RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 22:24   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25904صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 11 اردیبهشت 1394 - 19:56
حقوق معلمان هست ها و باید ها
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

حقوق معلمان هست‌ها و باید‌ها

در زمین و زمانه‌ای که دعوت به انواع تجملات و خوش گذرانی‌ها بیشتر از اکسیژن بر سر و روی مردم بارانیده می‌شود آیا درست است به گروهی از مردم بگوییم شما را از کل دنیا و ما فیها ، همین یک جمله بس است : « معلمی شغل انبیا است » و شما معنویت را بچسبید و دنیا را به اهلش واگذارید ؟! هم اکنون که این متن را می خوانید فیش حقوقی یک کارمند شرکت نفت و اداره گاز را به دست آورید و با فیش حقوقی یک معلم با سوابق مشابه مقایسه کنید بعلاوه پرداخت های غیر نقدی که در اکثر ادارات وجود دارد . حتی به اداره نشینان آموزش و پرورش هم گاهی مزایا و پرداخت های غیر نقدی داده می‌شود که معلمین اصلاً خبر ندارند و غریبه و غیر خودی محسوب می‌شوند ... !؟ آیا یک کارمند در ادارات نامبرده ، بیشتر از یک معلم اعصاب و روانش را در راه جامعه مستهلک می‌کند ؟ اگر به یک کارگر فعال در معدن که ده ها متر زیر زمین کار می‌کند و انواع خطرات را به جان پذیرفته است یا به کارگری که در شرایط خطرناک به استخراج نفت مشغول است مبلغی اضافی به عنوان سختی کار بپرداریم هر عقل سلیمی آن را می پذیرد و به حق می‌داند . اما کارمندان ادارات دیگر از جمله شرکت نفت و ... چرا باید حقوق و مزایای بیشتری نسبت به معلمان دریافت کنند ؟ سالهاست که معلمان فریاد می زنند « ما زیادیم و زیادی نیستیم » در واقع اصلاح نظام مدیریت در تمام آموزش و پرورش و توجه همه جانبه به آموزش و پرورش ، توجه به تمامیت یک جامعه است . پولهایی که به توپ بازان و به وزارت ورزش برای شارژ موقتی احساسات و هیجانات زود گذر جوانان پرداخت می‌شود در مقایسه با پولی که در وزارت آموزش و پرورش خرج می شود آیا برای مردم آثار ماندگاری یکسانی دارند ؟ کدامیک جزو باقیات صالحات برای جامعه است و کدامیک مبطلات فاسدات !؟
البته که من هرگز مخالف گسترش صحیح ورزش و نشاط در جامعه نیستم اما این امر مهم با شعبده بازی و خالی کردن مغز و جیب جوانان جامعه به دست نمی آید ... .
باید حقوق و مزایای معلمان را در مقیاس موجود وضع روز جامعه افزایش دهیم و آیین‌نامه‌ی انضباطی مدارس را اصلاح کنیم و در مقابل ، کار جدی و تعریف شده از معلم بخواهیم و در قانون مربوطه چنان مقرر بشود که اگر با ملاک های خاصی ثابت شود که شخصی اهلیت و شایستگی کار در آموزش و پرورش، طبق تعاریف موجود را ندارد از کسر حقوق و مزایا تا اخراج از آموزش و پرورش جزو مجازات های توبیخی مندرج در آیین نامه باشد . و در هر حال در درون نظام آ.پ هم بیشترین حقوق و مزایا از آنِ شخصی باشد که در کلاس درس به عنوان معلم حاضر می‌شود نه کارکنان اداره و یا حتی مدیر و انواع معاونان مدرسه و ... ، چون همیشه بار اصلی آموزش و پرورش بر دوش معلمین کلاس ها است نه سایرین .
متأسفانه حتی در درون نظام آ.پ هم نسبت به معلمین تبعیض روا داشته می شود . کارمندانی که در ساختمان وزارتخانه و ساختمان های ادارات کل و ادارات مناطق جا خوش کرده اند ، از مزایای گوناگونی برخوردارند که در واقع از بودجه ی آموزش و پرورش و از سهم سایر معلمان برداشته می‌شود . از جمله مزایای این کارکنان معمولاً و اغلب برخورداری از ناهار یارانه‌ای بسیار ارزان و بهره مندی از سرویس رفت و آمد رایگان است که حتی معلمان محترم از چنین مزایایی هم برخوردار نیستند . برای چندمین بار می‌خواهم با صدای بلند بگویم که در نظام آموزش و پرورش مرکز همه چیز ، معلم و کلاس است ؛ باید روش‌های کار و تدریس معلم را اصلاح کنیم ، رضایت معلمین را جلب کنیم و بر کارکرد آنها نظارت جدی داشته باشیم . به جز مؤلفین کتب درسی که واقعاً باید از میان انسانهای خبره و تلاشگر انتخاب شوند ، تعدادی از کارکنان سایر اتاق‌های ادارات آموزش و پرورش سربار و جیره خوار غیر لازم نظام آموزش و پرورش هستند و بیشتر آنها باید تا حد نصف کاهش یابند و به کلاس‌های درس فرستاده شوند . مثلاً سالها پیش وقتی در واحد حسابداری اداره تمام فیش های حقوقی هر ماه کارکنان و معلمان آموزش و پرورش به صورت دستی و با کاغذ کاربن نوشته می‌شد ، در واحد حسابداری هر اداره حدود 2 تا 3 نفر مشغول به کار بودند . در عصر الکترونیک ، این تعداد گاهی 2 برابر هم شده است . واحدهای کارگزینی و ... هم همین طور ... . هر وقت هم که به اداره میروی اغلب بیکار نشسته اند و گاهی بعد از وقت اداری به عنوان ساعت اضافه کاری بازی با کاغذ‌ها را شروع می‌کنند ... . تحقیق در این باره کار دشواری نخواهد بود کافی است که هر یک از پشت میز نشینان اداری در نظام آموزش و پرورش و برخی ادارات دیگر را ملزم کنیم کارهای انجام شده در هر روز را به صورت هفتگی یادداشت کنند و گزارش بدهند و بعد بررسی کنیم که چه تعداد از آن کارها واقعاً ضروری بوده و چقدر از آنها نه تنها ضروری نبوده است بلکه مبلغ قابل توجهی هزینه‌ی اضافی کاغذ بازی و ... هم به نظام مربوطه تحمیل شده است و از طرف دیگر برخی از کلاس‌های آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه هستند و آقای محترم از ترس سختی‌های معلمی و سر کلاس رفتن ، در پشت میز اداره یا زیر قبای جناب رئیس اداره قایم می‌شود تا نگویند اینجا چرا بیکار نشسته‌ای !؟ بیا برو سر کلاس ... ! .........................

قسمتی از کتاب زنگ بیداری نقدی بر کارکرد آموزش و پرورش و صدا و سیما در تربیت فرزندان ما ص 99
نوشته مسعود اسدی دبیر آموزش و پرورش asadi21.blogfa.com :

 

تعداد بازدید: 1121 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING