شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 11:47   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23831صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیچهارشنبه، 26 آذر 1393 - 13:51
خرید سربازی راهی برای درآمد دولت یا پاسخ به یک نیاز جامعه؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

دولت در بند «ط» تبصره 16 بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که 10 سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 10 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.»
آفتاب-سرویس اجتماعی: در حالیکه 10 سال از پایان اولین طرح خرید خدمت سربازی می گذرد، دولت تدبیر و امید در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهاد تازه ای در رابطه با معافیت دوره خدمت سربازی به مجلس ارائه کرده است.

به گزارش آفتاب، طرح خرید خدمت سربازی اولین بار در سال 1370 برای مشمولان غایب داخل و خارج از کشور به تصویب رسید. مطابق این طرح مشمولان خارج از کشور با پرداخت معادل ریالی 16 هزار و 300 دلار بر مبنای 175 تومان شامل طرح خرید خدمت سربازی و بخشودگی غیبت می شدند و این مبالغ برای مشمولین داخل کشور به مراتب کمتر بود اما این طرح در سال های 70 و 71 تنها به مشمولان خارج از کشور و غایب اختصاص نداشت و با گذشت زمان شامل حال جوانان و مشمولان داخل کشور هم شد.

طبق این مصوبه مشمولین متولد تا سال 1347با تحصیلات فوق دیپلم وکمتر(به ازای 350هزارتومان برای زیردیپلم، 500 هزار تومان دیپلم و 600 هزار تومان فوق دیپلم) از خدمت می توانستند معاف شوند.

این طرح حداکثر نرخ را 2 میلیون و پانصد هزار تومان برای مشمولین با تحصیلات فوق تخصص پزشکی گذاشته بود که متولد سال 38 به قبل را شامل می شد. این مصوبه باعث شده بود که افراد عادی غایب با تحصیلات دیپلم که سن شان 23 سال بود از امکان خرید خدمت بهره مند شوند و در سخت ترین شرایط افراد بالای 33 سال که فوق تخصص پزشکی داشتند نیز امکان خرید خدمت داشته باشند.

 طبق برخی آمارها در بین سال های 70 تا 76 حدود 70 هزار نفر از این طرح خرید خدمت استفاده کردند. با آغاز فروش سربازی درسال 77، متولدین سال های 48 تا 57 نیز امکان خرید خدمت پیدا کردند. چند ماه پس از آغاز سال 1380 این روند به طور کلی متوقف شد.

در سال های اخیر زمزمه هایی از احیای دوباره این طرح به گوش می رسید که اکنون با پیشنهاد دولت رنگ جدی تری به خود گرفته است.

دولت در بند «ط» تبصره 16 بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که 10 سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 10 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.»

همچنین در ادامه آمده است: «تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه داری کل کشور واریز و تا سقف 10 هزار میلیارد ریال آن در قالب ردیف 135-530000 بابت تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هزینه خواهد شد. آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر تعرفه های گروه های مختلف تحصیلی و مدت زمان غیبت به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»
 
منبع درآمدی برای دولت؟
 
در همین باره دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه به خبرنگار «آفتاب» می گوید: «فروختن خدمت سربازی یکی از منابع تامین هزینه دولت می تواند باشد که ما سال های گذشته نیز شاهد فروخته شدن آن بوده ایم که در این شرایط اضطراری دولت، می تواند منبع درآمدی برای دولت محسوب شود.»

او درباره محاسن این طرح می گوید: «به عقیده من تاثیر چندانی بر نیروی انسانی در بخش نیروهای مسلح نخواهد داشت، از طرف دیگر این افراد با سرانجام گرفتن موضوع خدمت سربازی می توانند سریع تر جذب بازار کار شوند و در بازار کار مولد باشند.»

بغزیان درباره احتمال تصویب این طرح می گوید: «بعید می دانم که این طرح رای نیاورد، چرا که در گذشته هم به اجرا درآمده است بنابراین پیش بینی می کنم که این پیشنهاد مورد استقبال نمایندگان قرار می گیرد.»

در راستای سخنان آلبرت بغزیان، جمشید پژویان اقتصاددان به خبرنگار «آفتاب» می گوید: « این یک واقعیت است که دولت با کمبود بودجه مواجه است، بنابراین ناگزیر است که از چنین طرح هایی بهره بجوید تا کاستی های بودجه را رفع کند.»

پژویان برخلاف بغزیان احتمال تصویب این طرح را زیاد ارزیابی نمی کند. او می گوید که به دلیل عدم تعامل سازنده  مجلس و دولت ممکن است نمایندگان رای به چنین طرحی ندهند.

در حالی که گفته ها و شنیده ها درباره  این پیشنهاد بسیار زیاد است، چشم بسیاری از مردم به دنبال نتیجه گرفتن آن است. طرحی که در صورت تصویب هم برای دولت کارکردی مثبت خواهد داشت هم در معیشت و زندگی اقتصادی بسیاری از مردم موثر خواهد بود. با این وجود تا به نتیجه قطعی رسیدن این طرح نمی توان پیش بینی از آینده و اجرائی شدن آن ارائه کرد.
 

 

تعداد بازدید: 1247 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی