صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:24   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25369صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 25 اسفند 1393 - 03:14
شیوع شپش در برخی مدارس ومهدکودک های مشهد/یک مسئول:مردم حساس شده اند شیوع مثل سالهای قبل است!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

قدس آنلاین – هنگامه طاهری: هیچ کس دوست ندارد خبر شیوع شپش را باور کند. ما هم دوست نداشتیم , تا این که یک دانش آموز آلوده به شپش را در یکی از مدارس بلوار وکیل آباد مشهد به ما معرفی کردند!

به گزارش قدس آنلاین، وقتی برای تهیه گزارش می رفتیم مدرسه, فکر می کردیم با یکی دو مورد بیشتر مواجه نمی شویم . زمزمه شیوع بیماری شپش را شنیده بودیم اما در رسانه ها ندیده بودیم . کسی اطلاع رسانی نکرده بود ! بعد که با مسوولان مرتبط شدیم دیدم یکی یکی خیلی عادی می گویند :"چیز مهمی نیست. همیشه بوده!"

جمله "همیشه بوده" را چنان عادی و راحت بیان می کنند انگار با بیماری سرماخوردگی مواجه شده اند و با چند قرص و نهایتا آمپول مشکل رفع می شود . اما مادری می گوید :" یک بار فرزند مبتلا به پدیکولوز یا همان شپش اش را درمان کرده ودوباره آلوده شده است!"

وقتی اقدامات یکی از مدارس در خصوص ابتلای یکی از دانش آموزانش به شپش و آمار مبتلایان را جویا می شویم اول می گوید:" همین یکی در کلاس مبتلا بوده و دیگر نداشتیم ." یعنی دانش آموز از بیرون از مدرسه مبتلا شده . بعد که کمی بیشتر پرس و جو می کنیم بین صحبت هایش متوجه می شویم کار از یکی دو تا فراتر رفته و مدرسه کناری هم فوران می کند .

این در حالی است که پورجاهد, معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار قدس آنلاین تصریح می کند:" اگر یک دانش آموز از یک کلاس آلوده باشد کل کلاس تعطیل می شود واگر فقط سه کلاس از یک مدرسه آلوده باشند کل مدرسه را تعطیل می کنیم."

اتفاقا یکی از معلمان دوره متوسطه یکی از دبیرستانهای جنوب شهر در همین راستا می گوید:"بی اطلاع از شیوع شپش به کلاس رفتم و دیدم کل کلاس تعطیل اند . علت را که جویا شدم گفتند از 30 دانش آموز کلاس 23 نفر آلوده به شپش بودند و مجبور شده اند کلاس را تعطیل کنند." یعنی بالاخره مدرسه برای همان 7 نفر باقی مانده ی سالم دل سوزانده! این در حالی است که باید با ابتلای یک نفر کل کلاس تعطیل می شد.

با یکی از پزشکان عمومی در همین مورد صحبت می کنیم و او  از ابتلای دانش آموزان مدرسه دخترش در بلوار سجاد به بیماری شپش و خیل مراجعین مبتلا به مطبش خبر می دهد! و متاسفانه پزشک یکی از داروخانه ها یادآور می شود : "دو ماه است میزان مراجعین برای خرید شامپوهای  مخصوص ضد شپش روز به روز رو به فزونی می رود."

حتی یکی از رسانه ای ها هم از توزیع بروشورهای مبارزه با شپش در مدرسه فرزندش در منطقه خواجه ربیع مشهد می گوید که البته در نوع خود به لحاظ آگاهی بخشی به والدین اقدامی در خور تقدیر است.

اما باز هم باید بشنویم :"این خبر داغی نیست, بروید سراغ مباحث عید." یعنی سال 94 را با شپش جشن بگیریم. یعنی شپش از سر و گوش مان بالا برود و ما در جوار این بیماری به استقبال بهار برویم و عین خیالمان نباشد که مردم در این تعطیلات به خاطر رفتن به سفر جابجا می شوند و بیماری پدیکولوز را از شهری به شهری دیگر منتقل می کنند.

دکتر محمد احمدیان , مدیر سلامت جمعیت , خانواده و مدارس معاونت بهداشتی استان خراسان رضوی هم  می گوید: " هر کس بهداشت پوست و مو یش را رعایت نکند مبتلا می شود. مردم هم حساس شده اند که شامپو می خرند . وگرنه شیوع فرقی نکرده, مثل سالهای قبل است."!

یعنی مردم مشهد از بلوار وکیل آباد گرفته تا سجاد و خواجه ربیع و طلاب و محمد آباد و ... همه بخاطر آلودگی و عدم رعایت بهداشت به شپش آلوده شده اند! شما باور می کنید با وجود این همه وسایل ارتباط جمعی و آموزش بهداشت واین همه مواد شوینده و خانه تکانی نزدیک سال نو و ... مردم تمام مناطق مشهد اینقدر کثیف باشند؟!

پور جاهد می گوید :" غربالگری را شروع کرده ایم. مطمئن باشید مراقبین بهداشت رسیدگی می کنند. تیم سیار و رابط بهداشت داریم. 200 پزشک هم معاینه ادواری می کنند. آگاهی دانش آموزان را بالا برده ایم و برای ارتقاءِ آگاهی والدین , کارگاه های آموزشی گذاشته ایم."

همانطور که دکتر احمدیان هم تاکید می کند:" مبتلایان را به مراکز بهداشت ارجاع می دهیم و اعضای خانواده هم ویزیت می شوند و دارو در اختیارشان قرار میدهیم و ...."

در آخر هم می گوید:"یک بیماری آندومیک(بومی و محلی) است ." یعنی به زبانی دیگر اتفاق تازه ای نیست!

همه اینها یعنی مسوولان دست به دست همدیگر داده اند برای مبارزه با این بیماری اما از آنجایی که خیلی راحت می گویند خبر داغی نیست و بیماری بومی است و همیشه هم بوده , همه اینها یعنی از ریشه کنی خبری نیست و حالا حالا ها باید با شپش دمخور باشیم.

تا سال جدید چند روز بیشتر نمانده و ما می رویم تا سال 94 را با شپش جشن بگیریم و این خبر شوخی با بیماری پدیکولوز نیست, باور کنید شپش شایع شده!

تعداد بازدید: 892 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مانا
|    | 1393/12/25 - 22:12 |     0     0     |
حالا با وجود این شپش ها شاید قدر مربیان بهداشت مدارس بیشتر دانسته شود.بیچاره مربیان بهداشت


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی