RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 23:39   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25215صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 15 اسفند 1393 - 13:59
صندوق ذخیره فرهنگیان به کجا می رود؟!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که مورد انتقاد معلمان بوده، طرح‌ها و تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق نیز نتوانسته کارایی چندانی را برای اعضا داشته باشد. طرح تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره نیز همچنان راه به جایی نبرده است

به گزارش سلام دلفان
صندوق ذخیره فرهنگیان موسسه‌ای غیردولتی است که در سال ۷۳ با هدف حمایت از فرهنگیان تاسیس شد. براین‌اساس فرهنگیان ماهانه ۵ درصد از حقوق خود را به حساب صندوق واریز و دولت نیز معادل این مبلغ را به حساب صندوق واریز می‌کند که صندوق مجموع این پرداختی‌ها را در هنگام بازنشستگی به اعضا می‌دهد.

عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان مدت‌هاست که مورد اعتراض فرهنگیان قرار دارد. هم‌اکنون صندوق در عرصه‌های مختلف اقتصادی از جمله بورس وارد شده و با داشتن ده‌ها شرکت اقتصادی در حال فعالیت است این در حالی است که فرهنگیان از خدمات ارائه شده توسط صندوق ناراضی بوده و می‌گویند نظارت دقیقی بر عملکرد این صندوق وجود ندارد.

۸۶ درصد از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره هستند و تا پایان مهر ماه از تعداد یک میلیون و ۱۵ هزار و ۹۵۷ نفر از فرهنگیان، ۸۷۶ هزار و ۹۷۴ نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بودند.

اما عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان سال‌هاست که با اعتراض جامعه فرهنگیان مواجه است که به تعدادی از این سوالات و ابهامات در ذیل اشاره کرده‌ایم.

صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه معلمان اقدام به فعالیت‌های اقتصادی می‌کند و املاک و سهام‌هایی که صندوق خریداری کرده، افزایش قیمت داشته‌اند که باید سهم این ارزش افزوده به اعضا پرداخت شود اما هم‌اکنون این سهم به اعضا پرداخت نمی‌شود.فرهنگیان عضو این موسسه از بدو تأسیس تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال به صندوق ذخیره واریز کرده‌اند و مجموع منابع موسسه اعم از واریزی اعضا، واریزی دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در همین بازه‌ زمانی به بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. این در حالی است که با محاسبه ارزش افزوده دارایی‌های موسسه، این رقم از ۶۰ هزار میلیارد ریال فراتر خواهد رفت.

طرح‌های ارائه شده از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان نیز چندان از سوی اعضا مورد استقبال قرار نگرفته است. طرح‌هایی همچون ارائه کارت‌های فرهنگ، صدرا و سخا که خاطره خوشی از آنها در ذهن فرهنگیان رقم نخورده و این کارت‌ها زینت دکور خانه معلمان شده است.

سال گذشته بود که صندوق ذخیره فرهنگیان از اعطای کارت فرهنگ به اعضا خبر داد به گونه‌ای که با استفاده از این کارت و در فروشگاه‌های تعیین شده اقلام ضروری با تخفیف ۲۶ درصدی به فرهنگیان ارائه می‌شود اما اگر از معلمان در رابطه با سرنوشت کارت فرهنگ پرس‌وجو می‌کنیم از عدم کارایی آن خبر می‌دهند و اساساً نسبت طرح‌های پیشنهادی در حوزه مسائل رفاهی بی اعتماد هستند.

اخیرا نیز صندق ذخیره فرهنگیان اقدام به ارائه تسهیلات رفاهی به اعضای خود کرد که از جمله آنها می‌توان به اعطای خودروهای خارجی و تورهای تفریحی اشاره کرد،‌ این موضوع نیز حاشیه‌ها و انتقادات بسیاری را از سوی فرهنگیان به همراه داشت.

طبق اعلام صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۷۰۰ دستگاه خودروی خارجی به فرهنگیان اعطا می‌شود که دریافت این خودروها شرایط خاصی نیاز دارد. برای ثبت‌نام دریافت این خودروهای خارجی باید مانده فیش حقوقی فرهنگیان به اندازه قسط ماشین یعنی ۲٫۵ میلیون تومان باشد و کمتر فرهنگی چنین حقوقی را دریافت می‌کند. از سوی دیگر انتظار فرهنگیان این بود که به جای خودروهای خارجی تعداد بیشتری پژو و سمند و سایر ماشین‌ها در محدوده قیمتی متناسب برای فرهنگیان در نظر گرفته می‌شد.

طرح ورود فرهنگیان بازنشسته به صندوق نیز از سایر برنامه‌‌ها بود، شهاب الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در این خصوص عنوان کرده بود: نگرش دیگری که ما داریم این است که بازنشسته‌ها را نیز وارد چرخه صندوق ذخیره کنیم یعنی اینگونه نباشد که اگر یک معلم بازنشسته شد مجبور شود که از صندوق خارج شود و اگر تمایل داشت تا در صندوق حضور یابد قادر به این کار باشد نهایتش این است که دولت اعلام می‌کند بعد از بازنشستگی من برای افراد سهمی را پرداخت نمی‌کنم ایرادی ندارد آورده خود فرد بازنشسته که هست و میتوان با آن فعالیت اقتصادی کرد که هم‌اکنون در حال تصویب مکانیزم آن در اساسنامه هستیم که در صورت تصویب در هیئت امنا عملیاتی می‌شود.

ریاض الدین طباطبایی سرپرست روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش “عضویت فرهنگیان بازنشسته در صندوق از چه زمانی عملیاتی می‌شود؟” گفت: هنوز ساز و کار دقیق عضویت بازنشستگان در صندوق ذخیره فرهنگیان طراحی نشده است اما در هیئت امنای صندوق موضوع عضویت فرهنگیان بازنشسته در صندوق ذخیره تصویب شد. فرهنگیان پس از بازنشستگی نیز می‌توانند همچنان عضو صندوق باشند اما دیگر حق دولت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها صرفاً سهم خود را به صندوق پرداخت کرده و سود آن را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به طراحی ساز و کار لازم برای فراهم شدن امکان عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره گفت: پس از طراحی این ساز و کار می‌توانیم اعلام عومی کنیم که فرهنگیان از این تاریخ به بعد برای ثبت‌نام در صندوق ذخیره اقدام کنند.

مقرر بود تا ارزش مالکانه یا ارزش افزوده موجودی اعضا تا پایان سال ۹۳ محاسبه شود که این موضوع نیز هنوز محقق نشده است.

سال‌هاست که نسبت به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان انتقادات بسیاری مطرح است و بارها موضوع تحقیق و تفحص از این صندوق از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است اما تاکنون اقدام خاصی در این رابطه انجام نشده است.

جبار کوچکی‌‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ارائه گزارشی از صندوق ذخیره فرهنگیان به این کمیسیون و موافقت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان،‌عنوان کرد:‌بررسی ابعاد مختلف عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز شده است. در بررسی‌های اولیه انجام شده از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ابهامات بسیاری شناسایی شده است. متاسفانه دور شدن این صندوق در بسیاری از مواقع از وظایف اصلی خود و همچنین اداره آن به صورت فامیلی از معضلاتی است که باعث نارضایتی فرهنگیان شده است.

وی با یادآوری انتقادات فرهنگیان نسبت به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان که با هدف رفع مشکلات فرهنگیان ایجاد شده هیچ خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌کند که این موضوع نگرانی‌های عدیده‌ای را موجب شده است.فرهنگیان ماهانه ۵ درصد از حقوق خود را به این صندوق پرداخت می‌کنند تا بتوانند از عواید آن برای رفع مشکلات خود استفاده کنندو با وجود اینکه دولت نیز سهم خود را به این صندوق واریز می‌کند اما متاسفانه شیوه اداره ناصحیح این صندوق اجازه خدمت رسانی به فرهنگیان را نمی‌دهد.

به گفته کوچکی نژاد تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

منبع:تابناک

تعداد بازدید: 1669 ، امتیاز کاربران: 9 (3 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
معلم بیچاره
|    | 1393/12/16 - 23:36 |     0     0     |
من با بیست سال سابقه 2/5میلیون پس انداز در صندوق ذخیره دارم انوقت به من وام 10میلیونی با سود 15درصد خودر دادندپس از تحویل خودرو، وقتی محاسبه کردم ام برایم 23درصد افتاد واقعا افتضاح است چرا کلاه سر معلمان میزارید وبقیه مردم از واقعیت خبرندارند فکر میکنند دارید به ما خیلی لطف میکنید قیامت حلالتان نمیکنم

معلم
|    | 1393/12/16 - 13:01 |     2     0     |
صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه معلمان اقدام به فعالیت‌های اقتصادی می‌کند و املاک و سهام‌هایی که صندوق خریداری کرده، افزایش قیمت داشته‌اند که باید سهم این ارزش افزوده به اعضا پرداخت شود اما هم‌اکنون این سهم به اعضا پرداخت نمی‌شود. دوست دارم این مورد هر چه سریع تر پیگیری شودوحق بازنشستگان عزیز هم به آنان داده شود.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING