چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 08:50   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23872صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیجمعه، 28 آذر 1393 - 23:11
زبان فارسی در سن پترزبورگ دویست ساله می شود
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

دکتر "مهدی سنایی" سفیر ایران در روسیه و رئیس موسسه ایراس پس از سفر دو روزه خود به پترزبورگ در صفحه فیسبوک خود از مکتب ایران شناسی در دانشگاه های این شهر خبر داد.
ایراس؛ آموزش زبان فارسی در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ در سال 2018 (1397 ) دویست ساله می شود. سن پترزبورگ در اوایل قرن هیجدهم میلادی توسط پتر کبیر بنا گردید و در سال 1703 رسما پایتخت روسیه و پنجره ای رو به اروپا اعلام شد. پس از آن آموزش شرق شناسی و زبان فارسی نیز در این شهر آغاز شد.

زبان فارسی در سن پترزبورگ دویست ساله می شوددو روز گذشته سفری رسمی به دعوت استاندار سن پترزبورگ به این شهر داشتم که در ضمن آن علاوه بر دیدار و گفتگو با وی، ملاقاتی با روسای دانشگاه دولتی فدرال و همچنین دانشگاه علوم انسانی داشتم. دیدار و گفتگوی مفصل نیز با تجار و صنعتگران و همچنین بازدید طولانی از بخش ایران موزه آرمیتاژ داشتیم. از جمله برنامه ها دیداری سه ساعته با اساتید و دانشجویان ایرانشناسی و زبان فارسی سن پترزبورگ بود که در ضمن آن درخواست ارتباط بیشتر با مراکز علمی ایران و توجه بیشتر از سوی مراکز مسئول در ایران را داشتند.

 

در سن پترزبورگ علاوه بر دانشگاه دولتی در انستیتوی خاورشناسی، آکادمی علوم و موزه آرمیتاژ و موزه مردم شناسی نیز تحقیقات ایرانشناسی می شود.تحقیقات ایرانشناسی در اوایل قرن نوزدهم میلادی آغاز و سپس در نیمه قرن نوزدهم و با مهاجرت میرزا کاظم بیک از شهر قازان به سن پترزبورگ قوت گرفت.

مکتب ایرانشناسی این شهر در دنیا شهرت دارد و ایران شناسان بزرگی چون برتلس، بوگالوبوف، سوکولوف، اسمیرنوا، فریمان، استبلین کامنسکی، الک آکیموشکین و بسیاری دیگر را تربیت کرده است.

یکی از برجستگی های ایرانشناسی در سن پترزبورگ آموزش و تحقیق زبان های قدیم ایرانی است. مراکز زبان فارسی و ایرانشناسی ما باید ارتباط بیشتری با سن پترزبورگ داشته باشند و در این سفر برنامه ریزی هایی به این منظور انجام شد.

منبع: فیسبوک دکتر مهدی سنایی، سفیر ج.ا.ایران در فدراسیون روسیه و رئیس موسسه ایراس؛

 

تعداد بازدید: 575 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی