RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 02:50   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25106صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیجمعه، 8 اسفند 1393 - 12:04
خوردن گوشت کافر و قتل مرتد در متون درسی الازهر!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

در حالی که برخی برنامه های درسی در مدارس عربستان به بهانه ایجاد نفرت و تشویق به قتل دیگران، با انتقادات غرب مواجه شده است، یک بازنگری در برخی برنامه های دینی الازهر برخی اطلاعات فقهی و فجایع فکری را برملا کرد که در سالهای اخیر بسیار بحث برانگیز بوده است.
به گزارش«شیعه نیوز»، روزنامه الحیاة در شماره امروز خود نوشت: در شرایطی که الازهر از لحاظ میانه روی دینی به عنوان قدیمی ترین تریبون اسلامی در نظرگرفته می شود، برخی نمونه ها از برنامه های درسی فقهی ویژه دانش آموزان سوم دبیرستان که به دست روزنامه الحیاه افتاد، نشان دهنده درخواستهای نادیده گرفته شده برخی شخصیتهای مصری و منطقه ای برای اصلاح و پاکسازی میراث دینی است که پس از افزایش حملات تکفیریها و جهادی ها در شرق و غرب جهان عرب مطرح شد.

فقهای مصری در یک کتاب درسی به نام "الاقناع فی حل الفاظ ابی شجاع" برای دانش آموزان سوم دبیرستان چاپ المعاهد الازهریه در سال 2014،  به طلاب خود این متن فقهی را آموزش می دهند: "اگر میت مسلمان باشد و گرسنۀ مضطر، کافر باشد، به خاطر شرافت و حرمت مسلمان، حق خوردن مرده مسلمان را ندارد! و اگر خوردن گوشت انسان را جایز بدانیم، برای دوری از هتک حرمت آن، پختن آن جایز نیست(!) بلکه شخص مضطر بین خام خوردن آن و یا خوردن چیز دیگری مخیّر می شود!

در نوشته دیگری از مولف این کتاب که به درگیری های فکری فعلی بیشتر مرتبط است، می خوانیم: گرسنه مضطر می تواند مرتد را کشته و گوشتش را بخورد و نیز جایز است که اسیران جنگی خود را حتی اگر زن و یا کودک باشند، بکشد و بخورد زیرا آنها معصوم نیستند؛ اما در صورتی که ضرورتی در کار نباشد، کشتن کودک و زن در جنگ حرام است و این امر نه برای حفظ حرمت آنهاست بلکه حق آنانی است که در این جنگ غنیمت گرفتند(!)

در این کتاب همچنین آمده است که قتل مرد زناکار متاهل و محارب و تارک الصلاه و کسی که باید قصاص شود، جایز است؛ حتی اگر امام اجازه قتل آنها را ندهد، زیرا مستحق قتل هستند. اذن امام در موارد غیرضروری برای حفظ ادب و احترام امام است و در موارد ضروری نیازی به رعایت ادب و احترام نیست.

این تنها کتاب درسی نبود که سرشار از چنین احکامی است؛ بلکه مراکز الازهر برای طلاب خود کتاب "الاختیار لتعلیل المختار فی الفقه الحنفی" نیز تعیین کرده اند: عبدالله موصلی متوفی حدود هزار سال پیش مولف این کتاب تاکید می کند که قتل مرتد واجب است و دادن مهلت سه روزه برای او ضروری نیست، بلکه مستحب است و اگر کسی بدون رجوع به (دستگاه) قضا و قاضی شرع، مرتدی را به قتل برساند، هیچ گناهی متوجه او نیست؛ زیرا مرتد مستحق قتل است. اما این امر مکروه است زیرا ترک فعل مستحب (رجوع به قضا) کرده است و نیز این امر نوعی تعدی علیه امام به شمار می آید.

با وجود آنکه بحث و جدل درباره برنامه های درسی سلفی ها در عربستان از 11 سپتامبر بالاگرفت، اما کسی تصور نمی کرد که چنین احکام دینی که بخشهایی از آن به دست روزنامه الحیاه افتاده، در برنامه درسی الازهر مشاهده شود، چرا که الازهر نماد نخست میانه روی در جهان اسلام به شمار می آید.

انتهای پیام/ ن . ش
منبع: شبکه العالم

تعداد بازدید: 717 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING