پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 17:15   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26496صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیجمعه، 12 تیر 1394 - 14:48
افزایش نگرانی ها در خصوص کمک مالی سعودی به مدارس اسلامی در کانادا
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


رسانه های کانادا روز پنجشنبه گزارش کردند اسناد تازه منتشر شده توسط ویکی لیکس در مورد سرمایه گذاری عربستان سعودی برای مدارس خصوصی اسلامی در کانادا، نگرانی هایی را در رابطه با سرمایه گذاری ریاض در جامعه مسلمانان کانادا ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش مجله «گلوب اند میل» (Globe and Mail)، این دو سند شامل یک مدرکی است که میان سفارت سعودی در اوتاوا و ریاض امضاء شده و در رابطه با دو کمک مالی این کشور به مدارس اسلامی که یکی از آنها به مدرسه ای در اوتاوا که بیش از 200 هزار دلار و دیگری به مدرسه ای در می سی ساگا (Mississauga) که مبلغ 150 هزار دلار کمک بلاعوض شده است، مربوط می شود.
مجله گلوب گزارش کرد در حالیکه کمک های مالی خارجی به مدارس خصوصی در کانادا موضوعی قانونی به شمار می رود، با اینحال برخی از منتقدان نگرانی هایی را مطرح کرده اند که این پول ها از عربستان سعودی یک سری پیام هایی را با خود به دنبال دارد، به این معنی که فراگیری اسلام ناب به عنوان اقدامی مطرح شده است که مورد حمایت دکترین سعودی قرار دارد.
اما مدیر انجمن اسلامی کانادا --- انجمنی که اداره چندین مسجد و مدارس خصوصی در این کشور را به عهده دارد --- اعلام کرد تنها کمک های مالی مطلق و بدون قید و شرط را می پذیرد و هرگونه نفوذ عربستان سعودی بر روی این مدارس را رد کرد.
شرف شرف الدین در گفتگو با مجله گلوب گفت:« ما از این طریق مدارس خود را اداره نمی کنیم بلکه ما کانادایی هستیم و روش منحصر به خود را داریم.»
بر اساس اسنادی که به تازگی منتشر شده است مدرسه اولیو گراو (Olive Grove School) در می سی ساگا که توسط انجمن اسلامی کانادا اداره می شود، پس از آنکه جزئیات مربوط به ساخت و ساز و تعمیرات آن به مقامات ریاض در سفارت عربستان سعودی در اوتاوا ارسال شد، 134 هزار دلار از این کشور کمک مالی دریافت کرد.
مجله گلوب همچنین گزارش کرد این مدرسه اسلامی یکی از مدارس آکادمی در اونتاریو (Ontario) است که تعداد یک هزار و 200 دانشجو در فهرست انتظار خود دارد.
اما شرف الدین تاکید کرد با درنظر گرفتن طرح کلی که مبلغ آن هفت میلیون دلار برآورد شده است، این مقدار کمک بسیار ناچیز است.
هنگامی که در مورد نفوذ سعودی از مسئولان مدرسه اسلامی اوتاوا نیز در این زمینه سوال شد، آنها نیز همین جواب را دادند.
در مقابل پروژه چهارمیلیون دلاری که برای مدرسه اسلامی اوتاو در نظر گرفته شده است، عربستان سعودی تنها 211 هزار دلار به این مدرسه کمک مالی کرده است.
محمد شیخ احمد، رئیس مدرسه اوتاوا گفت:« ما معمولا یک چنین کمک های مالی را با حاشیه هایی که در اطراف آن وجود دارد، نمی پذیریم.»
یک مقام سعودی در ریاض نیز در یادداشتی، مصوبه دولت کانادا برای هر گونه کمک مالی را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی از ترنتون (TRENTON)، این گونه کمک های مالی خارجی در کانادا قانونی است اما یک کمیته پارلمانی از هشت ماه پیش تاکنون بر این کمک های خارجی نظارت دارد و سوالات مربوط به کمک مالی سعودی نیز به منظور دریافت هر گونه پاسخی به جامعه مسلمانان کانادا ارسال شده است.
دانیل لانگ (Daniel Lang)، سناتور محافظه کار کانادا که ریاست کمیته امنیت ملی این کشور را بر عهده دارد اعلام کرد:« ما باید در رابطه با کمک های خارجی که به این کشور سرازیر می شود، نگران باشیم.»
182/106

تعداد بازدید: 671 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی