RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 09:28   
  تازه ترین اخبار:  
   آخرین مطالب  

  گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی


  هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی " سرمایه های انسانی: چالش ، راه کارها و هوش مصنوعی "


  استخدام مالی منابع انسانی بازرگانی


  💣 معرفی پنل شرکتی نماتک 📣


  📣 هفتمین 🎊بزرگداشت روز ملی منابع انسانی


  حداکثر حقوق مدیران دولتی ۷۰ میلیون تومان شد/ ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت


  بخشنامه تامین منابع متناسب سازی حقوق بازنشستگان از طریق افزایش یک درصد ارزش افزوده


  بخشنامه 1000/1403/115 مورخ 1403/01/08 دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال 1403


  کارجو یان جویای کار در رده های مدیریتی و تخصصی


  اگهی های استخدامی کارفرما یان رده های مدیریتی وتخصصی تهران کرج قم مشهد


- اندازه متن: + -  کد خبر: 25991صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 18 اردیبهشت 1394 - 11:39
اعتراض برای معیشت و یا اعتراض به اختلال در ساختار؟!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

بسم الله الرحمن الرحیم
        اعتراض برای معیشت و یا اعتراض به اختلال در ساختار؟!
سید علی اصغر حسینی
معلم – خراسان شمالی
در کشور عزیز ما آموزش و پرورش به سیستمی تبدیل شده است که کارکنانش محکوم به سربه زیری و سوختن و ساختن، و وزیرانش محکوم به سکوت و گاه گاهی اعتراف لفظی و ظاهری به عیوب این سیستم هستند - برای راضی نگه داشتن مجلس و آرام کردن منتقدان. عجیب نیست که محصول چنین سیستمی  شهروندانی - همچون بدنه آموزش و پرورش - در ظاهر حافظ ارزش ها و در عمل ناراضی و مروج ناامیدی و ناراحتی باشند! آموزش و پرورش ما را نمی توان ساختار نامید بلکه نهایتا  باید گفت شبه ساختاری مختل است برای حفظ اقتدار ظاهری ساختارهای مختل تر بزرگتر! واقعیت این است که نبود روح تحلیلگری و تفکر انتقادی در بین اکثر تحصیل کرده های ما نسبت به اشتباهات بنیادین در ساختار آموزشی، آموزش و پرورش ما را به این موقعیت رسانده است. از جمله اشتباهات رایج در آموزش و پرورش که می توان به آنها اشاره کرد: 1) عدم اهداف گذاری روشن و به روز 2) عدم تربیت نیروی انسانی به روز مثلا با برگزار نکردن کلاس های ضمن خدمت موثر توسط اساتید مجرب 3) حذف آیتم "تالیفات" در طرح رتبه بندی معلمان که این بدان معناست که سیاست گذاران ما معلمان و در نتیجه شهروندان محقق، متفکر، منتقد و خلاق نمی خواهند 4) ) تقدم اضافه کردن پایه ششم ابتدایی بر فراهم کردن نیروی کار  5) عدم تهیه و تدوین منابع آموزشی موثر و به روز 6) کمرنگ کردن نقش معلم در سند تحول بنیادین 7) حفظ ساختار از انتقادات سازنده با طرد و منزوی کردن افراد منتقد به بهانه احتمال سوء استفاده دشمن خارجی!  و نگاه رانتی و امنیتی غیرعادی  به سیستم (حسینی، 1394). این ها بخشی از علایم وجود اختلال جدی در ساختار مختل آموزش و پرورش ما می باشند.
ناگفته پیداست که بی اعتنایی به هر اعتراض صادقانه فرهنگیان، یک برخورد سیاسی و به طور مستقیم یا غیر مستقیم دعوت به مقاومتی است که خود مسیولان این ساختار مختل هم معنایش را نمی دانند. از طرف دیگر اعتراضات پراکنده و موقت  و بدون برنامه ریزی از سوی گروه هایی از همکاران، بیشتر به یک شوخی سیاسی خط گرفته از گروه های سیاسی شبیه است تا نمایش صادقانه نارضایتی! معلمان بدانند که با اعتراض ها ی سطحی و موقتی از قبیل تعطیلی کلاس ها و ... و بعد از آن شرکت در جشن هفته معلم و خوردن ناهار با سایر مخلفات فقط باعث تردید ملت و مسیولان نسبت به ماهیت اعتراضات آنان خواهد شد. این کار تجلی همان حکایت معروف است که می گوید((نماز را پشت سر علی (ع) می خوانیم و ناهار را با معاویه می خوریم!)). در هر صورت نفس اعتراض برای پیشرفت یک سیستم لازم است اما باید دانست که اعتراض بدون برنامه ریزی و هدف گذاری کور خواهد بود و در درازمدت اختلال در سیستم را تقویت خواهد کرد نه اصلاح را! باید دانست که اعتراضات ما برای شکم نیست بلکه بر علیه ظلم و تبعیضی است که بر شخصیت، کرامت و منش معلمی روا داشته می شود ضمن این که برآورده کردن نیاز فیزیولوژیک نیز وسیله ای برای رسیدن به کرامت انسانی است. در هر حال وقتی معلمی فقط حرف از معیشت می زند باید بداند که مسئولین و آحاد ملت آن را اینگونه برداشت می کنند که ((اولا معلم نباید پولکی باشد چرا که معلمی عشق است!!! و ثانیا الحمدلله ساختار خوب است و این اعتراض ها در همه جای جهان است و طبیعی است و همچنین به دلیل جوان بودن انقلاب همه این مشکلات عادی است و انشاءالله با گذر زمان رفع خواهد شد!!! و ثالثا افزایش حقوق معلم ها یک بحث فقهی و حقوقی دارد چرا که تعطیلاتشان زیاد است و ...!!)) کوتاه سخن آن که معلمین عزیز می بایست نگاه خود را فراتر برده و اعتراض های به حق خود را هدفمند و صنفی کنند و بدانند که مشکلات معیشتی آنان ناشی از ظلم ساختاری است نه بی اطلاعی مسئولین و مردم! همکاران محترم باید به صورت جدی پای اهداف خود بایستند و تشکل خود را در مجلس شکل دهند.
در خاتمه باید یاد آوری شود که یکی از ابزارهای بقای ساختاری که حق بودنش مشکوک است تبلیغات منفی اغراق آمیز در مقابل منتقدینش است. آنها که می خواهند به حق از حق خود دفاع کنند در ساختار باطل متهم به آشوبگری  و شورش خواهند شد و در این میان، مسئولین رفتار و مدیریت ضعیف خود را توجیه می کنند. مثلا وزیر محترم آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک 12 اردیبهشت94 سخن قابل تاملی گفتند و آن این بود که وزارت آموزش و پرورش در دادن حقوق اسفند 93 به معلمان دچار کمبود بودجه بوده است و آن را با کمک وزارت خانه های دیگر پرداخت کرده است!؟ این یک نمونه کوچک هست برای ظلم ساختاری. سکوت و توجیه در مقابل این ظلم - از سوی معلمان و مسیولین آموزش و پرورش - یعنی تحقیر بیش از پیش جامعه فرهنگیان که تاثیر گذارترین قشر و بنیان گذاران تمدن اسلامی خواهند بود!
    با آرزوی تحقق انتظار واقعی ظهور حضرت حجت، مهدی موعود(عج)،  و حکومت ارزش ها در قلوب همه مردم جهان.

منابع مرتبط
1.    دکتر سید محمد حسن حسینی (1394) ""کالبد شکافی روش تدریس "آموزش بانکی" و ورای آن"/      
Available at    http://www.farhangiannews.ir/view-21971.html
2.    دکتر سید محمد حسن حسینی (1394) “سیستم آموزشی ما به کجا می رود؟! "
Published at Nasle Sookhte Analytical News Agency. / پایگاه خبری تحلیلی نسل سوخته
http://www.naslsokhteh.ir/?p=4176#comment-188 Available at
Published at Iranian Teachers' Organization. /  پایگاه خبری تحلیلی سازمان معلمان ایران
http://smi-edu.com/index.php Available at
3.    دکتر سید محمد حسن حسینی (1394) "وظایف معلمان و اساتید در عصر و شرایط حاضر"
Published at Iranian Educators’ Analytical News Agency. / پایگاه خبری تحلیلی فرهنگیان ایران   
Available at  http://www.farhangiannews.ir/view-20441.html
4.    دکتر سید محمد حسن حسینی (1394). "روند تکاملی آموزش زبان و تاثیر تیوری آموزش سیاسی دکتر حسینی بر آن"
Available at http://www.farhangiannews.ir/view-25602.html

معرفی کتاب دکتر حسینی:  http://smi-edu.com/index.php/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/1195-beyond-the-present-methods-and-approaches-to-elt-education-the-cruc
===

 

تعداد بازدید: 4555 ، امتیاز کاربران: 10 (5 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 4 نظر (فعال: 4 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
افتخاری
|    | 1394/2/22 - 02:02 |     0     0     |
سلام. موافقم. مشکلان آموزش و پرورش جز با تغییر نگرش ها حل نمی شود.

ناشناس
|    | 1394/2/22 - 01:54 |     1     0     |
سلام به نظر حقیر ، معلمان با بصیرت و فهیم باید حتما توجه کنند که کشور در یک شرایط جنگ اقتصادی و سیاسی ، فرهنگی همه جانبه با هدف اعتراضات و تحصن های اجتماعی و صنفی قرار دارد بر کسی پوشیده نیست تبعیض های در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد اما بزرگواران لحظه ای درنگ کنند که اگر از این تحصن ها الگو گیری شود چه بر سر کشور خواهد آمد به عنوان مثال برای یک روز کارمندان نیروی انتظامی تحصن کنند و سر کار نروند چه بر سر امنیت خواهد آمد ...گذشته از آن معلمان هوشمند و بزرگوار باید حقوق و دستمزد و مزایای خود را با تمام کارمندان دولت مقایسه کنند نه تنها کارمندان وزارت نفت !!! در کنار این موارد خبر ها و تحلیل هایی وجود دارد مبنی بر آنکه عده ای در وزارت آموزش و پرورش از این اعتراضات و تحصن ها با هدف های سیاسی مشخص حمایت می کنند و تمایل به ادامه ی این روند اعتراضی دارن و مانع اقدامات موثر در این زمینه میشوند .... ان شاالله که با تدبیر ، موقعیت سنجی و آینده نگری معلمان عزیز مشکلات موجود در آموزش و پرورش حل شود و به مطالبات به حق آن عزیزان پاسخ داده شود _ و من الله توفیق .

ناشناس
|    | 1394/2/19 - 02:22 |     0     0     |
باسلام.عشق وعلاقه من تدریس درکلاس درس بود وهست.ولی چندسالی هست که بازورگویی ها ومدیریت های ناکارآمدساختاری واداری وارزشیابی وروابط بازی و...رئیس ناحیه ...تبریز جنا ب ... ان را ازبین برده وعرصه ی فعالیت ،حق وحقوق فردی واجتماعی راتنگ کرده!به چه دلیل!انتقادازایشان؟این آقایان فراموش کرده اند که مانیز ایرانی هستیم وشایدهم شایستگی های بیشتری حتی نسبت به آنها داریم.
فقط پشت گرمی نداریم؟پارتی نداریم؟اهل سیاست بازی وپست ومقام ودروغ نیستیم؟تنهاچیزی که داریم وجدان کاری هست وسکوت.
مشکلات فرهنگیان رادرمسایل مالی نگریستن وخلاصه کردن صحیح نیست.ساختارآموزش وپرورش با این مدیران وبا این سیستم مدیریتی وارزشیابی های دروغین وکجرویی ها به کجا خواهدرفت؟
جامعه ی فرهنگیان به چنین مهره هایی که صرف راه یافتن به رده های بالا تلاش می نمایندوایثارگران را مورد آزارواذیت قرارمی دهند نیازی ندارد؟چه کسی به خواسته های ما عمل خواهدکرد؟

ناشناس
|    | 1394/2/19 - 01:48 |     0     0     |
من معلم موافقم


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  
 
   تبلیغات صفحات داخلی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی