فرهنگیان نیوز - تدبیر: اعتراضات صنفی هم توسط نیروهای اصولگرای فرهنگی انجام شده و هم اصلاح طلب, اما از نظر سنخیتی و تشکیلاتی، هیچ ارتباطی با این گروه ها ندارد، هر بیانیه ای که با نام گروه های سیاسی یا مذهبی و یا ... له یا علیه حرکت های صنفی فرهنگیان صادر می شود به قصد انحراف این حرکت خودجوش و برای بهره برداری جناحی است لذا به هیچ عنوان نباید به این اطلاعیه ها توجهی نمود.
بسیاری از همکاران فرهنگی از جمله بنده با تعطیلی کلاس های درس برای رسیدن به اهداف صنفی مخالفند چرا که به قول شهید مظلوم از نرده بان حرام نمی شود به پشت بام حلال رسید .
همکاران فرهیخته ی من باید به این نکته توجه داشته باشیم که این اعتراضات نباید باعث تضییع حقوق قانونی دانش آموزان و جامعه شود چرا که در این صورت ما نیز باید به دانش آموزان این اجازه را بدهیم برای برگردان حقوق خود به کاری غیرقانونی دست بزنند، به همین دلیل بنده اعتقاد دارم در چارچوب قانون باید راهی برای دسترسی به حقوق حقه خود بیابیم از آن جمله می توان به تحصن هایی خارج از زمان های آموزشی اشاره نمود. به این منظور می توان زمان تحصن ها را روزهای پنجشنبه اعلام نموئ که مدارس تعطیل هستند ولی ادارات خیر. یا اینکه اعلام شود همکارانی که در زمان تحصن کلاس ندارند در تحصن ها و اعتراضات شرکت کنند.
در ضمن باید توجه داشته باشیم که بسیاری از اقشار جامعه حقوق دریافتی به مراتب کمتر از ما دارند صرف نظر از بحث مدرک تحصیلی و سابقه ی خدمت، باید بر این نکته تکیه کرد که هر ایرانی بابت کاری که انجام می دهد حق دارد حقوقی در شان یک زندگی در شان خود داشته باشد بنابراین تاکید براینکه فقط باید حقوق معلمان افزوده شود خیلی منطقی به نظر نمی رسد.
در بحث اعتراضات به وضعیت آموزشی کشور, متاسفانه صدا م سیمای کشور، برخلاف عرف و اخلاق رسانه ای، قصد انحراف این حرکت صنفی را داشته و سعی در القای این مطلب دارد که اعتراضات فرهنگیان عدم اجرای نظام رتبه بندی و یا درخواست پرداخت مطالبات سال های قبل است.
هر چند این ها هم از خواسته های فرهنگیان است اما این قشر با توجه به اینکه تعاول خانواده ها با آموزش و پرورش است که می تواند باعث تعالی آموزش و پرورش خواهد شد، لذا محدود کردن این اعتراضات به مسائل مالی در واقع ظلم دیگر به این قشر است، چرا که اغلب همکاران بنده در مدارس اولا با تعطیلی کلاس ها مخالف بوده و در ثانی خواستار رشد و تعالی اموزش و پرورش هستند و بسیاری از خواسته های آموزش و پرورش مرتبط با عدالت آموزشی است.
با توجه به اینکه ارگان یا نهاد خاصی در رابطه با اعتراضات صنفی معلمان پیشرو نبوده است لذا هر لیست از خواسته های فرهنگیان، از جمله این لیست، مورد تایید تمام فرهنگیان نیست.
برخی از خواسته های فرهنگیان را می توان بصورت زیر بیان کرد و از همین طریق از نمایندگان آزادی خواه خواهشمندیم تا آنرا پیگیری نمایند:
1 - سیاست زده شدن محیط آموزشی کشور، تا جایی که نمایندگان محترم فقط زمانی سراغ آموزش را می گیرند که برای اخذ رای به آنها نیاز داشته یاشند
البته باید به این نمایندگان هشدار داد که ممکن است فرهنگیان در زمان انتخابات 94، از همین حربه برای برخورد با خودشان استفاده کنند.
2 - امنیتی شدن محیط های فرهنکی, وقنی معلمین تحت فشارهای امنیتی باشند چطور می تواند آزاداندیشی را بیاموزد؟ باید پذیرفت که بیش از 90 درصد رفتارهای دانش آموزان در مدراس شکل می گیرد و معلمین تاثیر رفتاری زیادی بر فرزندان ما دارند و به همین دلیل است که با علم به ارزشمند بودن تمام مشاغل، نباید اجازه داد مشکلات معیشتی فرهنگیان به مشاغلی دون شان مربیان فرزندان ما سوق دهد. چرا که این امر باعث سرخورده شدن فرزندان ما خواهد شد که عواقب بسیار ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت.
3 - مشکلات ناشی از بی عدالتی آموزشی، فقط به عنوان یک مثال، در حالیکه در یکی از مدارس ایران شهر دانش آموزان در زمستان سرد در کپرها و گاهی در هوای باز و با صندلی هایی از جنس سنگ! در حال تحصیل هستند، دانش آموزان دیگری در مدارس از امکاناتی از قبیل آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و انواع سالن های ورزشی برخوردارند، هر چند بنده دوست دارم همهی مدارس از این امکانات برخودار باشند اما می شد به جای سانل ورزشی در یکی از این مدارس یک اتاق کوچک 20 متری برای دانش آموزان ایرانشهری احداث نمود. عکس مدرسه ی مورد نظر موجود است
4 - مشکلات عدیده ی ناشی از فقر خانواده های دانش آموزان. زمانی که در قانون تحیل رایگان به صراحت ذکر شده است اما جزئیات آن خیر، شاهد این هستیم که در بسیاری از مدارس دانش آموزانی هستند که از فقر ناشی از درآمداندک خانواده ها، با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند از جمله بی رغبتی به حضور در کلاس، عدم علاقه به یادگیری و ...
5 - سوتغذیه دانش آموزان که ناشی از بی اطلاعی و یا سطح درآمد خانواده هاست، هستند خانواده هایی که از سیر نمودن فرزندان خود عاجزند باید در برنامه های بلند مدت این فرزندان ایران زمین را در نظر داشته باشیم. یکی از بزرگان علمی کشور می گوید من فقط بخاطر تغذیه رایگان در مدارس به مدرسه می آمدم نکته های اخلاقی زیادی در این جمله ی کوتاه نهفته است.
6 - فقر تجهیزات رفاهی و تفریحی مدارس برای دانش آموزان، بسیاری از مدارس در تامین توپ فوتبال برای دانش آموزان عاجزند، در حالی که اگر از متولیان آموزش و پرورش در این مورد سوال شود، آماری ارائه می دهند که باورکردنش سخت است.
7 - عدم وجود تعامل مناسب بین خانواده و مربیان, به علت شکست طرح انجمن اولیا و مربیان به دلیل اجرای کلیشه ای آن
8 - پائین بودن شان آموزش در کشور به دلیل ننگاه هزینه ای متولیان به مقوله آموزش، تا زمانی که نگاه هزینه به آموزش و پرورش که از بیانات رهبری نیز بوده است، تغییر نکند، نباید امید هیچ بهبودی داشت.
9 - نگاه وسیله ای به فرهنگیان توسط مجلس و دولت، هم اکنون شاهد حضور برخی نمایندگان مجلس در محافل فرهنگی هستیم برای جلب رای این قشر، چرا که اینان می دانند تاثیر معلم در نگاه جامعه چیست.
10 - تفاوت های فاحش در اجرای قانون بین کارمندان و کارکنان دولت
11 - نبود امکانات رفاهی متناسب با شان کارکنان و کارمندان دولت و هم چنین تبعیض در برخورداری آنان از این فضاها، به عنوان یک مثال ساده در بسیاری از استانها ویلاها و سوئیت هایی وجود دارد که فقط نیروهایی خاصی از وجود آن اطلاع دارند
12 - عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی
13 - نگاه کلیشه ای و برنامه ای به مراسم های مذهبی و تربیتی که باعث دین گریزی دانش آموزان شده است. به جرات می توان گفت که اغلب دانش آموزان برای شرکت در مراسم های مذهبی اکراه دارند، در حالیکه این برنامه ها می تواند در تلطیف روح دانش آموزان و به تبع آن یادگیری بهتر آنان تاثیر فراوانی داشته باشد.
14 - عدم توجه به پژوهشهای بنیادی در آموزش و پرورش متناسب با پیشرفت های علمی دنیا. به عنوان مثال ساده، در آموزش و پرورش استان فارس، 52 عنوان پیشنهادی برای انجام کارهای پژوهشی در اختیار همکاران قرار گرفته است که هیچکدام از آنها به حوزه ی علوم پایه ارتباطی ندارد و همه در حوزه کارهای اماری در سطح پائین علمی است.mezbanhabibi@gmail.com
|