RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 23:06   
  تازه ترین اخبار:  
   آخرین مطالب  

  گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی


  هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی " سرمایه های انسانی: چالش ، راه کارها و هوش مصنوعی "


  استخدام مالی منابع انسانی بازرگانی


  💣 معرفی پنل شرکتی نماتک 📣


  📣 هفتمین 🎊بزرگداشت روز ملی منابع انسانی


  حداکثر حقوق مدیران دولتی ۷۰ میلیون تومان شد/ ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت


  بخشنامه تامین منابع متناسب سازی حقوق بازنشستگان از طریق افزایش یک درصد ارزش افزوده


  بخشنامه 1000/1403/115 مورخ 1403/01/08 دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال 1403


  کارجو یان جویای کار در رده های مدیریتی و تخصصی


  اگهی های استخدامی کارفرما یان رده های مدیریتی وتخصصی تهران کرج قم مشهد


- اندازه متن: + -  کد خبر: 23937صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 2 دی 1393 - 12:48
اقامت همه زائران را در مدارس، رایگان کنید
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

از او می پرسم، این امکانات شامل چیست و آیا هزینه ای باید برای آن پرداخت می کنید، که می گوید: ما برای سه شب اقامت در پنج کلاس، مبلغ دو میلیون تومان را پرداخت کرده ایم

هرساله در دهه پایانی صفر، مشهد الرضا(ع) شاهد حضور خیل گسترده زائران و علاقه‌مندان به ضامن آهو در جوار مرقد شریف هشتمین امام شیعیان جهان است که برای عرض ارادت به حضور حضرتش می رسند.

 

در این بین یکی از مسایلی که بسیار اهمیت پیدا می کند، موضوع خدمت رسانی به زائران در طول اقامتشان در شهر است.

 

با توجه به رشد سالانه حضور زائران بخصوص در بخش زائران پیاده، امسال توجه بیشتری از سوی نهادهای دولتی و مردمی به این بخش شد، بویژه استانداری که در ستاد تسهیلات زائران پیاده، نهادهای دولتی را موظف به ارایه خدمات مطلوب به این عزیزان کرد.

 

به عنوان نمونه چندی پیش علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان از محل اعتبارات زیارت مبلغ 10 میلیارد ریال را به آموزش و پرورش خراسان رضوی برای ایجاد خدمات زیربنایی و امور زائران پیاده اختصاص داد.

 

همچنین وی مبلغ 10 میلیارد ریال دیگر نیز از محل بودجه برگشتی راه اندازی شبکه زیارت را برای تجهیز امکانات 120 مدرسه که در ایام محرم و صفر، تابستان و نوروز به زائران خدمت رسانی می کنند، اختصاص داد.

 

درعین حال روز گذشته تماسهایی مبنی بر دریافت مبالغی از سوی ستاد اسکان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از کاروانهای مراجعه کننده داشتیم که باعث شد با حضور در برخی مدارس، صحت و سقم این ماجرا را جویا شویم.

 

حسین عظیم پور سلامی مسؤول هیأت ابوالفضلی شهرسلامی که به اتفاق 120 نفر دیگر از اعضای این هیأت در یکی از مدارس نزدیک به حرم مطهر اسکان دارند می گوید: نزدیک به 20 سال است که برای زیارت در ایام شهادت حضرت رضا(ع) به مشهد می آییم و چندسالی است که از امکانات آموزش و پرورش استفاده می کنیم.

 

از او می پرسم، این امکانات شامل چیست و آیا هزینه ای باید برای آن پرداخت می کنید، که می گوید: ما برای سه شب اقامت در پنج کلاس، مبلغ دو میلیون تومان را پرداخت کرده ایم که فقط مربوط به اسکان است و هیچ خدمت دیگری به ما ارایه نمی شود. حتی برای پخت و پز نیز خودمان کپسول گاز آورده ایم و مجاز به استفاده از گاز مدرسه نیستیم.

 

از او می پرسم، آیا جزو کاروانهای پیاده هستید، که پاسخ می دهد: خیر ما سرویس رفت و آمد داریم و با اتوبوس از سلامی به مشهد مشرف شده ایم.

علیرضا زنگنه نیز مسؤول هیأت عزاداران عاشقان ثارا... است که از روستای ابراهیمی شهرستان خواف به همراه کاروانش به مشهد آمده و در مدرسه دیگری اقامت دارد.

 

وی با تشکر از آموزش و پرورش برای در اختیار دادن مدرسه ای برای اقامت می گوید: این مدرسه را با هزینه یک میلیون تومان در اختیار گرفته ایم و امکاناتی همچون پتو، ظروف خوراک و وسایل پخت و پز نیز از خودمان است.

 

* تفاوت میان ماه من تا ماه گردون...

 

اما در فاصله 100 متری از دو مدرسه قبلی، پارچه نوشته ای جلب توجه می کند که بر روی آن شماره ستاد اسکان و جمعیت خدمتگزار به زائران پیاده خودنمایی می کند.

 

وقتی از افراد کاروان حضرت رسول(ص) شهر جنگل از توابع تربت حیدریه که در این مدرسه مستقر هستند، پرس و جو می کنم، از نحوه خدمات رسانی و امکانات رفاهی رضایت کامل دارند. جمعه زاده می گوید: 13سال است که به زیارت حضرت رضا(ع) می آیم و امسال باید گفت، امکانات رفاهی و بهداشتی بسیار خوبی دریافت کرده و برای آن هزینه ای پرداخت نکرده ایم.

 

همچنین در مدرسه دفتر خدمات پزشکی وجود دارد که با مسؤول آن به گفت و گو می پردازم. دکتر فیروزی می گوید: ما در ستاد امکاناتی مانند پتو، وسایل گرمایشی و همچنین امور تغذیه ماننده وعده های صبحانه، ناهار و شام را در اختیار زائران قرار می دهیم.

 

وی ادامه می دهد: همچنین با همکاری بسیج پزشکی، امکانات درمانی به صورت رایگان و در تمام مدت اقامت زائران در اختیار آنان قرار می گیرد.

 

از او می پرسم، چه هزینه ای بابت تمامی خدمات دریافت می کنید، که می گوید: زائران امام هشتم، مهمان همه ما هستند و ما هیچ هزینه ای از آنان دریافت نمی کنیم و خدمت به آنان را امری واجب بر خود می دانیم.

 

* اظهارات مدیران آموزش و پرورش

 

در همین حال روز گذشته مسؤولان آموزش و پرورش، صحبتهای مختلفی را دراین خصوص مطرح کردند.

 

معاون مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در حاشیه بازدید از ستاد اسکان زائران فرهنگی مشهد با اشاره به افزایش حجم اسکان زائران پیاده گفت: بیش از 82هزار و400 نفر در سامانه ستاد اسکان زائران فرهنگی مشهد ثبت شده است.

 

علیرضا کاظمی افزود: این ستاد، مدارس نزدیک به حرم مطهر رضوی در نواحی آموزش و پرورش مشهد را از نظر اسکان و وضعیت گرمایشی و بهداشتی بررسی نموده و بیش از323 مدرسه در این باره آماده شد. همچنین به منظور تسهیل رفت و آمد زائران پیاده و کاروان های زیارتی به حرم مطهر، 114 مدرسه برای نهادهای مختلف درنظر گرفته شده و از این تعداد 91 مدرسه به اسکان کاروان های تحت پوشش جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده اختصاص یافت.

 

وی اظهار کرد: 13 مدرسه نیز به آستان قدس رضوی اختصاص داده شده و10مدرسه نیز در مسیر طرق به ستاد بحران اختصاص یافت تا در موارد خاص و بحرانی و شرایط نامساعد جوی آماده استفاده باشد.

 

کاظمی افزود: برای اسکان خانواده های زائر فرهنگی وکارکنان لشگری وکشوری که در این روزهای خاص به مشهد مقدس مشرف شده اند نیز 15مدرسه اختصاص یافت وعلاوه برآن 179هیأت سواره و کاروانهای زیارتی از اقصی نقاط کشور پذیرش واسکان یافته و32 مدرسه دیگر نیز آماده اسکان است.

 

رئیس ستاد اسکان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم درپاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره علت دریافت وجه از کاروانها می‌گوید: مانند ایام تابستان و نوروز ما مدارسی را برای اسکان زائران درنظر گرفته ایم که بخشی از آن به کاروانهای پیاده اختصاص گرفته که رایگان هستند و بخش دیگر نیز مانند ایام مسافرتی دیگر، برای استفاده مشمول دریافت هزینه می شوند.

 

جواد طالب نژاد ادامه داد: ما این وجه را به این خاطر می گیریم که مطابق بخشنامه، تمامی مدارس در سال جاری می بایست هزینه قبوض آب، برق و گاز را خودشان پرداخت کنند. در عین حال باید توجه داشت که ما طی سال جاری با هزینه 340میلیون تومان 80 چشمه حمام در 40 مدرسه ایجاد کرده ایم.

 

از او می پرسم، اما استاندار چندی پیش مبلغ یک میلیارد تومان برای خدمت رسانی به زائران پیاده را به آموزش و پرورش اختصاص داده، بنابراین نباید مبلغی از زائر گرفته شود که وی اظهار می کند: نخست باید گفت که این رقم هنوز دریافت نشده و دوم اینکه وقتی آن را در میان مدارس تقسیم کنیم، رقمی بسیار ناچیز می شود که پاسخگوی هزینه ها نیست. با این حال ما در طول سال نسبت به بهسازی و آماده کردن این مدارس اقدام می کنیم. البته این نکته را هم باید توجه داشت که نوع خدمات دهی در ایام نوروز با دهه پایانی صفر و نوع اقامتها متفاوت است.

 

وی درعین حال با بیان اینکه 30 ناظر را به منظور رسیدگی و پیگیری از وضعیت کاروانها در این ایام درنظر گرفته ایم، تصریح می کند: تمام تلاش ما برای خدمت رسانی است، اگرچه کاستی هایی هم وجود دارد، با این حال امیدواریم درصد این کاستی ها هرسال کمتر شود.

 

طالب نژاد همچنین تأکید می کند: مدارس محل اسکان زائران پیاده در استان به دستور استاندار و با هدف خدمت به زائران پیاده، روز دوشنبه اول دی ماه تعطیل خواهند بود، اما بقیه مدارس دایر هستند.

 

به هرحال آنچه مسلم است، خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) کار مقدسی است که باید هم دولت و هم مردم در آن دخیل باشند، اما اینکه چرا میان زائر سواره با زائر پیاده باید تفاوتی قایل شد، جای تأمل دارد، بویژه وقتی با نگاه به مردم عراق که در ایام اربعین حسینی پذیرای بیش از 20 میلیون نفر زائر با همه خدمات و به صورت رایگان هستند، این پرسش به وجود می آید که آیا ما می توانیم، میزبان خوبی برای زائران عالم آل محمد(ص) باشیم و همان طور که شهردار مشهد گفته، در سال 2017 بزرگترین اجتماع انسانی جهان را برپا کنیم؟

 

 

تعداد بازدید: 900 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  
 
   تبلیغات صفحات داخلی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی