شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 13:00   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25825صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیپنجشنبه، 3 اردیبهشت 1394 - 04:00
روسیه: هدف اس 300 جلوگیری از حمله به ایران است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

خبرگزاری صدا و سیما - وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد هدف مسکو از تحویل دادن سامانه اس سیصد به ایران جلوگیری از توسل غیرقانونی به زور علیه این کشور است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوالی درباره نتایج احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا گفت: اگر هیلاری کلینتون رئیس جمهور آمریکا شود ما به عنوان رئیس جمهور این کشور با او تعامل خواهیم داشت.

این دیدگاه وجود دارد که به توافق رسیدن با جمهوریخواهان آسانتر است، زیرا آنها همواره موضع تندتری دارند و راحت تر می توانند تصمیم بگیرند، زیرا اگر دموکرات ها همان تصمیم را اتخاذ کنند، به عنوان ضعف تعبیر خواهد شد. اما این مسئله درست نیست و ما نمونه های خوبی از همکاری با روسای جمهور دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا داریم. مسئله مهم آن است که آنها سیاست واقع بینانه ای اتخاذ کنند و روابط عملگرایانه ای با جهان خارج داشته باشد.

لاوروف افزود: درباره باراک اوباما باید بگویم که امیدواریهایی وجود داشت و جایزه نوبل صلح به او اعطا شد. پس از آن سریالی از جنگ های غیرمنطقی آغاز شد که به حفظ ثبات در جهان کمک نکرد. جنگ در افغانستان، عراق و لیبی رخ داد. ما پیشنهاد کردیم داعش در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد، اما آمریکاییها با قاطعیت با این مسئله مخالفت می کردند و می گفتند داعش یک گروه وابسته به القاعده است. دلیل این مسئله ساده است.

آنها نمی خواستند اعتراف کنند که داعش نتیجه سیاست ها و رفتارهایشان در عراق، لیبی و سوریه شکل گرفت. ریشه های القاعده هم به دهه هشتاد قرن گذشته باز می گردد که مجاهدین را علیه شوروی سابق حمایت مالی می کردند. من بارها در گفتگوهای رئیس جمهور روسیه با باراک اوباما حضور داشته ام و به نظر من، اوباما میزان اهمیت روابط روسیه و آمریکا را درک می کرد اما در عمل شاهد نتیجه ای نبودیم.

وی خاطر نشان کرد: ما جنگ با تروریسم را جنگ دیگران نمی دانیم. مسئله مهم آن است که این جنگ مبتنی بر راهبرد توافقی در جامعه جهانی باشد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در واشنگتن تاکید کرد همه خواهان مبارزه با تروریسم هستند، اما این اقدام فقط باید با هماهنگی دولت عراق باشد. این سوال مطرح است که چرا از همین اصل در سوریه استفاده نمی کنیم. آمریکا علیه داعش اعلام جنگ کرد، اما در سوریه خواهان تماس با دولت این کشور نیست. مبارزه با تروریسم نباید با معیارهای دوگانه باشد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: در مورد یمن هم آمریکا از آنچه ائتلاف عربی خوانده می شود حمایت کرد. این ائتلاف بدون گرفتن موافقت شورای امنیت بمباران یمن را آغاز کرد. آمریکا حمایت لجستیکی، اطلاعاتی و دیگر انواع حمایت ها از این حمله داشت. البته اعلام شد که این عملیات پایان یافت و آنها تصمیم گرفتند روند سیاسی را پیگیری کنند.

ما از این مسئله استقبال می کنیم اما به علت این حملات هوایی القاعده و داعش در یمن تقویت شدند و کنترل مناطقی را در دست گرفتند که پیش از این در اختیار حوثی ها بود. شرایط مشابهی هم در لیبی رخ داد. آنها از عاملان سربریدن در لیبی حمایت کردند و امروز در سراسر آفریقا تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد.

سرگئی لاوروف افزود: تنها تهدید برای روسیه سپر موشکی است که آمریکا آن را در خاک این کشور و نیز در اروپا و شرق آسیا مستقر می کند. ما از طرف چین احساس خطر نمی کنیم و این کشور را شریک راهبردی مسکو می دانیم.

روابط ما با چین حفظ ثبات در جهان را تضمین می کند. ما از طرف جنوب به ویژه خاورمیانه و شمال آفریقا با چالش ترورریسم روبرو هستیم. ما باید با دشمنان مشترک یعنی القاعده و داعش بجنگیم. ما سازوکارهای خوبی برای تعامل با غربیها و آمریکاییها به ویژه ناتو داشتیم و این سازوکارها در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر مناسب بود. اما همین این همکاریها و سازوکارها متوقف شد.

آمریکا تسلیحات جدیدی را به شرق اروپا منتقل می کند و فعالیت های ناتو نزدیک مرزهای ما گسترش یافته است. اوباما مدتی پیش از روند منطقی و تدریجی در استقرار سپر موشکی سخن گفته بود و آن را به حل پرونده هسته ای ایران مرتبط کرده بود. اکنون این روند باید محدود شود، زیرا موفقیت های سیاسی در پرونده هسته ای ایران به دست آمد. این پرونده در طول این سال باید حل و فصل شود که چالش ها و تهدیدات هسته ای ایران را کاهش می دهد. بنابراین استقرار سامانه سپر موشکی باید کندتر شود.

لاوروف خاطر نشان کرد: بار دیگر تاکید می کنم چین شریک راهبردی ماست و ما برای گسترش روابط با این کشور در همه زمینه های اقتصادی، انسانی و نظامی تلاش می کنیم. من اطمینان دارم این همکاری ها پایدار بودن روابط دو کشور را تضمین می کند. صدها نفر از شهروندان اروپایی، آمریکایی و روسی در کنار داعش می جنگند و سپس به کشورهایشان بازخواهند گشت. ما در سوریه موفقیت بزرگی به دست آوردیم و اجازه تکرار سناریوی لیبی را ندادیم.

ما درباره یمن هم تلاش زیادی برای بازگشت به مسیر سیاسی انجام دهیم. ما شرکایی در این باره در منطقه داریم.

لاوروف افزود: امکان استفاده از سامانه اس سیصد برای دفاع در برابر تسلیحات هسته ای وجود ندارد، اما سپر موشکی آمریکا برای دفاع در برابر تسلیحات راهبردی هسته ای است. سامانه اس سیصد فقط از خاک کشور در برابر حملات نیروی هوایی دفاع می کند، اما سپر موشکی تسلیحات متفاوتی است. ما توجه زیادی به آنچه آمریکاییها از نظر سیاسی انجام می دهیم داریم.

سامانه اس سیصد به حفظ توازن راهبردی ضربه نمی زند. تحویل سامانه اس سیصد باعث وخیم تر شدن اوضاع منطقه نمی شود. کسانی که بخواهند به ایران حمله کنند پس از تحویل این سامانه به این کشور به خوبی فکر خواهند کرد. من چیزی درباره این مسئله که اسرائیل قصد دارد هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین صادر کند نشنیده ام. ما برای تشویق ایران در چارچوب مذاکرات با گروه پنج بعلاوه یک تلاش کردیم. تحولات در یمن و منطقه نشان می دهد خطرات جدی مطرح است و ما نمی خواهیم ایران هدف حمله غیرقانونی قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا توافقنامه خودداری از استقرار سلاح های هسته ای در دیگر کشورها را نقض کرده است. تسلیحات راهبردی هسته ای آمریکا در خاک پنج کشور اروپایی وجود دارد. اقدامات آمریکا توافقنامه عدم اشاعه تسلیحات هسته ای را تهدید می کند. ما معتقدیم تامین امنیت روسیه نیازی به انتقال تسلیحات هسته ای ما به دیگر کشورها ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امکان تشکیل پیمان نظامی بین این کشور و ایران گفت: ما اتحاد سیاسی و نظامی در چارچوب سازمان امنیت دسته جمعی داریم و ایران عضو سازمان همکاری شانگهای است. البته این سازمان پیمان نظامی نیست، بلکه با چالش های مشترک مقابله می کند. ما در این شرایط خواهان پیمان نظامی با ایران نیستیم و این مسئله واقع بینانه و مفید نیست.

لاوروف درباره امکان تشکیل پیمان نظامی و سیاسی بین هند، ایران، چین و روسیه افزود: این مسئله متفاوت است و این کشورها عضو سازمان همکاری شانگهای هستند و بعضی هم عضو ناظر در این سازمان هستند.
خبرنگار پرسید:«به نظر می رسد شما ترجیح می دهید درباره متحد شدن با آلمان و نه ایران سخن بگوید؟»

لاوروف گفت: من درباره تشکیل ائتلاف نظامی با آلمان سخن نگفتم و به همکاری با آلمان اشاره کردم. اما درباره مسئله ایران همه اذعان دارند که توافقنامه ها در چارچوب های سیاسی مبتنی بر خط مشی و ابتکاری است که ما چند سال پیش مطرح کردیم. ما پیشنهادهایی را درباره حفظ برنامه هسته ای ایران مطرح کردیم. کارشناسان روس در ایران برای کمک به افزایش توان تولید برق هسته ای در این کشور که مشمول هیچ یک از تحریمها نیست حضور دارند. ما به این همکاریها با ایران ادامه خواهیم داد. اگر صادرات سلاح به ایران لغو شود، چشم انداز خوبی برای همکاری نظامی و فنی با این کشور وجود خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: چالش دستیابی گروه های تروریستی به سلاح های کشتار جمعی همچنان مطرح است. موضع ما در مسئله نسل کشی ارمنی ها نمی تواند به عنوان نشانه ای از تیره شدن روابط ما با ترکیه تفسیر شود. ما از تلاش ها برای بهبود روابط بین ترکیه و ارمنستان حمایت می کنیم.

 

تعداد بازدید: 881 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی