RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 16:22   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23866صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیجمعه، 28 آذر 1393 - 22:55
مقامات می گویند که یک سازمان «جهادی» زنانه در استان تاشکند از بین رفت
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

نیروی انتظامی ازبکستان اعلام کرد که یک گروه افراط گرای زنان را متلاشی کرده است.

تاشکند - نیروی انتظامی ازبکستان با متلاشی کردن یک گروه مظنون افراط گرایان زن در استان تاشکند، بار دیگر یک پیروزی را نصیب خود نمود.

    یک زن سوری که در سال 2012 در حلب به پیکارجویان مخالف دولت کمک می کند، در تصویر نشان داده شده است. ازبکستان با اقدامات جذب نیروی زنان جهت پیوستن به شورشیان در سوریه مبارزه می کند. [خبرگزاری فرانسه/ میگوئل مدینا]

 

دادگاه غیرعلنی متهمان در دادگاه جنایی استان تاشکند در اوایل ماه نوامبر آغاز گردید. مقامات اعلام کردند که این گروه حدودا دارای 12 عضو بود که اکثر آنان را زنان تشکیل می دادند و افزودند که آنها هزینۀ گروه را با دریافت حق عضویت و درآمدهای خارجی تأمین کرده و در این سازمان به عنوان یک سازمان کمک رسانی دوجانبه عمل می کردند.
کوچک، اما فعال

سخنگوی دادگاه به آسیای میانه آنلاین گفت: «اعضای گروه به طور منظم جلسات غیر قانونی برگزار می کردند که در این جلسات ... در مورد ایجاد یک دولت اسلامی صحبت می کردند.»

رهبر این گروه فروشگاه کوچکی را در یانگی یول در استان تاشکند افتتاح کرده بود. هر کدام از اعضای گروه هر چه می توانستند، چه با پول و یا با کار کردن در فروشگاه، به این فروشگاه کمک می کردند. بر اساس گفتۀ بازپرسان، یکی از همدستان (مرد) آنان که از مسئولان مالیات بود، از فروشگاه در برابر نظارت در سطح استان حفاظت می کرد. بر اساس گفتۀ دادگاه، این گروه حتی وجوه اهدایی را به نیابت از جانب بنیاد بیت المال دریافت می کرد.

بازپرس پلیس تاشکند که خواست هویتش فاش نشود، گفت: «آنجا یک کودکستان نیز وجود داشت که به مراقبت از کودکان زنان جهادی اختصاص داده شده بود. جدای از گذراندن دوره های سنتی، اعضای این گروه، ایدئولوژی افراط گرایان را نیز فرا می گرفتند.»

سخنگوی دادگاه گفت: «یکی از اعضای گروه، حنیفه میرگانیایف که جلسات غیر قانونی را سازماندهی می کرد، از کشور گریخت.» وی افزود که پلیس نام وی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است. به گفتۀ برخی منابع، او و خانواده اش در مارس 2013 به ترکیه رفته اند.

دستگیری ها از ماه مارس تا دسامبر 2013 ادامه داشت. مقامات بیش از 24 فرد مظنون را تحت بازجویی قرار دادند که سن 18 تن از این زنان بین 25 تا 36 بود.
زنانی که کینه در دل دارند

بازپرس تاشکند گفت: «ما شاهد روند ایجاد گروه های خودکفا در شبکه های گروه های افراط گرا هستیم. هر کدام از این گروه ها دارای منبع درآمد خود می باشد ... اگر چه این کار به معنی عدم تأمین هزینه ها از خارج یا عدم پیروی از رهبر ارشد گروه نمی باشد.»

زنان افراط گرا برای کسب درآمد به طور کلی در امور خرده فروشی فعالیت دارند. برای مثال، یک گروه زنان افراط گرا که یک طرح هرمی را اداره می کرد، سال گذشته در فرغانه محکوم شد. خلافکاران ده ها هزار دلار را از این طریق کسب کرده بودند که بخشی از آن را برای ترویج ایده های افراط گرایی صرف نموده بودند.

لینارا یولداشووا، یکی از کارشناسان علوم سیاسی تاشکند، افزایش تعداد زنان در گروه های افراط گرا را امری کاملا عادی می داند. یولداشووا گفت: «گروهی از زنان که همسران یا برادران آنان به خاطر همکاری با افراط گرایان در زندان به سر می برند، تنها مانده اند، گروه دیگر که [مردان] آنان به دنبال کار به خارج از کشور رفته اند و گروه دیگر که مردان آنان به خاطر کار به خارج از کشور رفته اند، به خاطر پول به پیکارجویان پیوسته اند. این زنان اغلب از دولت ناراضی و خشمگین هستند.»

میرپولاد تاجیبف، یکی از فعالان کمیتۀ محله (انجمن محل) در آنگرن، گفت اما همسایگان نگران از خانواده های افراط گرایان محکوم شده مراقبت می کنند.

تاجیف گفت: «ما، اعضای کمیتۀ محل، از چنین خانواده هایی مراقبت می کنیم و هر کمکی که بتوانیم به آنان می کنیم.»

تحلیلگران اظهار داشتند که زنانی که با افراط گرایان زندانی ازدواج کرده یا خویشاوند آنان می باشند، اغلب برای مطرح کردن مشکلات خود و حمایت از دیگران گرد هم می آیند.

رنات خیرالین، یکی از فعالان حقوق بشر، گفت: «آنها اغلب به طور مشترک آنچه اسلام می دانند را فرا می گیرند. اما اغلب اوقات، آنها حمایت معنوی و مالی را از افرادی که می توانند آنان را فریب داده و در دام افراط گرایان بیاندازند، دریافت می کنند.»

یولداشووا گفت: «وظیفۀ اصلی ما درک مکانیزم های داخلی که باعث تشکیل چنین گروه های می شود است تا بتوانیم پاسخ ها و راه حل های سیستماتیک برای این مسائل به وجود آوریم.»

تحلیلگران عقیده دارند یکی از روش های تشدید افراط گرایی، داغ ننگ زدن بر زنانی که همسران یا برادران آنان مشغول گذراندن دورۀ محکومیت خود می باشند یا بدتر از آن، انجام همان رفتار با فرزندان آنان می باشد.

 

تعداد بازدید: 651 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING