سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 16:02   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26521صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجییکشنبه، 14 تیر 1394 - 07:46
گرامیداشت یاد ملا نصرالدین از قهرمانان اسطوره ای فرهنگ ترک
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:
گرامیداشت یاد ملا نصرالدین از قهرمانان اسطوره ای فرهنگ ترک

پخش 12 تیر 1394 به روز رسانی 12 تیر 1394

A A

جهت معرفی ملا نصرالدین به مردم جهان همه ساله از سوی انجمن فرهنگی ملانصرالدین و با همکاری شهرداری آک شهیر مراسم بزرگداشت یاد ملا نصرالدین ترتیب می یابد


هر مردمی و هر فرهنگی قهرمانان خاص خود را دارد که تبدیل به اسطوره ای برای آن جامعه شده اند. ملا نصرالدین نیز یکی از قهرمانان اسطوره ای فرهنگ ترک می باشد. نام ملا نصرالدین هر زمان باعث نقش بستن لبخند بر لبان انسانها می گردد. ملا نصرالدین یکی از قهرمانان ادبی می باشد که صدها سال است توانسته لبخند را بر لبان انسانها بنشاند. برای خندیدن کافیست یکی از فکاهی های ملانصرالدین را به ذهن بیاورید. فکاهی ها و جملات قصار ملا نصرالدین محدود به زمان و مکانی خاص نبوده و می تواند در فرای تمامی زمانها لبخند را بر لب تمامی انسانها بنشاند. حتی تمامی آنها چنان به روز است که گویی برای حال حاضر ساخته شده است. ملا نصرالدین گویی در کوچه و محله ما و همراه ما زندگی می کند. حتی می توان گفت که با این ویژگی خود هزاران سال بعد نیز خواهد توانست لبخند را بر لب انسانها بنشاند. 

ملا نصرالدین در واقع قهرمان منطقه خاورمیانه و آسیای میانه است. انسان آناتولی ملا نصرالدین را از اهالی "آک شهیر" می داند. اولیاء چلبی مورخ بزرگ ترک می نویسد: مزار انسان بزرگ شیخ نصرالدین در "آک شهیر" قرار دارد. خداوندگار ملا نصرالدین در زمان "ییلدیریم خان" به شهرت دست یافت. از فضلاء و بسیار حاضر سخن بود. انسان بزرگوار، فیلسوف و صاحب کرمی بود که می توانست از پس کلیه امور دنیوی و اخروی بدون درهم آمیختن آنها به راحتی برآید.

ملانصرالدین در "آک شهیر" ترکیه زندگی بی نظیر و بسیار با کیفیتی را سپری کرد. به عقیده برخی وی در دوره سلجوقی و به عقیده برخی دیگر نیز در دوره محمد چلبی از سلاطین عثمانی بدرود حیات گفت. گفته می شود که فکاهی های ربط داده شده به ملانصرالدین در واقع قصه زندگی انسانهای زیاد دیگری است که همه به وی نسبت داده شده است. البته این موضوع که فکاهی های منسوب به ملا نصرالدین چگونه شکل یافته است، موضوعی بی اهمیت می باشد. مهم این است که همه این فکاهی ها می تواند باعث خنده انسانها شود و در آینده نیز چنین خواهد بود. بطور خلاصه ملا نصرالدین از خود ماست و متعلق به همه ماست.

اکثر مردم بر این عقیده هستند که ملا نصرالدین از اولیاء خدا و از صاحبدلان بوده است. در دوره ای از تاریخ که مطبوعات و سایر امکانات انتقادی وجود نداشت، فکاهی های او می توانست به نحو احسن و به بهترین وجه بازگوکننده مشکلات و دردهای مردم بوده و راهی نرم و ملایم برای انتقاد از مقامات دولتی باشد. 

بعنوان مثال گفته می شود که روزی مردم آک شهیر از دست تیمور و پروش فیل او که در شهر اتراق کرده بود، به تنگ آمده و جهت طلب کمک از ملا نصرالدین و رهایی از مشکل پرورش فیل تیمور نزد وی می روند. خطاب به ملا نصرالدین می گویند: ملا در شهر دیگر علوفه و کاه نمانده است، همه را فیل تیمور خورد. ما را از این بار سنگین نجات بده. ملا نصرالدین خطاب به مردم می گوید: دنبالم راه بیفتید. سپس به همراه مردم شهر به حضور تیمور می رود. وقتی نزد تیمور می رسد، پشت سرش را نگاه کرده و در کمال تعجب می بیند که مردم از ترس تیمور همه پا به فرار گذاشته اند. تصمیم می گیرد تا با روش استادانه خود انتقام اهانت مردم را بگیرد. بنابراین خطاب به تیمور می گوید: پادشاها! مردم از تنهایی و ناراحتی فیلی که مسئول پرورش آن هستند، آزرده شده اند. بنابراین برای اینکه این فیل تنها نماند، می خواهند تا جفتی برای آن بیاوری.

تعداد فکاهی های منسوب به ملانصر الدین آن قدر زیاد است که نمی توان همه آنها را برشمرد. از مهمترین آنها می توان سوار شدن ملا به صورت برعکس بر روی خر و یا مایه زدن به دریاچه آک شهیر جهت ماست درست کردن را نام برد که تبدیل به سمبل این شهر شده اند.

جهت معرفی ملا نصرالدین به مردم جهان از سال ۱۹۵۹ بدین سو همه ساله از سوی انجمن فرهنگی ملانصرالدین و با همکاری شهرداری آک شهیر در روزهای بین ۵ الی ۱۰ جولای مراسم بزرگداشت یاد ملانصرالدین ترتیب می یابد. میهمانان، ادبا، عالمان و هنرمندان بسیاری نیز از سراسر جهان جهت حضور در این مراسم به آک شهیر می روند. مزاح و طنز منسوب به ملانصرالدین با فرهنگ مردمی که از چهار گوشه جهان به شهر می آیند در هم آمیخته می شود.

تعداد بازدید: 2025 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی