جمعه، 31 فروردین 1403 - 05:09   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25940صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 14 اردیبهشت 1394 - 23:21
رییس‌جمهور در مراسم نکوداشت مقام معلم: هر کسی کار خودش را درست انجام بدهد
  

فرهنگیان نیوز - تدبیر:

پایگاه خبری علت :رییس جمهور نشاندن نور ایمان در دل فرزندان را مهمترین رسالت معلمان دانست و گفت: همه معلمان ما باید معلم آموزش و معلم پرورش باشند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین نکوداشت مقام معلم با اشاره به رسالت سنگین آموزش […]

خبرگزاری فارس: نمی‌توان به قوه قهریه که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن/ آموزش و پرورش باید از دولتی‌ بودن محض خارج شود

پایگاه خبری علت :رییس جمهور نشاندن نور ایمان در دل فرزندان را مهمترین رسالت معلمان دانست و گفت: همه معلمان ما باید معلم آموزش و معلم پرورش باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین نکوداشت مقام معلم با اشاره به رسالت سنگین آموزش و پرورش اظهار کرد: محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید همه تلاش ها برای آموزش و تربیت جوان هایی توانمند، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت در سال‌های ۹۲ و ۹۳، به ترتیب ۱۱۲ و ۱۰۷ درصد بودجه آموزش و پرورش را اختصاص داده است، گفت: دولت در حالی که با کسری بودجه، تحریم ها و کاهش بهای نفت مواجه بوده، اما کوشید تا حد امکان نه تنها بودجه مصوب را پرداخت کند، بلکه آن رقم را افزایش بدهد.

روحانی افزود: اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال ۹۲ بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که ما عملا ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم، یعنی ۱۱۲ درصد و سال ۹۳ نیز بودجه مصوب ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که ما عملا ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.

رییس جمهور همچنین در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار کرد: اولین درسی که شهید مطهری به ما آموخت، گذشت و آزادگی بود. شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و اخلاق اسلامی داشته باشیم و از خود بگذریم.

رئیس‌جمهور گفت: کتاب دادیم ، دانشجو پذیرفتیم ،استاد فرستادیم و به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم.

روحانی در مراسم سی ویکمین دوره بزرگداشت مقام معلم افزود: غرب ایرادش این است که هر علم و دانشی را که دراختیار دارد اول به دنبال انحصار است و‌ به خاطر منافع مادی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد:‌ یک وقتی درسالهای پیش من با کسی صحبت می کردم که در کار نساجی بود پرسیدم که چر ا نساجی شما مثل فلان کشور نمی شود ؟ پاسخ داد ما همه چی بلدیم اما یک مرحله فینیشینگ است که این را به ما یاد نمی دهند . گروگان می گیرند برای سلطه علمی ، اقتصادی ، و حتی بالاتر سلطه سیاسی و آن را نزد خود نگه می دارند .

وی ادامه داد: ‌اما اخلاق ما مسلمانان‌ این‌گونه نبوده و علم و دانش را رایگان و بی منت بدون اینکه بخواهیم آن را به یک اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم .

رئیس جمهور گفت: معلمان هم افتخار ما و هم آموزگار ما هستند و به ما خواندن ، نوشتن ، فهم مسائل ، جهان بینی و راه تحقیق را یاد دادند و هم درس اخلاق و دین به ما آموختند. ما همه چیز را باید سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام بر عهده شماست.

وی گفت:‌ همه معلمان در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ‌در حوزه‌ها که جای خود دارد، رسالت‌شان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی‌شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی؛ در این شرایط سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی افزود‌: به یک قوه قهریه که برای این کار ساخته شده است و باید آن را اجرا کند و قوه قهریه نظام است و دستبند و کلت همراهش دارد، بگوییم تو هم بیا اجتهاد کن، تو هم حوزه علمیه هستی خب در این شرایط باید هر کسی وظایف خودش را انجام بدهد.

روحانی گفت: اصلاح و تقویت نظام به این است که هر کسی کار خودش را درست انجام بدهد ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کار ما را دیگری انجام دهد و کار دیگران را می‌خواهیم انجام دهیم و این نمی‌شود و در این شرایط هیچ وقت به جایی نمی‌رسیم.

وی گفت: یکی از جاهایی که باید توقع داشته باشیم و درخواست کنیم و باید آن را وظیفه معلمان بدانیم مسئله پرورش، اخلاق، تعلیم و بیان مسائل دینی است.

وی افزود: لازم نیست ما یک کلاس بگذاریم و بگوییم این ساعت راجع به خداشناسی است؛ همان معلم ریاضی ، فیزیک ، هندسه و شیمی یک کلمه به موقع درباره خداشناسی بگوید اثرش بیشتر از یک ساعت حرف زدن است.

رییس‌جمهور ادامه داد: ‌به ویژه معلم‌هایی که در مدرسه نفوذ دارند، ‌حالا ما وقتی مدرسه می‌رفتیم این‌گونه بود و اکنون ممکن است تغییر کرده باشد و به معلم ریاضی بیشتر احترام می‌گذاشتیم و آن موقع فکر می‌کردیم معلم ریاضی با سوادتر است و اثر معلم ریاضی بیشتر از معلم فارسی بود. در حالی که رشته معلم فارسی ، ‌انشاء‌ یا معلم املاء بیشتر تناسب داشت که درباره دین و اخلاق صحبت کند اما آن معلم ریاضی اگر یک کلمه راجع به دین و اخلاق می گفت موثرتر بود.

وی گفت: هرجایی در هر کلاسی و مدرسه‌ای و در هر جمعی یک نفر به خاطر اخلاق و سوابق و دانش ممکن است نفوذ بیشتری داشته باشد؛ رسالتش سنگین‌تر است آن آدمی که نفوذ بیشتری در دل جوانان ما دارد رسالت سنگین‌تری دارد.

وی افزود : ما باید نور ایمان را در دل بچه‌ها بنشانیم و این بزرگترین خدمت ماست.

روحانی با بیان این‌که «روز معلم روز خاطره برای همه ماست»، افزود: این روز،‌ روز افتخار برای همه ملت ایران است؛ چراکه هر آن‌چه داریم از معلمان خودمان است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سال‌های اول مدرسه به‌ویژه دوران ابتدایی و خاطرات شیرین دوران دبستان گفت: ‌در سال‌های اولیه دبستان، اولین یاری که انسان می‌بیند معلم است در این دوران انسان پدر جدید خود را می‌بیند. آن پدر دوم را وقتی آدم در کلاس درس می‌بیند، حس می‌کند، با وی حرف می‌زند و به وی خو می‌گیرد چقدر تأثیرگذار است.

وی گفت: چقدر مهم است که گوش دانش‌آموز به زنگ باشد که چه وقت از کلاس خلاص می‌شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشد که بگوید خدا کند کلاس تمام نشود. همه معلمان ما باید معلم آموزش و معلم پرورش باشند. ما نباید یک معلم آموزش درست کنیم که علم را آموزش دهد و یک معلم پرورش دهد و اخلاق را به ما بیاموزد.

رئیس جمهور گفت: اندیشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما و کشورهای اسلامی در قرون متمادی علم را بدون هیچ منتی به غرب صادر کردند. معلم باید جایگاهی داشته باشد که یک دانش‌آموز بتواند سفره دلش را پیش او باز کند و درد دلش را به او بگوید و معلم بتواند مانند پدر و مادر، دلسوزانه او را هدایت کند. برای همه ما هفته و روز معلم روز خاطره‌هاست و از روز اولی که به مدرسه رفتیم و با نخستین معلمی که برخورد کردیم و همه محیط کلاس‌ها و مدرسه تا خود دانشگاه همه برای ما خاطره است.

وی افزود: خود بنده هم در دانشگاه استادی داشتم که همیشه بیش از تعداد رسمی دانشجویان سر کلاس او حاضر می‌شدند و همیشه بعد از پایان زمان کلاس ۳۰ تا ۴۰ دانشجو دور او را می‌گرفتند و استاد را دوست داشتند و خیلی از اساتید این‌گونه بوده‌اند و هنوز هم چنین اساتید ارزنده‌ای وجود دارند. البته حوزه‌های علمیه سبک و سیاق متفاوتی با دانشگاه‌ها دارد. به نظر من هیچ کلاس درسی از نظر عواطف ، محبت ، نزدیکی و آزادی مثل کلاس‌های درس حوزه‌های علمیه نیست. البته منظور من حوزه‌های علمیه قدیم است. در قدیم در حوزه‌های علمیه شاگرد سر کلاس با استاد به گونه‌ای جدی بحث می‌کرد که اگر کسی آنان را نمی شناخت تصور نمی‌کرد بحث علمی شاگرد و استاد جریان دارد. البته برای استاد احترام قائل بودند و دست او را نیز می‌بوسیدند اما در مقام نقد و بحث علمی کاملاً کلاس آزاد بود و در محیط حوزه های علمیه کلاس های درس با آزادی کامل توأم بود.

وی گفت: این که فکر می‌کنند آزادی تحفه ای است که از غرب آمده اصلاً این طور نیست.

روحانی افزود: علم و دانش از زمانی که اسلام آمده تا قرن ها در قبضه مسلمانان بوده و تا قرن ها کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش دنیا بودند که از آن جمله می توان به مراکز علمی بزرگی مانند دانشگاه بغداد ، جندی شاپور و اندلس اشاره کرد. اندیشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما در قرون متمادی علم را بدون هیچ منتی به غرب صادر کردند.

وی گفت: باید نور ایمان را در دل بچه‌ها بنشانیم، این بزرگ‌ترین خدمت ماست باید فرزندان جامعه را عالم و متدین کنیم. اگر بچه‌های ما امام علی (ع)‌ را بشناسند به طور طبیعی عاشق مولا شوند نیازی نیست که برای آنان از عشق به مولا حرف بزنیم باید زندگی و راه امام علی (ع) را بگوییم. آن بزرگمردی که این همه به علم و دانش احترام گذاشت، آن کسی که شاگرد بزرگ رسول اکرم (ص) بود، اگر اسلام چیزی نداشت جز یک معلم و یک شاگرد، برای عظمت اسلام بس بود، برای افتخار این دین بزرگ بس بود که معلمی مانند رسول اکرم (ص) ‌و دانش‌آموزی مانند امام علی (ع) دارد. حالا که روز زینب (س) است کجا می توان بانویی با این همه عظمت پیدا کرد، استثنا کنیم مادرشان را، ببینیم مانند زینب را در تاریخ پیدا می‌کنیم؟ چه روح بلندی، عظمتی، بیان و قدرتی داشت، ایمان چه می‌کند! تمام قدرت حاکمه روبه‌روست و ظاهرا پیروز شده اند، همه عزیزانش جلو چشمشان شهید شدند و بدتر از همه برخلاف همه قوانین آن زمان حتی جاهلیت سرهای بریده را به نیزه زدند، اینکه فرمودند «ما توهمت یا شقیق فؤادی کان هذا مقدراً مکتوباً»، آنکه می دانست امام حسین را شهید می کنند، شب قبل از عاشورا می‌دانست روایت پیامبر را شنیده بود، اینکه برای زینب کبری مهم نبوده، چرا فکرش را نمی کرده؟ وقتی سر بریده را به نیزه زدند، اینکه در جاهلیت ممنوع و برخلاف عرف بود و سر فرزند پیامبر را به نیزه زدند این جملات را فرمودند ما توهمت … .

وی افزود: حضرت زینب(س) سخنرانی را ادامه می دهد در مجلس عبیدالله و یزید و سخنرانی کرد و در پاسخ سرزنش های یزید گفت ما رأیت الا جمیلا نباید به این خانواده و بانو افتخار کنیم؟ این بانو معلمه بزرگ تاریخ ما نیست نباید درس زندگی از او یاد بگیریم؟ این عظمت وروح بلند اینجا در حضور یزید و آن همه مهمان، چقدر قشنگ سخنرانی کردند .

روحانی با اشاره به برخی از این سخنان افزود: این شهامت، این بیان و جملات زیبا، هم علم و دانش، قدرت روحی و هم شهامت آخرین مرز تربیتی ما اینجاست؛ باید بتوانیم دختری شبیه زینب (س) در کلاس درسمان و فرزندی مثل امام حسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، شهدای صدر اسلام و مرز بالای آن امیر(ع) و رسول خدا (ص) که مرزهای اخلاق ماست (تربیت کنیم)، مرز اخلاق، ایمان، شهامت و شجاعت ما امیر (ع) و زینب کبری (س) است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است گفته شود چه کسی به جایگاه حضرت زینب (س) و یا امیرالمؤمنین (ع) می رسد؟ گفت: نمونه کوچک شاگرد شاگرد اینها، علامه شهید مطهری بود، علامه شاگرد همین ها بود.

روحانی افزود: نخستین درسی که شهید مطهری به ما آموخت گذشت بود، شهید مطهری انسانی با استعداد بود و چنانچه در قم می ماند می دانست که مرجع عالیقدر تقلید می شود زیرا ایشان از هر نظر سرآمد بود. با این حال ایشان قم را رها کرد و به تهران آمد، هجرت از قم به دانشگاه تهران یک گذشت بود برای کسی مثل شهید مطهری؛ زیرا بسیاری از مقامات و جایگاههای ظاهری را که برایش بود رها کرد چون احساس می کرد حضورش در دانشگاه تهران، در میان جوانان و دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را بیاموزند. سخنرانی‌ها و حضور شهید مطهری بسیار مؤثر بود بطوریکه سال ۴۹ که من دانشجوی حقوق دانشگاه تهران بودم وی برای سخنرانی دعوت شده بود و من یادم هست که چقدر آن سخنان مؤثر بود و مطالب و بحثهایی که مطرح کرده بود، در میان دانشجویان تا روزها و ماهها نَقل زبانها بود. شهید مطهری هیچ وقت جلوی کسی را برای سؤال و بحث نگرفت و اگر کسی سؤال تندی هم می کرد او با کمال متانت جواب می داد حتی اگر علیه دین و یا وجود خدا صحبت می کرد عین اخلاقی که امام صادق (ع)‌ داشت ؛ مگر در کلاس درس ایشان افراد بی دین و با افکار و مذاهب مختلف حضور نداشتند و سؤال نمی کردند؟ شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم و عالم شویم و متخلق به اخلاق اسلامی شویم و از خود بگذریم و هر بیماری جامعه را که روح و روان جامعه را آزار می دهد بشناسیم و برای درمان آن داروی لازم را بفهمیم و بدانیم و تجویز کنیم.

وی در ادامه به بیان خاطرات مشترکی از شهید مطهری پرداخت و گفت: او مردی بود با شهامت، آزادمرد و با غیرت دینی ، او برای اسلام می جوشید و می خروشید و بحثی را مطرح می کرد که برای جامعه لازم می دانست. هنگامی که کتاب مسئله حجاب را نوشت چه توهینها که به او نکردند با اینحال شهید مطهری اصلاً تکان نمی خورد و همان راه را ادامه می داد راهی که می فهمید درست است و باید ادامه می داد. اینها همه افتخارات و سرمایه های شماست ؛ از رسول معظم اسلام (ص) گرفته تا امیرالمؤمنین (ع)‌ و زینب کبری (س) سرمایه های بزرگ ما هستند چه کسی اینها را دارد؟ اینها افتخار ماست ،‌ هیچ ملتی این همه الگو و سرمایه معنوی ندارد که بتواند استفاده کند. مردم ما آماده و عاشقند و به دین و مذهبشان و به خاندان رسالت افتخار می کنند و این خیلی ارزشمند است.

رئیس جمهور گفت: زمین برای ما صاف شده است و ما باید از این شرایط بهره‌برداری و به جلو حرکت کنیم. می خواهم از وزیر محترم و همه مسئولان و مدیران کل آموزش و پرورش تشکر و سپاسگزاری کنم، کم و بیش آشنا هستم کار خوبی آغاز شده است و روز به روز این کار را باید در حوزه‌های مختلف جلو ببریم.

وی گفت: اینکه کلاس درس ما کجا باشد، چطور فکر کنیم و چه دروسی را مطالعه کنیم، همچنین باید بررسی کنیم که در جاهایی چند درس اختیاری در نظر بگیریم؛ اینکه کجای کتاب همین متن باشد و کجا کتاب را آزاد بگذاریم. دانش آموزان شما گاهی اوقات به برخی امور در سطحی وسیع دسترسی دارند، از طریق گوشی تلفن همراه و اینترنت و امروز شرایط فرق کرده است؛ همچنین شرایط تحقیق برای جوانان ما آسان شده است. فضای مجازی می تواند مانند شمشیر دولبه عمل کند و اینکه باید مراقبت کرد و از وظایف مهم آموزش و پرورش این است که چگونه جوانان ما از این ابزار درست استفاده کنند. البته یک طرف خانواده است، طرف دیگر مدرسه، یک طرف هم گروه های دیگر و رسانه قرار دارد، رسانه داخل خانه را که ما نمی دانیم چیست به قولی اینکه این جعبه مارگیری به کجا وصل است ما نمی دانیم.

رئیس جمهور گفت: گاهی اوقات در مدارس سخت گیری هایی می کنیم که نمی دانم دلیلش چیست. نمی گذاریم دانش آموز در کلاس، زبان یاد بگیرد خب او که می داند زبان لازمه زندگی امروز است، عقلش می رسد، به کلاس خصوصی می رود. چیزی نیست که به زور بگوییم باید یک زبان آن هم زبان فارسی را یاد بگیری و هر جا هم رفتی به طرف مقابل بگویی که شما مشکل دارید که فارسی نمی فهمید. امروز برخی از زبان ها زبان علم است که بدون مجهز شدن به آن زبان راه به اعماق علم نمی یابیم. کما این که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد با فارسی نمی تواند در اعماق دین سیر کند، این زبان ویژگی هایی دارد که اگر قرآن را با ترجمه فارسی ۱۰ بار هم بخوانیم با کسی که به زبان عربی مسلط است زمین تا آسمان فرق می کند. البته حداقل ترجمه قرآن را باید داشته باشیم.

وی گفت: در زمینه هنر ما برخی چیزها را می گوییم نباید باشد، شاید هم مدرسه وقت این کارها نباشد ولی جوان ما هنر را دوست دارد و می رود فلان کلاس؛ این نیست که شما بتوانید دستش را ببندید. اگر در آن کلاس را هم دو قفله کنید در خانه خودش یا در خانه دوستش سه چهار نفره کلاس می گذارند. راه برای یادگیری منحصر به فرد نیست، خانواده، رسانه ها، فضای مجازی و کلاس های دیگر وجود دارند، جامعه هم که سر جای خودش کلاس عملی برای نوجوان است. باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم ارتباط برقرار کنیم و چگونه آموزش و پرورش می تواند نقش رهبری را بازی کند. همیشه دنبال این هستیم که جوانان را محدود کنیم، البته گاهی اوقات محدودیت لازم است اما بالاتر از محدودیت، مصون کردن است. این‌که شما بتوانید جوان را آنچنان با قدرت و توانمند بار بیاورید که مصون باشد مهم است.

وی افزود: همه کسانی که خارج از کشور بودند عرض بنده را تصدیق می کنند در محیط خارج در اروپا و آمریکا، قبل از انقلاب و شرایط آن زمان، بچه های مسلمان هم جلسه می گذاشتند و هم تبلیغ دین می کردند و دعای کمیل می خواندند در عاشورا هم سینه زنی می کردند نه در اتاق در بسته بلکه در خیابان صد بار می رفتند و مجوز پلیس می گرفتند. آنان مصون بودند و محیط در وجودشان تأثیر نمی گذاشت.

رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که «به دنبال تحصیل نوجوانان و جوانان با هزینه کمتر اما کیفیت بالاتر هستیم» گفت:‌ اگر بتوانیم جوانان را توانمند و مصون تربیت کنیم، هنر کرده‌ایم. در قبل از انقلاب هم مدارس غیردولتی داشتیم که خیلی از مسئولان کشور در این مدارس تربیت شدند. ‌شهید بهشتی هم مدرسه دین و دانش را در قم راه‌اندازی کرد و مدارسی مانند مدرسه علوی از این دسته مدارس بودند که انسان‌ها را پرورش دادند و خیلی از مسئولان ما پرورش یافته این مدارس هستند. باید شرایط را احساس کنیم و بدانیم بار سنگینی بر دوش ما قرار دارد.

وی با تأکید بر این‌که «باید مدارس آموزش و پرورش به‌تدریج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شوند» گفت:‌ اکنون سهم مدارس غیردولتی ۱۰ درصد است اما باید به ۱۲ ، ۱۵ و ۲۰ درصد برسد و در کنار آن آموزش را خرید خدمت کنیم. می خواهیم جوانان را تربیت و عالم کنیم و به آنها مهارت زندگی را هم بیاموزیم و این کار را می توان با خرید خدمت هم انجام داد. می توان مدرسه را به جمعی مانند تعاونی معلمان واگذار کرد و تربیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دانش آموز را به آنها داد و آموزش و پرورش هدایت، نظارت و برنامه کلی را عهده دار باشد. اگر سرانه دانش‌آموز یک میلیون تومان باشد، با خرید خدمت این امکان وجود دارد که هزینه مثلا تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش یابد اما با کیفیت بالاتر تربیت انجام شود.

وی با اشاره به این‌که «باید از تجربیات جهان در زمینه آموزش و پرورش بهره گرفت» گفت: ‌اگر از روز اول آموزش در کنار مهارت‌آموزی در مراکز صنعتی انجام شود الگوی نوجوان تغییر خواهد کرد.

روحانی افزود: ‌در گذشته دانش آموز پلیس می‌دید می گفت می خواهم در آینده پلیس شوم، هواپیما می دید می گفت می خواهم خلبان شوم، ‌مادر بزرگش بیمار می شد می گفت می خواهم پزشک شوم. نوجوان الگوها را می‌دید و می خواست به آنها برسد اما اگر دانش آموز در کنار مؤسسه صنعتی باشد از اول می گوید می خواهم مهندس شوم. ما می‌دانیم که معلمان ما و آموزش و پرورش ممکن است از لحاظ معیشتی و زندگی مادی و اقتصادی مشکلاتی داشته باشند.

وی افزود: دولت به عنوان خادمان شما (معلمان) است و ما جدا از شما نیستیم و ما هم به هر حال شاگردان همین معلمان جامعه هستیم و همه تلاش دولت این بوده است که در حد توان کمک کند. البته این دولت حق اعتراض را نیز همیشه برای تمام قشرها و اصناف محفوظ دانسته است و به رسمیت می شناسد. شما دیدید که امسال نخستین بار کارگرها به خیابان آمدند و تظاهرات و راهپیمایی کردند که در ده، پانزده سال اخیر سابقه نداشته است البته در سال‌های اول انقلاب چند سالی آمدند و دیگر بسته شد با من نیز مشورت کردند گفتند می آیند در خیابان حرف خود را می زنند و موردی نیز مطالبه و اعتراضی دارند، ما باید تحمل و فضا را باز کنیم. من در مورد معلمان نیز حق اعتراض را به رسمیت می شناسم چون معلمان، آموزگار، استادان و بزرگان ما و مورد احترام همه ما هستند و ما هم می‌دانیم مشکلاتی داریم و آنها نیز می دانند ما مشکل داریم اما در عین حال این دولت در حد توانش به نظرم کار زیادی انجام داده است که شاید در حد مطلوب نباشد. اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ ، دوازده هزار میلیارد تومان بود، در سال ۱۳۹۴ یعنی امسال آن چیزی که در بودجه تصویب کردیم به جای ۱۲ هزار میلیارد تومان ۲۴ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یعنی از سال ۹۰ تا ۹۴ ما اعتبارات آموزش و پرورش را به بیش از دو برابر افزایش دادیم ممکن است بگویید که تعداد معلمان نیز دو برابر شده است در حالی که این گونه نیست تعداد معلم و کارکنان و تعداد دانش آموزان نیز خیلی تغییر نکرده است. تعداد دانش آموز در سال ۱۳۹۰ ، یازده میلیون و ۳۴۹ هزار نفر در سال ۹۳ یعنی سال گذشته،‌ ۱۱ میلیون و ۳۸۷ هزار نفر بوده است که یک مقدار بیشتر شده است اما به هرحال همان ۱۱ میلیون و خرده ای است؛ پس تعداد دانش آموزان تغییر چندانی نکرده است. تعداد معلمان نیز خیلی تغییر نکرده است یعنی ۹۴۹ هزار نفر بود اکنون یک میلیون و خرده ای شده است و نزدیک هم هستند اما در عین حال ما بودجه را دو برابر افزایش دادیم.

رئیس‌جمهور گفت: اواسط سال ۹۲ که این دولت مسئولیت را برعهده گرفت بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما اکنون بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم یعنی ۱۱۲ درصد پرداخت کردیم با اینکه بودجه بعضی از دستگاه‌ها را ۸۰ و خرده ای یا ۹۰ درصد پرداخت کرده ایم اما بودجه آموزش و پرورش ۱۱۲ درصد پرداخت شده است. در سال ۹۳ بودجه مصوب ۱۹ هزار میلیارد بود اما عملاً ما بیش از ۲۱ هزار پرداخت کردیم یعنی آنچه ما پرداخت کردیم با مصوب، ۱۰۷ درصد پرداخت کرده ایم یعنی ما بیش از مصوب پرداخت کرده ایم. بودجه ما در سال ۹۳ آنچه حاصل شده ۱۷۴ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که مصوب ما ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بود ما نتوانستیم اعتبارات را تأمین و نتوانستیم منابع مورد نیاز را استحصال کنیم و از ۲۱۱ هزار ۱۷۴ هزار توانستیم درآمد داشته باشیم. در عین حالی که این کسری را داشتیم نه تنها ۱۰۰ درصد بودجه آموزش و پرورش را پرداخت کردیم بلکه بیشتر یعنی ۱۰۷ درصد پرداخت کردیم و اعتباری که ما امسال در بودجه گذاشتیم دو برابر سال ۹۰ است. علاوه بر این در دولت تصویب کردیم ۶۹۰ میلیارد تومان پول برای مواردی که مطالبات فرهنگیان است در اختیار آموزش و پرورش گذاشتیم البته ممکن است باز هم کسر باشد.

وی افزود: در شرایطی که ما کسری داریم و از سال گذشته قیمت نفت به نصف تقلیل پیدا کرد، در شرایطی که ما در تحریم هستیم، اما همه توان خود را به کار ربردیم تا بتوانیم به آموزش و پرورش ادای دین کنیم. ما همه مدیون آموزش و پرورش و معلمان هستیم و همه ما می دانیم دغدغه زندگی در کلاس درس تأثیرگذار است و ما این را می فهمیم و درک می کنیم و هر چه معلمان آسوده خاطرتر از لحاظ معیشتی باشند به طور طبیعی کلاس‌ها بهتر برگزار و با نشاط و توان بیشتر کارها پیش برده می شود. ما در این شرایط همه باید دست به دست بدهیم این راه را ادامه بدهیم و به مقصد برسیم شرایط ما شرایط مطلوب نیست اما شرایطی است که مردم ما الحمدلله هم باامیدند هم بانشاطند و دولت نیز در بسیاری از موارد بر مشکلات فایق آمده و یا در حال فایق آمدن است.

وی افزود: البته هنوز تحریم وجود دارد و هنوز مذاکرات هسته ای ما به پایان نرسیده است و ما وسط راه هستیم ما هنوز در شرایطی هستیم که قیمت نفت برای ما غیرقابل قبول است و به نصف قیمت، نفت را می فروشیم،‌ در شرایطی هستیم که منطقه و اطراف ما ناآرام است اما در عین حال مردم ما اینقدر خوب و باصفا و با شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه آشنا هستند.

رئیس جمهور گفت: هر استانی که می رویم با حضور، استقبال و میهمان نوازی مردم روبه‌رو می شویم و به هر استانی که می رویم همین حالت را دارد، از جمله آموزش و پرورشی‌ها، معلمان و دانش آموزان با نشاطی که می بینیم همه اینها نشان‌دهنده آن است که ما شرایط را حس و درک می کنیم.ان شاء الله در این شرایط دست به دست هم خواهیم داد از این گردنه ها و پیچ ها هم عبور خواهیم کرد از اینها در طول تاریخ زیاد دیدیم و از این نیز عبور می کنیم. ان شاء الله خداوند از ما خشنود و راضی باشد و مردم ما نیز از ما راضی باشند و همه ما خدمتگزار مردم باشیم و بتوانیم رضایت خداوند متعال را جلب کنیم.

 

تعداد بازدید: 1265 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی