RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 03:03   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25109صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 8 اسفند 1393 - 04:01
وظایف دوستی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


رعایت حقوق دوستان:
هر کس باید دوستان صمیمی خود را مانند خود بداند. آنچه را برای خود نمی پسندد برای آنان نیز نپسندد. نباید به بهانه ی صمیمیت از رابطه ی دوستی سوء استفاده کرد و حقوق مادی و معنوی دوستان خود را زیر پا گذاشت. امام علی (ع) در توصیه های خود به فرزندشان می فرمایند: به اتکاء روابط صمیمانه، حق برادرت را ضایع مکن زیرا اینکار روابط دوستی را از بین می برد و کسی که حقش را تباه ساختی، دیگر برادر تو نخواهد بود. (نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 403)
یکی از حقوق مسلم افراد احترام به شخصیت آنهاست گرچه بین دوستان صمیمی باید محبت حکمفرما باشد اما در هر حال طرفین باید به شخصیت هم احترام بگذارند و هرگز از محدوده ادب و اخلاق خارج نشوند. امام سجاد (ع) می فرمایند: همچنانکه دوست تو به شخصیت تو احترام می گذارد، تو نیز باید شخصیت او را محترم بشماری. و در جای دیگر حضرت علی (ع) می فرمایند: هر آنچه را برای خود دوست می داری و می پسندی برای دیگران نیز دوست بدار و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند. (نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 397).
یاری و مساعدت:
هر کس باید در یاری و مساعدت دوستان خود خصوصا در سختی و مواقع نیاز کوتاهی نکند. دوستان واقعی در سختی ها و مشکلات یار و یاور یکدیگرند.
پر توقع نبودن:
گرچه دوستان وظیفه دارند نسبت به هم فداکار باشند، اما در عین حال نباید انتظارات بیجا از هم داشته باشند. افراد پرتوقع غالبا به علت انتظارات بی جا دوستان خود را از دست می دهند. امام علی (ع) می فرمایند: کسی که از رفیق خویش جز به فداکاری خشنود نمی شود، همواره در خشم و ناراحتی خواهد بود.
وفاداری:
یکی از ویژگی های افراد رشد یافته، وفاداری است. انسان های بی وفا قدر دوستی را نمی شناسند و به کوچکترین عامل پیوند دوستی را پاره می کنند. روزی پیامبر اکرم (ص) به شخصی برخورد کردند و در کنار او ایستادند و از او احوال پرسی نمودند و نسبت به وی ابراز محبت و احترام نمودند چون از علت اینکار جویا شدند فرمودند که او در زمان حیات خدیجه به دیدن ما می آمد. آنگاه فرمودند: رعایت سابقه ی دوستی از نشانه های ایمان است. (امالی صدوق، ص 397)
عنوان کتاب:  دوره بلوغ، بحران ها و درمان ها
نویسنده:  محمد ناصر انتصاری
 

 

تعداد بازدید: 1882 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی