شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 13:10   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25132صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 10 اسفند 1393 - 18:47
چرا مسکن از رکود خارج نشد؟
یک کارشناس بازار مسکن دلایل خارج نشدن رکود از بازار مسکن را بیان کرد و گفت: مسکن یک ساله به رکود نرفته است که بخواهد یک ساله از رکود خارج شود، چرا که حداقل به سه سال زمان نیاز دارد تا از وضعیت رکود خلاص شود.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

بهرام غفاری در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، با اشاره به اینکه مسکن یکی از بخش‎های اقتصادی است که نه رونق و نه رکود آن به راحتی ایجاد می‎شود، اظهار کرد: سیاست‎های دولت در مسکن بسیار بیشتر از دیگر بخش‎ها است و سرمایه‎گذاری در آن نیز بیشتر به چشم می‎آید اما دوره بازگشت سرمایه یا پاسخگوی در رونق برای مسکن زیاد است.

 وی افزود:اگر امروز در مسکن سرمایه‌گذاری شود، بازگشت این سرمایه در بازار سه سال آینده خواهد بود، به گونه‎ای که مدت زمانی که صرف ساخت، سرمایه‎گذاری و بهره‎برداری از آن می‎شود حداقل سه سال است.

 به گفته این کارشناس، دوره بازگشت سرمایه این بخش اقتصادی بسیار بیشتر از تولید یک اتومبیل یا بخشی دیگر است، بنابراین دیرتر از دیگر بازارها به رکود می‎رود و از رکود خارج می‎شود، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم بازاری که حداقل دو سال زمان برده تا در رکود بماند یک ساله و توسط یک لایحه خروج از رکود رونق بگیرد.

 غفاری با اشاره به لایحه خروج از رکود که مردادماه امسال تدوین شد و اینکه همچنان مسکن در رکود است، اظهار کرد: به طور طبیعی بازار مسکن با یک برنامه‎ریزی کوتاه مدت و سپری شدن یکسال ، از رکود خارج نمی‎شود .

 این کارشناس تاکید کرد:مسکن به دلیل سرمایه‌گذاری با ارقام درشت و تولید و بهر‎ه‎برداری زمان‎بر دیرتر پاسخگوی لایحه خروج از رکود خواهد بود.

 وی با اشاره به ساخت دو میلیون واحد مسکونی مهر در دو دولت و به کارگیری مبالغ قابل توجهی سرمایه، افزود: مسکن مهر با این همه اعتبارات و زمان بردن حداقل پنج درصد در رونق مسکن در کل کشور تاثیر گذاشت.

 این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر این باور است که یکی از مهمترین مشکلات مسکن این است که می‎خواهند این بازار را یک ساله رونق دهند و به مدت یکسال برای آن برنامه‌ریزی کنند که این ممکن نیست.

 به گفته وی، این تصمیم بسیار زودگذر است و با یک لایحه نمی‌توان مسکن را نجات داد.

 وی یادآور شد: البته یکی دیگر از مشکلات گریبان‎گیر مسکن، دخالت دولت است و بنده با دخالت و حضور دولت در این بخش به جز یک مورد مخالف هستم.

 غفاری گفت: دولت به جز سال‎های اول پس از انقلاب دیگر نباید در بخش مسکن دخالت ‎می‎کرد. در آن زمان مشکل زمین و مالکیت مطرح بود، اما حالا که دیگر دولت زمینی به جز چند مورد ندارد، باید از این بخش کنار رود.

 وی افزود: به جرات می‎توان گفت که دولت در هیچ سیاستی در بخش مسکن ، مگر برای کمک رسانی به اقشار خاص یا تسهیلات نباید دخالت کند. چرا که ابزار دولت زمین است و دیگر زمین هم در دست ندارد که بخواهد در این بخش ورود پیدا کند.‎

تعداد بازدید: 728 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی