چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 04:45   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25131صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 10 اسفند 1393 - 15:35
رکود ادامه‌دار بازار مسکن تا سال آینده
سیاری از فعالان بازار مسکن و ساختمان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر رونق احتمالی بازار مسکن طی ماه‌های آتی مطرح کرده‌اند؛ اما با توجه به فضای فعلی ساخت‌وساز کشور، پیش‌بینی می‌شود رکود بازار مسکن تا پایان سال آینده ادامه داشته باشد.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:
اگرچه ممکن است اعمال برخی از سیاست‌ها بتواند بر این روند تأثیر بگذارد، اما با توجه به رشد لجام‌گسیخته قیمت مسکن طی سال گذشته انتظار می‌رود این دوره رکود طولانی‌تر از دوره‌های گذشته باشد، زیرا رونق دوباره بازار خریدوفروش مسکن منوط به تغییرات عمده‌ای در بخش‌های اقتصادی و همچنین سیاست‌های کلان کشور است. 
 
آنچه در این زمینه حائز اهمیت به نظر می‌رسد این است، تا زمانی که منابع مالی مناسب از سوی بانک‌ها برای خریداران و سازندگان مسکن فراهم نشود، نمی‌توان انتظار داشت این بازار رونق دوباره پیدا کند. از سوی دیگر اگر قرار است با به‌کارگیری سیاست‌های کارآمد این رکود گسترده برطرف شود لازم است تا با اتخاذ سیاست‌های جدید، لیزینگ مسکن و صندوق زمین به‌عنوان اهرم مؤثری در راستای فعال‌سازی صنعت ساختمان قلمداد شوند، زیرا درحال حاضر بسیاری از فعالیت‌های ساخت‌وساز متوقف شده و متقاضیان مسکن نیز متأثر از فضای فعلی بازار درحالت انتظار قرار دارند. چه بسا ادامه این روند ممکن است در دیگر نقاط کشور نیز مشکلاتی را ایجاد کند. 
 
با این همه رکود طولانی‌مدت بازار مسکن به‌طور حتم اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و ده‌ها شاخه صنعتی مرتبط با بخش ساختمان را نیز با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین راهکارهای کوتاه‌مدت برای مقابله با رکود نگران‌کننده بازار مسکن، تأمین منابع مالی برای ساختمان‌های نیمه‌تمام است که این تسهیلات می‌تواند هم به سازندگان اعطا شود و هم به‌صورت بلندمدت و اقساطی در اختیار خریداران قرار گیرد. 
 
در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که دولت نیز طرح‌های تأمین مسکن را متوقف کند، بلکه با اجرای طرح‌های جدید و کارشناسی‌شده در بخش مسکن اجتماعی می‌توان تا حدودی از فشار حاکم بر صنعت ساختمان فروکاست. به نظر می‌رسد دولت باید از تجربیات طرح مسکن مهر درس گرفته و با نظارت دقیق پیمانکاران دارای صلاحیت را انتخاب و از مقاطعه‌کاری و سپردن طرح‌ها به پیمانکاران دست‌دوم و سوم مقابله کند. 
 
چه بسا عدم نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های مسکن مهر موجب کاهش کیفیت در ساخت‌وساز‌ها شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون بسیاری از این طرح‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو است و درعین حال از امکانات زیربنایی کافی برخوردار نیست. در رابطه با روند فعلی فعالیت‌های ساخت‌وساز در شهر تهران نیز این طور به نظر می‌رسد که با توجه به تراکم‌های بیش از حد اعطا شده در شمال شهر تهران به نظر می‌رسد فعالیت‌های ساخت‌وساز در این محدوده‌ها به اشباع رسیده و باید سیاستی اتخاذ کرد تا این روند متوقف شود. بااین‌همه بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط فعلی مناطق غربی شهر تهران از ظرفیت‌های کافی برای شهرسازی مدرن برخوردار است. به‌دلیل دسترسی‌های مناسب و بزرگراه‌های موجود در این منطقه و همچنین طرح‌های مهم شهری می‌توان بخشی از فعالیت‌های ساخت‌وساز را با رعایت اصول و قواعد مدرن شهرسازی به این مناطق هدایت کرد.
 
علی روحی
کارشناس صنعت ساختمان
منبع: روزنامه آرمان
تعداد بازدید: 730 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی