RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 20:06   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26117صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیسه شنبه، 5 خرداد 1394 - 16:44
معلمی که با عشق ورزیدن به شاگردان، انسانیت را معنا کرد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

فرهنگ همدردی و مهر و عاطفه در جامعه ایرانی ما ،از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیست ،به دلیل اینکه اگر فرهنگ همدردی و مهر و عاطفه در جایگاه واقعی خودش قرار گرفته بود، صدای ناله ی یتیمی شنیده نمی شد،صدای ناله ی گرسنگی بیش از یک میلیون معلم این سرزمین این گونه شنیده نمی شد…!!

 

سال 80

«عشق ورزیدن به خلق، زیباترین ترنم گفتگو با خالق است.»

اختصاصی لکنا:حرکت انسان‌دوستانه‌ی «موسی فردی» معلّم فداکار اردبیلی،در سال ۹۳ مرزهای کشورمان را درنوردید ،و بازتابی جهانی پیدا نمود. همزمان با رسانه‌های داخلی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی هم ،این خبر نوع‌دوستانه را تحت پوشش گسترده‌ی خبری قراردادند. آغازگر این «موج رسانه‌ای»  از توجه آقای موسی فردی دبیر زبان دوره  متوسطه به مشکل یک دانش آموز  وپیگیری رفع مشکلات درمانی ایشان آغاز گردید،حرکتی که خوشبختانه هم موجب بازگشت شورونشاط  به دانش آموز نوجوان  گردید وهم نشان داد که معلم نه تنها زیاده خواه وخودخواه نیست  ،بلکه  در صورت لزوم ،از اندک اندوخته خویش  وسهم زن وفرزند خویش نیز خواهد گذشت، تا رضای خالق را در خدمت به خلق بیابد.عمل شرافتمندانه ای که موجب سربلندی وافتخار برای جامعه معلمی گردید
این رخدادکه در اردیبهشت ۹۳اتفاق افتاده است، بهانه‌ای شد تا  به مناسبت هفته ی معلم ، خبرنگار سایت لکنا در تماسی تلفنی  با آقای فردی، از وی خواهش کند،پیرامون اتفاقاتی که موجب گردید ایشان در شبکه های  مختلف داخلیِ ملی ،استانی  وحتی خارجی، به عنوان معلم فداکار وچهره ای مورد احترام، در بحث مسائل  اخلاقی وانسان دوستانه مطرح ومعرفی گردد ،توضیح دهد،و در شرایطی که برخی رسانه ها واشخاص حقیقی  معلمان را زیاده خواه و تجمعات سکوت توام با رعایت اخلاق  را سازماندهی شده توسط بیگانه  قلمداد می کنند   اطلاع از،نقطه نظرات این معلم فداکار ،پیرامون مسائل روز  فرهنگیان دست مایه ی انجام این مصاحبه گردید، که اظهارات ایشان در خصوص تجمعات اخیر قابل تامل ،خواندنی  وکارگشاست.به هر حال ، ایشان پذیرفتند پاسخ دهند به شرطی که  وارد جزئیات نگردند زیرا معتقد بودند آن کارهائی که انجام  شده معامله با خداوند متعال بوده ،وقصد ندارد با بازگو کردن  آن ها،هم ریا تلقی گردد وهم ،خانواده هایی که مورد حمایت مادی ایشان قرار گرفته اند ،معذب شوند،بر همین اساس آقای موسی فردی از خیل تعداد زیاد سئوالات  مطرح شده به چند سئوال پاسخ دادند  ،به هر حال به پاس احترام به فرهنگی با شرافت واسوه ی مهر وعاطفه ،ما به همین مقدار قناعت کرده وآن را به حضور مخاطبین محترم عرضه می داریم.

شایان ذکر است  مخاطبین فهیم،با جستجوی نام آقای موسی فردی، می توانند از اقدامات ایشان  وبرنامه هائی که کماکان در دستورکار دارند مطلع گردند.
1389 (1)

ـ آقای معلم فداکار مایل هستیم ،شما را از زبان خوتان به مخاطبان گرامی معرفی کنیم ؟

بنام خدا  و به زبان آذری ها “بیر اولان اللهین آدینان”  بنده موسی فردی در روستای شکرآب از توابع شهرستان مغان در سال ۴۷ چشم به جهان گشودم ، دوره ابتدایی را در روستا و دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان مغان تحصیل کردم .دوره دبیرستانم با جنگ همزمان بود ، افتخار دارم بسیجی داوطلب و مشق فداکاری را در بیش از یک سال  در جبهه های جنگ آموختم  و از سال ۶۷  به محض آتش بس ،و اتمام جنگ  از سنگر دفاع مقدس وارد سنگر تعلیم و تربیت شدم و هم اکنون در آموزش و پرورش ناحیه ۱ اردبیل در دبیرستان یکی از محرومترین روستاهای دامنه های کوه سبلان روستای جناقرد (چاناق بلاغ) مشغول تدریس هستم .

 

ـ شما یک معلم چهره ی جهانی برای بسیاری از مردم به عنوان یک الگو شناخته می شوید، الگوی شما در زندگی چه کسی بوده است ؟

مولای اول عالم تشیع حضرت علی علیه السلام را همیشه الگو می دانم و خیلی آرزومندم مردانگی های آن مولا در جامعه اسلامی بیشتر و بیشتر و بهتر و بهتر ترویج شود . تصور می کنم نجات جامعه اسلامی عمل به آرمانهای آن حضرت است . جامعه عدالت محور و فقر ستیز گم شده ی بشریت است. مگر هر فرد چقدر در این دنیا خواهد ماند که عمرش درلای چرخ دنده های بی عدالتی سپری شود. ای کاش هر مخلوق خدا طعم شیرین عدالت را نچشیده از دنیا نرود ، ای کاش !

 

 ـ اگر ممکن است ، بفرمایید انجام چه کارهایی شما را بعنوان” اسطوره مهر و عاطفه” معرفی نمود ؟

خودتان که خوب می فرمایید ” اگر ممکن است ” ! حقیقاً پاسخ به این پرسش امکانش سخت است اما سعی می کنم حق مطلب را بجا بیاورم و اگر طولانی هم باشد اجازه بدهید برای مقدمه  و تقرب اذهان مخاطبان عزیزم، مطلبی بگویم ، الفاظ و القاب هر کس یک  شبه اتفاق نمی افتد . رفتار و کردار مستمر هر شخص باعث می شود که وی با یک عنوان خوب یا زشت معرفی شود ، دقیقاً روی این نکته تحقیق و مطالعه خوبی کردم ، هر القابی که هر کس در زندگی خودش دارد نتیجه رفتاری است که در طول حیات خود بطور مستمر بروز دادند و رفتار خوب یا بدش به یک عادت تبدیل شده .اگر تا بحال دقت نکردید دقت کنید ،ببینید نگرش جامعه نسبت به شخص در چه واژه ای خلاصه می شود . بنابراین حقیر هم مستثنی از این قاعده نیستم ، رفتارهای طول عمرم و نگاه عمومی جامعه باعث شد ،عنوان اسطوره مهر و عاطفه را از طرف جامعه  خودم هدیه بگیرم و خدای متعال را سپاسگزارم که این امر ناشی از اراده ی پروردگار احدیت است که از حقیر معلم فداکار یاد می شود .

 

ـ از شما بعنوان اسطوره مهر و عاطفه و نمادی از همدردی در کشورمان یاد می شود ، به نظرتان فرهنگ همدردی و مهر و عاطفه در جامعه ایرانی چه جایگاهی دارد ؟

نظرشخصی بنده این است که، متاسفانه فرهنگ همدردی و مهر و عاطفه در جامعه ایرانی ما ،از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیست ،به دلیل اینکه اگر فرهنگ همدردی و مهر و عاطفه در جایگاه واقعی خودش قرار گرفته بود، صدای ناله ی یتیمی شنیده نمی شد،صدای ناله ی گرسنگی بیش از یک میلیون معلم این سرزمین  این گونه شنیده نمی شد…!!

اگر هر فرهنگی را با همسر و سه  فرزند محاسبه کنیم  حدود شش میلیون نفردرفقر وعذاب،و نکبت روزگار می گذرانند و با سیلی صورت خود سرخ می کنند معلمان،با قدرت ایمان ،عزت نفس خود رانگه می دارند .Picture 027

کار فداکاری من شبیه آن است که در یک تاریکی شدید نور شمعی هم آشکار می شود.

 

ـ شیرین ترین واکنش و یا تشکری که بعد از معرفی شما بعنوان معلم فداکارشد چی بود ؟

همه ی واکنش ها و تشکرها شیرین بودند ، از شبکه های مختلف صدا وسیما جمهوری اسلامی  و مطبوعات و سایت ها گرفته تا شخصیت های حقیقی و حقوقی .

اما شیرین تر از همه لطف و محبت حضرت آیت الله حاج سید حسن عاملی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل و عضو مجلس خبرگان رهبری بود .

صدا و سیمای مرکز اردبیل نیزدر شب ۱۹ رمضان پارسال با حضور بنده برنامه زنده بسیار جالبی پخش کردند .که برای بنده شیرین وماندگار بوده است.

و سایت وزین عصر ایران تیتری زده بود : معلمی که به همه درس انسانیت آموخت

SAM_3717

ـ شما در حال تأسیس مؤسسه خیره هستید ، انگیزه شما ورود به این کارهای انسان دوستانه چه بود ؟

همه ما اگر توشه خوب برای دنیا و آخرت داشته باشیم در نتیجه ی کارهای انسان دوستانه است و لا غیر .به همین منظور در تلاشم یک مؤسسه خیریه، صرفاً برای دانش آموزان نیازمند تأسیس کنم که فعلاً در حال عبور از گردنه های پر پیچ و خم  اداری است .

 

ـ درارتباط با تجمعات  اخیرمعلمان و در شرایطی که معلمان از یک طرف خواهان برداشته شدن تبعیضات  و بی عدالتی های ناروا هستند و از طرف دیگر عده ای با شماتت این حرکات برخواسته از تفکر عدالت خواهانه را تحریکات بیگانه می دانند چه نظری دارید ؟

تجمعات اخیر معلمان به حق ، قانونی و شرعی است و کسانیکه تجمعات معلمان عزیزمان را به تحریک بیگانه یا فریب خورگی نسبت می دهند آنهایی هستند که بقول سعدی علیه الرحمه :

خفتگان را خبر از محنت بیداران نیست ،              تا غمت پیش نیاد غم مردم نخوری .

من نمی دانم زمانیکه این معلمان هشت سال جان خود را سپر آتش دشمن کرده بودند کجا بودند آنهایی که الان دم از انقلاب و ولایت می زنند و تفکر عدالتخواهی و رفع تبعیض معلم را به بیگانه نسبت می دهند . مگر معلمان این سرزمین  کمتر از شما می فهمند آقای دیپلمات وزارت خارجه ؟ اجازه بده بزرگان این مملکت نظر بدهند، نه شما ئی که معلوم نیست  این وسط چه کاره ای ! البته معروفست که، تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.

در مثل مناقشه نیست ، نمی دانم چرا عده ای کاسه ای داغتر از آش می شوند و تجمعات و خواسته های بحق معلمان را با غزلیات ناموزون و بی قیافیه و با صدای چندش آور می سرایند  و این در حالی است که رییس جمهور محبوبمان اعتراضات معلمان را به رسمیت می شناسد .

و از همه مهمتر و قابل توجه تر این که هیچ کس نتوانسته همانندمقام معظم رهبری معلم را نوازش و تکریم کند و حمایت و پشتیبانی آن بزرگوار از خواسته های معلمان، حاکی از آن است که  رهبرعزیزمان از عمق  زندگی نامناسب معیشت معلمان اطلاع کافی  دارند.

رهبر عزیزمان از حافظه تاریخی بسیار خوبی برخوردار هستند، و نیک می داند که انقلاب منهای معلم ، هشت سال دفاع مقدس منهای معلم ، ۳۶ سال راهپیمایی های مختلف  منهای معلم ، ۳۶ سال انتخابات مختلف منهای معلم مساوی است با واقعاً بی رنگی و یا کم رنگی !

آقا و مولای ما  نیک  می داند که هیچ انگ و برچسبی به معلمان امروز نمی چسبد برای اینکه صاحبان این انقلاب و نظام همین معلمان هستند که اکثراً  رزمنده ،جانباز و یا خانواده معظمشهدا هستند .

بنابراین ما معلمان مطیع امر ولایتیم و برای همه یقین حاصل شد که “آقا ” به زندگی معیشتی معلمان آگاهی دارند و دستورات لازم را برای رفع مشکلات معیشتی معلمان صادر فرمودند ، اینک از همکاران عزیزم در سراسر کشور بعنوان شاگرد کوچکشان، درخواست دارم از هر گونه رفتاری که زمینه فرصت، برای  بد خواهان فراهم شود جداً خودداری کنند .

ما معلمان بسیار مودبانه وضع نامناسب معیشتی را به گوش همه رساندیم و همه نیز صدای ما را شنیدند و مقام معظم رهبری هم با بهترین وجه از معلمان حمایت فرمودند.

حال  به نظر حقیر،وظیفه همکاران فرهنگی این است، بیش از گذشته ولایتمداری و اطاعت از فرامین  آقا را به بد خواهان داخلی و خارجی نشان دهیم ، و از تکرار تجمعات  خود داری کنیم و منتظر باشیم  ببینیم دیگران در اطاعت از دستورات آقا چقدر پیشقدم خواهند شد، بی توجهی به مطالبات معلمان وغفلت از منویات مقام معظم رهبری از سوی هر کسی باشد قابل تحمل نخواهد شد.

ـ و آخرین صحبت شما به عنوان یک “معلم فداکار” چیست ؟

آخرین حرفم را  دوباره تکرار می کنم ،با این وضع بسیار نامناسب معیشتی، همه  ی معلمان ما ،با فداکاری زندگی می کنند، و درعین حال از انگشت اشاره مقام ولایت  غافل نیستند  ،کسانی که ازمنویات مقام معظم رهبری از نگاه ویژه خود به معلمان و هزینه به این قشر که سرمایه گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است ،غافل باشند حتماً تسویه حساب منفی پس خواهند داد .

IMG_0661

با تشکر وسپاس از همراهی تان،وصبر وحوصله ای که در پاسخگوئی به سئوالات به خرج دادید، ما نیز برای تمامی معلمان ایران زمین ،که همه فداکار وهرکدام اسوه ی مهربانی واخلاقند آرزوی سربلندی داریم واز خداوندبزرگ خواستاریم، روزی را شاهد باشیم که درایران زمین هیچ معلمی رنج معیشت ،وهیچ کودکی ،بجز تحصیل ،دغدغه ودرد دیگری ی نداشته باشد
پایان پیام
درج مطلب امیر اسماعیلی

 
تعداد بازدید: 1412 ، امتیاز کاربران: 10 (1 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی