شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 03:21   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25947صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 03:33
پروژه ساخت مجتمع مسکونی فرهنگیان به دستور مقامات قضایی متوقف شده است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

مسوول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری گفت: به دستور مقامات قضایی از مراحل ساخت پروژه مسکونی فرهنگیان (یاس 2) در محدوده میدان معلم شهر ری جلوگیری شد.

امیرمسیب رحیم زاده اظهارداشت: درپی نمایان شدن آثار باستانی براثر گوبرداری با حجم بسیار بالا برای ساخت مجتمع مسکونی در محدوده میدان معلم ، بلافاصله در آذرماه سال گذشته از سوی این اداره به شهرداری منطقه ۲۰ و پیمانکار و مالک این پروژه اخطاریه توقف عملیات ابلاغ شد.

وی گفت: در پی این اقدام میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ری ، دستگاه قضایی ری نیز دستوری مبنی بر توقف ۲۰ روزه عملیات اجرایی کار و همکاری پیمانکار با پژوهش‌های باستان شناسی استان تهران صادر کرد.

پروژه ساخت مجتمع مسکونی فرهنگیان به دستور مقامات قضایی متوقف شده استمسوول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری افزود: متاسفانه این گودبرداری با این حجم بسیار بالا به وسعت ۲ تا ۳ هکتاری بدون هیچگونه دریافت استعلامی‌از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تنها با دریافت مجوز ساخت از شهرداری شروع شده بود.

رحیم زداه اظهارکرد: بعد از این اقدامات ، پیمانکار این پروژه مجددا بدون توجه به دستور مقام قضایی و عدم همکاری با باستان شناسان استان تهران فعالیت عمرانی خود را ادامه می‌دهد که با پیگیری ویژه واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی استان تهران کار متوقف و پرونده از سوی مراجع ذیصلاح قانونی در حال پیگیری است.

مسوول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری توضیح داد که حفظ و نگهداری آثار باستانی کاری بس سخت و در عین حال پرهزینه می‌باشد که برای این امر بودجه قابل توجه ای باید صرف کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برای محدوده شهرستان و نقاط تاریخی و باستانی آن نقشه مشخصی وجود دارد تا سازندگان و پیمانکاران با مشکل ساخت و ساز موجه نشوند ، اظهارداشت: شهرستان ری از تاریخ و سابقه باستانی بالایی برخوردار است و از این رو پیش از این نیز به مسوولان شهرداری برای اعطای مجوز ساخت و گودبرداری‌های عظیم تذکرات لازم جهت همکاری با این اداره داده شده بود.

رحیم زاده گفت: چنانچه این همکاری در بین دستگاههای متولی وجود داشته باشد نه تنها مشکل حقوقی و مراجعه به دستگاه قضایی لازم نخواهد بود بلکه زمان تلف شده و صرف هزینه‌های هنگفت برای این چنین اموری که متاسفانه منافع عام را به دنبال خواهد داشت ، با مشکل مواجه نخواهد شد.

این گزارش حاکیست تا پیش از این مسوول واحد نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی در گفت و گو با ایرنا ، از گودبرداری در بافت باستانی شهرری برای ساخت و ساز دو مجتمع مسکونی که باعث نابودی آثار تاریخی و فرهنگی در این منطقه شد ، خبر داده بود.

علیرضا سرداری در این مصاحبه خبری افزوده بود: این دو مجتمع در دست ساخت ، در محدوده میدان معلم و خیابان شهیدکریمی‌شهرری قرار دارد و آثار تاریخی مکشوفه در این محدوده به دوره سلجوقی، ایلخانی و دوره‌های معاصر باز می‌گردد،.

وی این آثار را شامل بقایای کوره‌های سفال پزی ، پی دیوارهای آجری و کف فرش‌های آجری عنوان می‌کند که شواهدی از آنها در دیواره‌ها و برش‌های این گودبرداری‌ها تا عمق شش و هفت متری نمایان شده است.

سرداری اضافه کرد: گودبرداری این دو مجتمع بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تنها با دریافت مجوز ساخت از شهرداری شروع شده است.

وی با اشاره به وسعت ۲ تا ۳ هکتاری این گودبرداری‌ها اظهار می‌دارد: در بافت باستانی شهرری تا عمق پنج تا شش متری آثار تاریخی وجود دارد و بدون هیچگونه استعلامی‌اقدام به ساخت و ساز روی این آثار می‌شود.

سرداری مدعی شده است: مجریان این طرح‌ها هیچگونه اطلاعی به میراث فرهنگی نداده و شهرداری منطقه نیز آنها را به گرفتن مجوز از میراث فرهنگی ملزم نکرده است.

این باستان شناس تاکید دارد افراد حقیقی و حقوقی با توجه به باستانی بودن تمامی‌نقاط شهرری بهتر است در ساخت و سازهای آینده به این مهم توجه کنند و پیش از هرگونه اقدامی‌به ویژه گودبرداری، برای مکان سنجی آثار تاریخی و عملیات نجات بخشی به پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنند.

بنابراین گزارش ، در پی توقف عملیات ساخت و ساز پروژه مسکونی فرهنگیان (یاس ۲) شهر ری ، مسوولان شهرداری منطقه ۲۰ نیز ضمن تایید این خبر اعلام کردند که پیمانکار به دنبال رفع مساله پیش آمده است.

تعداد بازدید: 1318 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی