جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 03:19   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25467صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیپنجشنبه، 6 فروردین 1394 - 08:38
چرا «فرهنگیان» به طرح مصوب رتبه بندی «معلمان» خوش بین نیستند!؟
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اخبار جامعه فرهنگیان و آموزش وپرورش در سال ۹۳ بود. ۲۰ فروردین ۹۳ بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح رتبه بندی با ۹۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی با این طرح مخالفت کردند.
مجله خبری فرهنگیان – رتبه بندی معلمان پس از کش‌وقوس‌ فراوان در واپسین روزهای سال ۹۳ توسط هیئت دولت تصویب شد که بر این اساس امتیاز حق شغل فرهنکیان از ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد اما این طرح از سوی فرهنگیان با ابهامات و اما و اگرهای بسیاری مواجه شده است.

طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اخبار جامعه فرهنگیان و آموزش وپرورش در سال ۹۳ بود. ۲۰ فروردین ۹۳ بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح رتبه بندی با ۹۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی با این طرح مخالفت کردند.

محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون امور پارلمانی رئیس جمهور در جریان بررسی طرح رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با طرح مذکور گفت:‌ طرح نظام رتبه بندی معلمان مغایر اصول ۶۰،‌ ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی است ضمن اینکه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه پنجم توسعه نیز مغایرت دارد.

در حقیقت رتبه بندی معلمان به دلیل تعریف نشدن منابع مالی لازم برای اجرا از سوی مجلس رای نیاورد و پس از رد این طرح در مجلس بود که دولت قول داد تا قبل از پایان سال ۹۳ طرح رتبه بندی معلمان را تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کند.

در ماه‌های پایانی سال ۹۳ بود که فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی و تأخیر در پرداخت مطالباتشان، اقدام به اعتراضاتی کردند و با تجمع در مقابل مجلس خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود و بازگرداندن معلم به جایگاه واقعی در جامعه شدند.

در جریان انتقادات معلمان درخصوص وضعیت معیشتی، مسئولان آموزش و پرورش از تلاش برای نهایی کردن طرح رتبه بندی معلمان و تصویب آن تا پایان سال ۹۳ با هدف ارتقای جایگاه معلمان و بهبود وضعیت معیشتی خبر دادند.

سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که هم اکنون درخصوص رتبه بندی معلمان تصویب شده کلیاتی است در خصوص اینکه معلمان در ۴ گروه رتبه‌بندی شوند،‌گفت: معلمی که با کسب تجربه، تلاش، مدرک تحصیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف توانسته بخشی از امتیازات را کسب کند از فوق‌العاده شغل بیشتری نسبت به آنچه در قانون آمده بهره‌مند می‌شود. در حقیقت روح حاکم بر طرح رتبه‌بندی معلمان افزایش کیفیت کار آنهاست و اینکه معلمان در حوزه‌های پژوهشی و علمی تلاش بیشتری کرده و در یک کلام معلم‌تر شوند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری از بین نمی‌رود. اما در خصوص رتبه‌بندی‌ها و اینکه کدام افراد و با چه مدارکی را شامل می‌شود به تصویب آئین‌نامه و ضوابط مربوطه در هیئت وزیران نیاز داریم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومانی که اعلام می‌شود، نیست، عنوان کرد: فردی که موفق به کسب رتبه یک شود که شرایط آن نیز بسیار ساده است ۷۰ درصد فوق‌العاده شغل آن افزایش می‌یابد.البته معلمان درخواست دارند که حقوق آنها همانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها شود و در قانون خدمات کشوری شرایط و ضوابطی وجود دارد که کارکنان آموزش و پرورش می‌توانند مانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها از آن استفاده کنند اما تفاوت میان کارکنان آموزش‌وپرورش با کارکنان دولت به دلیل این است که کارمندان سایر نهادها به دلیل برخی قوانین خاص از امتیازاتی بهره‌مند می‌شوند که منجر به افزایش دریافتی آنها می‌شود در حقیقت در دستگاه‌هایی که منابع آنها اجازه می‌دهد خدمات رفاهی بیشتری ارائه می‌شود و کمک هزینه رفاهی بیشتری به کارکنان خود ارائه می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌تفاوت میان کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان دولت در میزان امتیازات رفاهی است و آموزش‌وپرورش به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند امتیازات رفاهی را ارائه دهد.

سرانجام در آخرین روزهای سال ۹۳ یعنی ۲۸ اسفند ماه بود که هیئت دولت با طرح رتبه بندی معلمان موافقت کرد. براساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند.مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴ برخوردار خواهند شد.

اما فرهنگیان چندان به طرح رتبه بندی معلمان خوش بین نیستند و نظرات مختلفی در این زمینه دارند که در ذیل به بخشی از نظرات آنها اشاره شده است:

مدرک بنده لیسانس مهندسی کامپیوتر است و حق شغلم ۴۲۰ هزار تومان است که طبق رتبه بندی ۶۳ هزار تومان به حق شغلم اضافه می‌شود. در واقع این مبلغ سود معوقات ما هم نمی‌شود. آقای وزیر، معاون وزیر ، نماینده مجلس پس این افزایش ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۵۰، .. هزار تومانی که تا قبل از این مصاحبه می‌کردید و می‌گفتید، چه شد؟

استاد معلم ۳۰۰ تومان حقوق (هیچ معلمی به این مقام نمیرسه)، دانشیار معلم ۲۰۰ هزار تومان ( بازم کسی بهش نمیرسه) ، استادیار معلم ۱۴۵ هزار و مربی معلم ۸۵ هزار تومان حقوقشون اضافه میشه. ۵۰ درصد پولش میشه ۴۸ هزار تومان و ۸۰۰ امتیاز در حال حاضر ۹۶ هزار تومان می‌شود.

هر کس شرایط رتبه ۱ را داشته باشد و انتظارات را ایجاد کند ۷۲ هزار تومان به حقوقش زیاد می شود و البته بابت این افزایش ۷۲ هزار تومانی مقدار زیادی از حقوقشان مالیات کسر خواهد شد. یعنی وضعیت نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد.

برپایه این گزارش البته هنوز جزئیات طرح رتبه بندی معلمان که در هیئت دولت مصوب شد منتشر نشده است و مشخص نیست که طرح قبلی تا چه اندازه تغییر یافته است آیا فرهنگیان بازهم در چهار گروه استاد معلم، دانشیار معلم،‌استادیار معلم و مربی معلم تقسیم بندی می شوند یا این تقسیم بندی‌ها دستخوش تغییر و تحولات شده است؟

نارضایتی فرهنگیان از طرح رتبه بندی معلمان را با حمیدرضا کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش در جریان گذاشتیم که وی در پاسخ به این سوال تسنیم عنوان کرد: بنده در جریان آخرین تغییرات لایحه رتبه‌بندی نیستم ولی طرحی که در گذشته مطرح بود معلمان را در ۴ رتبه تقسیم‌بندی می‌کرد و در داخل این مجموعه معلمان طبق مقالات، تألیفات و سوابق و سنوات خدمت خود از امتیازاتی بهره‌مند می‌شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آن‌چه که معلمان و فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه‌بندی اعلام می‌کنند بخشی از این طرح است، به عنوان مثال معلمان اعلام می‌کنند که چرا حقوق سایر کارکنان دولت بدون آن‌که از آن‌ها کتاب و تألیفات خاصی بخواهند افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که طرح رتبه‌بندی به خوبی برای فرهنگیان تشریح نشده است.

کفاش تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان دو بخش دارد در بخش نخست معلمان از وضع موجود یک سطح بالاتر می‌آیند مانند آنچه که در آموزش عالی اتفاق افتاد. اساتید دانشگاه در گذشته از قانون هماهنگ پرداخت تبعیت می‌کردند که بعداً از این قانون جدا شدند و ﺳﻂﺢ پرداختی به آن‌ها جهش قابل ملاحظه‌ای یافت و پس از آن در داخل رتبه‌بندی‌های خود نیز ارتقا می‌یافتند. در طرح رتبه‌بندی اگر کف حقوق معلمان به عنوان مثال A باشد وقتی رتبه‌بندی اجرا می‌شود این کف حقوق از A به B رشد می‌یابد ﻛﻪ ارتباطی به تألیفات، مقالات و سنوات خدمت ندارد‌ اما در بخش دوم برای تقسیم‌بندی معلمان در ۴ رتبه تعیین‌ شده باید بر اساس مقالات، پژوهش‌ها و سنوات خدمت امتیازاتی را کسب کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون معلمان تصور می‌کنند اگر قرار است حقوقشان اضافه شود از آن‌ها مقاله و تألیفات خاصی می‌خواهند اما این موارد برای ارتقا یافتن از یک رتبه به رتبه دیگر مد نظر است. البته این موارد نیز قابل بحث است و امکان تغییر در نوشتن آئین‌نامه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان در طرح جدید شرایط خاصی را برای دوره‌های ضمن خدمت در نظر گرفت. اما بحث تألیف، تدریس و تحقیق جزو کار معلمان است و معلمی که تحقیق و مطالعه کم‌تری داشته باشد امتیاز کم‌تری می‌گیرد.

به گزارش تسنیم باید دید در طرح رتبه بندی که توسط دولت به تصویب رسیده است برای ارتقای جایگاه معلمان چه تدابیری اندیشیده شده است؛ آیا اجرای این طرح و دسته بندی معلمان در رتبه‌‌های تعیین شده منجر به بهبود وضعیت معیشتی آنها می‌شود اگر چه فلسفه اصلی رتبه بندی معلمان افزایش کیفیت کار آنها و به تعبیر معاون وزیر آموزش و پرورش در یک کلام معلم‌تر شدن آنهاست.
مرجع/شبکه خبری زمان

منبع : مجله خبری فرهنگیان

تعداد بازدید: 5883 ، امتیاز کاربران: 7.1 (10 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 15 نظر (فعال: 14 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 1)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
یوسف هدایت از پیرانشهر
|    | 1394/1/13 - 04:02 |     1     0     |
با رتبه بندی معلمان مشکل معلمان حل نمیشود .ضمنا درمنطقه ما احکام جدید رو زدن ولی باز واسه فوق العاده شغل درو5 گفتن بجای 2000 امتیاز واسه ارشد و بالاتر 1300 زدن

احسان
|    | 1394/1/13 - 00:46 |     0     0     |
شورای هماهنگی کانون‌های صنفی سراسر کشور در یک بیانیه خواستار دیدار با رئیس‌جمهور شده‌اند. فرهنگیان بر این باورند که افراد پرنفوذ دولت، چندان از ریز مسائل فرهنگیان و البته آموزش مطلع نیستند و از این‌روست که همچنان نگاه به نهاد آموزشی نگاهی آمیخته به اقتصاد و سازمانی مصرف‌کننده است.

حسین
|    | 1394/1/12 - 14:19 |     4     0     |
در آخرین نگارش پرسنلی متاسفانه باز هم فوق العاده شغل به صورت تبعیض آمیز فقط برای تعدادی از دبیران متوسطه اول و دوم اجرا شده است!!! تاکید میکنم فقط برای تعداد معدودی نه همه!!! شاید بهانه وزارت کسر ساعت موظف به دلیل تغییر نظام آموزشی باشد!!! ولی باید به وزیر محترم گفت که مگر معلمان مقصر تغییرات شتابزده نظام آموزشی هستند؟ آیا معلمان باید تاوان تغییرات غیر کارشناسی نظام آموزشی را بدهند؟ معلم رسمی که تمام عمرخود را برای آموزش و پرورش تلاش کرده و حالا با حذف موقت یک پایه در متوسطه اول و دوم با کسر ساعت مواجه شده چرا باید هزینه این اقدام نادرست وزارت را بدهد؟ وزارت موظف است ساعت تدریس برای ما جور کند تا ما هم به طور کامل تدریس کنیم.

ناشناس
|    | 1394/1/12 - 06:51 |     0     0     |
اکثر«فرهنگیان» به طرح مصوب رتبه بندی «معلمان» خوش بین نیستندجون دردی را دوا نمیکندپس جه بهتر است که دولت تبعیض را کنار بگذارد. یک نفر نقل قول کرده بود که روزی قضات آلمان برای اینکه حقوق انها برابر با حقوق معلمان باشد تجمعی کرده بودند صدر اعظم المان خانم مرکل میایدو میپرسد خواسته شما چیست یکی از قضات میگوید برابری با حقوق معلمان .خانم مرکل جواب میدهد ای وای بر شما چگونه به خودتان اجازه می دهید حقوق شما با کسی که شما را درس داده و به اینجا رسانده است برابر باشد متاسفم برای شما که اجازه ی چنین کاری را به خودتان داده اید. معلمی یعنی این

kusha
|    | 1394/1/10 - 17:46 |     0     0     |
آقایان فانی،بطحایی،کفاش و....
لطفا لیستی از کتب و مقالاتی که تاکنون تالیف کردین را در اختیار همکاران قرار بدین تا از این طریق فوت و فن مقاله نویسی را از شما یاد بگیرند!!!!
اخه مرد حسابی معلمی که برای اقساط عقب مونده وامهای ۲۶ درصدی مجبوره صبح تا شب //در خوشبینانه ترین حالت اضافه کاری کنه که تازه پولش رو هم بهش ندی//دیگه چه جای نوشتن کتاب و مقاله دارد


شمع
|    | 1394/1/10 - 16:42 |     0     0     |
همکاران بزرگوار همدل باشیم کوهها درمقابل ما نمی توانند مقاومت کنندجق گرفتنی است نه دادنی این کشورو انقلاب مال ماست این اقایون همان توبه کرده به ظاهر چهره عوض کرده وازمعلم انتقام میگیرند

ناشناس
|    | 1394/1/9 - 20:35 |     0     0     |
وقتی صدور تشویقی برای معلمان با پارتی ورابطه صورت می گیرد .وقتی همکاری که در جلسات ضمن خدمت دیده نمی شود وبعدا دوره مورد نظر برای او ثبت می شود .معلوم است کی در بهترین رتبه قرار می گیرد . پس بهتر است ابتدا فرق داخل سیستمی حل شود سپی به فرق برون سیستمی پرداخته شود

معلم
|    | 1394/1/8 - 20:55 |     1     0     |
همکاران عزیز :طرح رتبه بندی به صلاح معلمان نیست چرا که شامل بسیاری از معلمان از جمله فوق دیپلم ها نمی شود و این طرح موجب تفرقه افکنی بین معلمان شده چرا که برخی بواسطه رابطه و امتیاز بازی سقف امتیاز را گرفته و معلمان زحمتکش و بی ادعا بهره ای از آن نمی برند از طرفی دیگر گرفتن ارزشیابی ها و گواهی نامه های این طرح برای معلمان سخت کوش که همه سعی و تلاش و وقتشان را برای دانش آموزان صرف می کنند دردسر زاست
دوستان در هفته معلم امسال باید به اجرای این طرح اعتراض کنیم و خواهان برابری حقوق با سایر کارکنان دولت شویم و مواظب باشیم ما را با این طرح سرگرم نکنند و به بیراهه نبرند

فرهنگی
|    | 1394/1/8 - 17:29 |     0     0     |
ما خواهان نظام هماهنگ هستیم.

علی
|    | 1394/1/7 - 16:21 |     35     0     |
آقای کفاش به استان ما یعنی اردبیل آمده بودنداسفند93اعلام کردندحداقل بارتبه بندی 400هزارتومان به کف حقوق معلمان افزده میشه حال درکنفراس خبری میگن من ازجزئیات طرح رتبه بندی خبری ندارم . این خوب نیست اولا معاون وزیرازجزئیات طرحی خبرنداشته باشه وبعددرسخنرانیها به معلمان قول بدهد.دوم اینکه چه کسی میگه حقوق معلمان باسایرکارکنان برابراست .مااصلا امتیازات رفاهی رانمیخواهیم حکم های کارگزینی دادگستری ،دارای بانکها واداره گازوبرق ونفت وبهداشت و...بیارندوماراباآنان همترازکنندرتبه بندی چه صیغه ای است من کتاب ومقاله وغیره بنویسم وخودم هم فوق لیسانسم بعد150تومن حقوقم اضافه بشه درحالی که اگه مدرس دانشگاه اینکارراانجام بده کمتراز4میلیون حقوق نمی گیره تازه فوق لیسانس اش .به نظرمن این طرحها ورتبه بندی ها همان بزک نمیر بهارمیاداست وچون قرارنیست بهاربیادمتاسفانه بزک هم قبل بهارمرده است .مازنده به آنیم که آرام نگیریم ....موجیم که آسودگی ماعدم ماست.متاسفانه ابزاری شده ایم واسه انتخابات والا این طرح راچرا به مهرماه گذاشته اند؟اگه واقعا راست میگن ازاول فروردین چرا اجرانمی کنندکه راست نمیگن .روزمعلم راپیشاپیش تبریک میگم...

حسین
|    | 1394/1/7 - 15:16 |     1     5     |
مصوبه دوات ربطی به نظلم رتبه بندی ندارد بلکه براساس قانون مدیریت اعلام شده است دررتبه بندی حداقل 80درصد متناظر خود را درهیات علمی دریافت می کند همه توطئه هابرای عدم اجرای رتبه بندی است اشکالات وارده به رتبه بندی هو سیاسی است تااقدام تاریخی قبلیها را زیر سوال ببرند ماگروهی معلم می خواهیم صداقت شمارا در درج این مطلب ببینیم

ناشناس
|    | 1394/1/7 - 14:00 |     20     0     |
جناب بطحایی همین الان هم اکثریت معلمان دارای تجربه ،مدرک تحصیلی ،سواد و پزوهش بیشتری نسبت به شخص شما هستند... ولی از شما حقوق بسیار پایین تری میگیرند. لطفا شما در مورد افراد بالاتر از خود اظهار نظر نکنید. مشکل آموزش و پرورش وجود افرادی مثل همین بطحایی ها هست که در مقام معلم نیستند ولی شب و روز در مورد معلم نظر می دهند...لطفا این نظر را منتشر کنید، حرف دل اکثریت جامعه معلمان هست

معلم بی ادعا
|    | 1394/1/7 - 05:26 |     6     0     |
خودمونیم تالیفات ما باز بیشتر از خیلی از کسانی خواهد بود که مدارک آبکی از دانشگاههای پولکی گرفته و الان در ادارات کل و ستادی و ... وزارت دارند کار می کنند اما امکانات چاپ تالیفات این آقایان که حتی سابقه یک سال تدریس ندارند از ما که بیشترین سواد در ارگانمان داریم بیشتر است و این یعنی باز معلم را به بازی گرفتن.

ناشناس
|    | 1394/1/7 - 03:44 |     8     4     |
من معلم با هر طرح و لایحه ای ک معیشت و منزلت ما فرهنگیان را ارتقا دهد موافقم


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی