جمعه، 31 فروردین 1403 - 15:34   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26062صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیدوشنبه، 28 اردیبهشت 1394 - 18:50
مدارس دارای یک حساب دولتی و یک حساب غیردولتی می‌‌شوند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از ساماندهی حساب مدارس خبر داد و اعلام کرد: با تفکیک حساب‌ها، به صورت آنلاین وضعیت مالی ۱۰۵ هزار مدرسه قابل رصد کردن است

سیدمحمد بطحایی امروز در گردهمایی توجیهی روسای گروه انجمن اولیا و مربیان که در باشگاه فرهنگیان تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: آموزش و پرورش همواره با مشکل منابع مواجه بوده است. از سوی دیگر اهمیت این نهاد بر همگان روشن است. در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز صریحاً به این موضوع اشاره شد که آینده کشور را آموزش و پرورش امروز می‌سازد.

وی افزود: آینده کشور امروز در آموزش و پرورش و توسط معلمان در کلاس‌های درس ترسیم می‌شود. اما یک سوال مطرح است که چرا آموزش و پرورش با وجود تمام اعتقادات زیربنایی آموزه‌های دینی ما نسبت به اهمیت موضوع تعلیم و تربیت همچنان با مشکلات متعدد مواجه است؟ این بی‌انصافی است که بگوییم مسئولان قبل به خوبی فعالیت نکرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چرا نتوانسته‌ایم مشکلات آموزش و پرورش را از 30 سال گذشته تاکنون حذف کنیم. اگر روش اداره آموزش و پرورش را تغییر ندهیم قطعا در 30 سال آینده نیز همین فهرست مباحث و مشکلات مطرح خواهد شد؛ این مسائل نشان دهنده ضعف مدیریت سیستمی در آموزش و پرورش است که نتوانسته مشکلات خود را حل کند.

* چالش اصلی ما در آموزش و پرورش بحران منابع است

بطحایی گفت: هم اکنون در آموزش و پرورش به شدت با بحران منابع مواجهیم. شاید در 20 سا ل گذشته عنوان می‌شد که با کمبود منابع مواجهیم اما امروزه چالش اصلی ما بحران منابع است.

وی بیان کرد: تا زمانی که بحران منابع حل نشود نمی‌توانیم به لحاظ کیفیتی اقدامات مهمی را در آموزش و پرورش انجام دهیم. طی سال‌های گذشته در این وزارتخانه بدون آن‌که منابع اعتباری افزایش یابد، هزینه‌ها به ویژه در حوزه نیروی انسانی افزایش یافته است و بیش‌ترین بار هزینه‌های آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی بوده به گونه‌ای که 99 درصد اعتبارات ما هزینه‌های پرسنلی است.

* کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در سال 1354 حدود 30 درصد از بودجه عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص می‌یافت، بعد از انقلاب بیش‌ترین سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در 12 سال گذشته و به میزان 15 درصد بود که این روند در سال‌های گذشته کاهش یافت به گونه‌ای که در سال 92 سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت به 9 درصد رسید.

بطحایی عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته سهم پرسنلی نیز افزایش یافته است و در سال 88 سهم پرسنلی از 95 درصد به 99 درصد رسیده است. همچنین سهم سایر نیز در بودجه آموزش و پرورش کاهش یافته است و به عبارتی می‌توان قضاوت کرد که کیفیت نیز کاهش یافته است.

* اگر بحران منابع در آموزش و پرورش حل نشود کیفیت دائما کاهش می‌یابد

وی اظهار داشت: قدر مطلق نیروی انسانی از سال 88 تا 92 به میزان 116 هزار نفر افزایش یافت اما کیفیت کاهش یافته است و علت این است که به دلایل مختلف مجبور شده‌ایم تا بودجه بخش سایر را کاهش دهیم و امروز در بحران منابع قرار داریم که باید آن را حل کنیم در غیر این صورت کیفیت آموزش و پرورش مرتباً کاهش می‌یابد.

* آموزش و پرورش سرمایه‌های ارزشمندی دارد که می‌تواند مشکل بحران منابع را حل کند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای حل مشکل بحران منابع در آموزش و پرورش 2 روش را به کار گرفته‌ایم؛ اولویت نخست ما افزایش درآمدها بوده که شامل درآمدهای دولتی و اختصاصی است. آموزش وپرورش سرمایه‌های بسیار ارزشمندی را دارد که اگر با نگاه مدیریت بهینه به آن‌ها توجه کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اولویت دوم ما برای حل بحران منابع توجه به موضوع مدیریت هزینه‌هاست، گفت: در بحث مدیریت هزینه‌ها بویژه در بخش نیروی انسانی باید دقت کافی داشته باشیم که این اقدام از سال گذشته شروع شده است و در سال 93 حدود 40 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شدند که اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان رسمی و پیمانی با خروج نیروهای بازنشسته کاهش یافت و توانستیم حدود 30 میلیارد تومان هزینه‌ها را کاهش دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با بازنشسته شدن 40 هزار نیرو و کاهش 30 میلیارد تومانی هزینه‌ها توانستیم به تدریج بخشی از حقوق و مزایای فرهنگیان را البته با شیبی ملایم تأمین کنیم که می‌توان به افزایش فوق‌العاده شغل معلمان از 700 به 1500 اشاره کرد.

* فرهنگ مشارکت در آموزش و پرورش بسته است

بطحایی با اشاره به این‌که فرهنگ مشارکت در آموزش و پرورش بسته است و ا جازه نمی‌دهیم فردی یا نهادی در تصمیم‌گیری‌ها وارد شود بیان کرد:‌ امروزه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی آموزش و پرورش در کشورهای مختلف میزان مشارکت مردم و سایر نهادهاست.

وی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان نهاد ریشه‌داری است که مردم به آن اعتماد دارند و می‌توان از ظرفیت این نهاد برای افزایش مشارکت مردم در آموزش و پرورش استفاده کرد. انجمن اولیا و مربیان را باید به یک سازمان مردم‌نهاد تبدیل کنیم تا تسلط بخش دولتی کاهش یافته و اختیارات انجمن افزایش یابد.

* حساب بانکی مدارس ساماندهی می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ساماندهی حساب مدارس و یکپارچه‌سازی آن گفت: این موضوع طی چند روز آینده اطلاع‌رسانی می‌شود و هر مدرسه یک حساب خواهد داشت که بخشی از آن حسابی دولتی و بابت پرداخت سرانه به مدارس است و بخش دیگری از حساب غیردولتی است.

بطحایی تصریح کرد: با استفاده از این حساب غیردولتی و پیش‌بینی سازوکارهای لازم و دستورالعمل‌های مربوطه می‌توان مدارسی را که در جلب مشارکت‌های مردمی موفق‌تر عمل می‌کنند، شناسایی کرد. همچنین گردش مالی 105 هزار مدرسه کشور به صورت آنلاین قابل بررسی و کنترل خواهد بود و تمام درآمدهای مدرسه وارد این حساب غیردولتی می‌شود. همچنین این حساب غیردولتی مانع فساد مالی در مدارس شده و با ایجاد آن دریافت هرگونه وجه نقد از خانواده‌ها و به کارگیری کارتخوان‌ها در مدارس ممنوع خواهد شد.

 

تعداد بازدید: 1470 ، امتیاز کاربران: 5.5 (2 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی