزشکان غیرمتخصص مثل متخصصان زنان و زایمان، بیهوشی و پزشکان عمومی وارد این حوزه شوند. محمد گلشنی تاکید کرد: همانطور که متخصص پوست و مو کار زایمان انجام نمی‌دهد، متخصص زنان و زایمان هم نباید وارد رشته پوست و زیبایی شود. 99 درصد عوارض پوستی قابل حل است اگر توسط پزشکان غیرمتخصص انجام نشود.

او با انتقاد از برخی پزشکان که از عناوین غیرواقعی در تابلوهای خودشان استفاده می‌کنند، گفت: برخی پزشکان عمومی با گذراندن دوره‌های چند‌روزه و کوتاه‌مدت، عنوان فلوشیپ جراحی پوست را در تابلوی مطب خودشان درج می‌کنند که واقعیت ندارد. مهر نوشت؛ گلشنی با انتقاد از نظارت ضعیف سازمان نظام پزشکی بر تابلوهای پزشکان افزود: ما مشکلی با جامعه پزشکان عمومی نداریم بلکه یکی، دوهزار پزشک عمومی هستند که چنین مشکلاتی را برای متخصصان پوست و مو به‌وجود می‌آورند که باید با آنها برخورد شود.

پلمب آرایشگاه‌ها و مراکز غیرقانونی زیبایی

 معاون بیمارستان رازی و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این‌باره به آرمان می‌گوید:  پزشکان عمومی در جریان تحصیل خود واحد درسی مربوط به تمام رشته‌های دیگر نظیر چشم یا گوش و حلق و بینی را می‌گذرانند اما، این دوره فقط یک ماه است و قابل مقایسه با دوران چهار ساله‌ای که یک پزشک متخصص می‌گذراند، نیست.

امیرهوشنگ احسانی با توجه به خسارات جانی و مالی بیماران در مراجعه به افراد غیرمتخصص می‌گوید: نباید عنوان پول‌ساز رشته پوست، مو و زیبایی منجر به این شود که پزشکان عمومی به این رشته روبیاورند زیرا امور مربوط به پوست و مو چه در بحث زیبایی و چه در بحث درمانی نیازمند تخصص و تجربه کافی است.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به فعالیت غیرقانونی مراکز زیبایی و مشکلاتی که برای بیماران ایجاد می‌شود به «آرمان» می‌گوید: متاسفانه تعداد زیادی آرایشگاه و مراکز درمانی غیر قانونی در کشور شکل گرفته است که بدون داشتن تخصص و مدرک لازم تنها با گذراندن دوره‌های آموزشی اقدام به تجویز دارو و یا اعمال جراحی سرپایی می‌کنند که طرح برخورد با این مراکز و پلمب آنها درحال اجراست.

سیامک مره‌صدق درزمینه دخالت پزشکان عمومی در بحث پوست و مو می‌گوید: پزشکان عمومی از نظر قانون می‌توانند در سه زمینه داخلی، اطفال و پوست وارد شوند اما، از نظر بهداشتی این امر زیاد مطلوب نیست و بهتر است افراد به متخصصان مراجعه کنند تا آسیب‌های این مساله کمتر شود.

 

تعداد بازدید: 797 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی