صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 07:50   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25896صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیشنبه، 12 اردیبهشت 1394 - 10:11
تبیین اهمیت اجرای طرح کاشف
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

تبیین اهمیت اجرای طرح کاشف
دکترعظیم محبی
 

تبیین اهمیت اجرای طرح کاشف

(پایش شایستگی کارآفرینی دانش آموزان دوره اول متوسطه)

پایش شایستگی کارآفرینی (طرح کاشف) بر اساس توافق نامه ی فی مابین معاونت متوسطه وزارت متبوع  با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اجرا می شود . این طرح یک آزمون ساده مانند آزمون درسی نیست بلکه ابزار سنجش شایستگی های کارآفرینی (ریسک پذیری، نوآوری، خودباوری و . . . )در یک فرایند علمی طراحی شده است و اعتبار و پایایی آن در دانشکده کارآفرینی تهران تأیید شده است.این طرح یک مطالعه علمی و پژوهشی است؛ لذا از اولویت های مهم کاری معاونت آموزش متوسطه درسال جاری می باشد.

الف - اهمیت و ضرورت:

1-اجرای طرح کاشف می تواند تبدیل به یک فرصت برای مشارکت اولیا، ادارات دولتی ، نهادهای اجتماعی مردم نهاد، خیرین، موسسات آموزش خصوصی و بانک ها در جهت تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش گردد.

به عبارت دیگر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانش آموزان نیازمند تقویت روحیه ی کارآفرینی در مدیران وکارشناسان می باشد.

تبدیل ادارات مناطق و مدارس به سازمان کارآفرین جهت خلاقیت و نوآوری توام با ریسک پذیری جهت استفاده بهینه از فرصت های درآمدزا (اولیا و ...) از شاخص های استان های موفق با رویکرد کارآفرینی است.

2-توسعه ی مهارتهای تفکر وکارآفرینی باید مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد مدارس باشد. لذا میزان و کیفیت فعالیت های مربوط به توسعه مهارتهای تفکر ، پژوهش و کارآفرینی در قالب جشنواره نوجوان خوارزمی ، فعالیت های عملی درس کار و فناوری ، علوم تجربی ، هنر و ... و برپایی نمایشگاه و بازارچه و اجرای موفق طرح کاشف باید مهمترین شاخص جهت ارزیابی مدارس دوره اول متوسطه تلقی گردد .

3-فعالیت های مربوط به کارآفرینی باید نقطه عطف تغییر رویکرد کارمند محوری به کارآفرین محوری تبدیل شود.

ب- اهداف:

-تقویت مهارت های کسب و کار و کارآفرینی در دانش آموزان

-هدایت فعالیت های پرورشی مدارس با رویکرد کارآفرینی

-بهره گیری از جشنواره علمی و عملی دانش آموزان با رویکرد کارآفرینی

-هدایت فرایند یاددهی یادگیری با رویکرد کار، مهارت و . . .

-توسعه فعالیت های اجتماعی مدارس با مشارکت دانش آموزان و مسئولیت پذیری آن ها در راستای تمرین جهت آمادگی مدیریت در بنگاه های کسب و کار

-هدایت اردوهای دانش آموزی با رویکرد انجام کار و کارآفرینی از سوی آن ها،به گونه ای که بتوانند با خودباوری و کار تیمی ارزش آفرین باشند. به عبارت دیگر اردو را خود اداره کنند.

-زمینه سازی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه های کارشناسی و مدیریتی آموزش و پرورش در ابعاد مختلف

ج - اقدامات مورد انتظار از استان ها:

تبیین تربیت کارآفرین با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در هفته مشاغل از طریق :

-سخنرانی ائمه جمعه،مدیران کل و روسای آموزش و پرورش در نماز جمعه

-استفاده از توان مندی دستگاه های مختلف در سطح استان و مناطق (شهرداری ها ؛ سازمان فنی و حرفه ای و ...)در جهت اشاعه فرهنگ کارآفرینی

-برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی برای رؤسای مناطق آموزش و پرورش و ...

-برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس(ویژه ی طرح کاشف).

-برگزاری جلسات توجیهی برای اولیا از سوی مدیران مدارس(با تاکید بر طرح کاشف).

- برپایی نمایشگاه فعالیت های دانش آموزی مربوط به جشنواره نوجوان خوارزمی ، درس کار و فناوری ، خرید و فروش وسایل تولید شده توسط دانش آموزان و ...

-هماهنگی با صدا و سیما جهت پوشش خبری در روند اجرای طرح  بویژه در روز برگزاری اجرای طرح در مدارس.

-برگزاری کنفرانس خبری با موضوع اهمیت تربیت روحیه ی کارآفرینی در دانش آموزان و معرفی طرح کاشف.

دکترعظیم محبی

تعداد بازدید: 3361 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی