RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 19:52   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25162صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیدوشنبه، 11 اسفند 1393 - 14:12
تداوم وضعیت فعلی بازار مسکن در سال آینده
کارشناس مسکن با تاکید بر تداوم وضعیت فعلی بازار مسکن در سال آینده گفت: در سال 94 تغییر محسوسی در قیمت مسکن به وجود نخواهد آمد.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

به گزارش خبرگزاری موج، آلبرت بغوزیان، کارشناس مسکن در مورد پیش‌بینی بازار مسکن در سال آینده اظهار داشت: در سال 94 وضعیت بازار مسکن همانند سال 93 خواهد بود، مگر اینکه برخی یا تمام تولیدکنندگان مسکن تغییر رویه بدهند و بر سر قیمت با مشتریان کنار بیایند، زیرا؛ این موضوع هم به نفع خریدار و هم به سود فروشنده است.


وی با تاکید بر این موضوع که تهییج بخش تقاضا با افزایش وام مسکن به صلاح نیست، تصریح کرد: مگر اینکه نرخ سود تسهیلات پایین بیاید که تحقق این موضوع نیز نیازمند منابع بانکی است، اما؛ در حال حاضر بانک‌ها چنین منابعی را در اختیار ندارند و مسلما در سال 94 نیز همین رویه را خواهند داشت.


وی در ادامه افزود: در کنار این‌ها بخشی از نقدینگی و منابع موجود در جامعه در بازارهای موازی جمع شده و اگر این منابع آزاد شود، می‌تواند به سپرده بانکی تبدیل شود و در قالب تسهیلات با نرخ سود پایین در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.
بغوزیان با اشاره به تعداد بالای تولیدکنندگانی که مساکن خود را احتکار کرده‌اند، گفت: اگر در سال آینده هم سازندگان از عرضه مسکن خودداری کنند، وضعیت بازار مسکن به همین منوال خواهد بود و این تصور غلط که باید قیمت بالای تمام‌شده را مشتریان بپردازند، یکی از موانع رونق این بازار است.


این کارشناس مسکن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: یکی از دلایل این موضوع کاهش متقاضی در بازار مسکن است، زیرا قدرت خرید مردم کاهش‌یافته و درعین‌حال قیمت مسکن افزایش‌یافته است.
وی در ادامه افزود: افزایش قیمت مسکن نیز به دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولید ساختمان است و از سوی دیگر ازآنجاکه تولیدکنندگان مسکن نمی‌خواهند کالای تولیدی خود را ارزان بفروشند، از عرضه خانه‌های خود خودداری نمی‌کنند و یا قیمت‌هایی روی خانه‌ها می‌گذارند که نشان دهند عجله‌ای برای فروش ندارند.


بغوزیان با اشاره به اینکه بخشی از معوقات بانکی که حدود 100 هزار میلیارد تومان است، مربوط به سازندگان مسکن است، اظهار داشت: اغلب سازندگان مسکن برای ساخت‌وساز از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند، اما؛ اقساط آن را پرداخت نمی‌کنند زیرا حاضر نیستند با فروش خانه‌های خود به قیمت پایین‌تر، از سود بیشتر صرف‌نظر کنند.


وی یکی از راه حل‌های رفع رکود بازار مسکن را افزایش توان خرید مردم با استفاده از افزایش وام مسکن یا کاهش سود تسهیلات دانست و عنوان کرد: سود تسهیلات بانکی که کاهش نیافته و وام مسکن 50 میلیونی یا حتی 80 میلیون تومانی نیز نمی‌تواند پاسخگوی خرید یک‌خانه با متراژ متوسط باشد.


این کارشناس مسکن در ادامه افزود: در برخی کشورها مردم به‌شرط تملیک‌خانه اجاره می‌کنند و حتی بین 50 تا 60 درصد قیمت خانه وام داده می‌شود، البته این وام‌ها بر اساس توان بازپرداخت، اقساط بلندمدت و سود پایین عرضه می‌شود، اما؛ در کشور ما وام مسکن محدود است و قیمت اوراق مسکن نیز بالاست و بانک‌های خصوصی هم با نرخ 27 درصد وام پرداخت می‌کنند و بنابراین در چنین شرایطی حل مشکل مسکن با استفاده از وام مسکن منتفی می‌شود.


بغوزیان کاهش قیمت تمام‌شده مسکن را یکی دیگر از راه‌های رفع رکود بازار دانست و گفت: البته تولیدکنندگان اقدامی برای کاهش هزینه‌ها انجام نمی‌دهند و حتی سازندگان روش تولید را به‌گونه‌ای تغییر نداده‌اند که اگر قیمت مصالح ساختمانی یا سایر عوامل تولید افزایش یافت، بدون اینکه کیفیت را کاهش دهند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند تا مشتری توان خرید داشته باشد.


وی جلوگیری از احتکار مسکن را یکی دیگر از راهکارها در این زمینه دانست و اظهار داشت: دولت باید از طریق مالیات در مورد خانه‌های خالی ورود پیدا کند و نسبت به شناسایی این قبیل خانه‌ها و روانه آن‌ها به بازار اقدام کند.
بغوزیان در پایان گفت: در واقع دولت باید با استفاده از اهرم مالیات مالکان خانه‌های خالی را مجبور به عرضه این خانه‌ها در بازار کند و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، شرایط به نفع خریداران مسکن خواهد شد.

تعداد بازدید: 785 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی