شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 00:50   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26539صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیچهارشنبه، 17 تیر 1394 - 07:47
پذیرش بیش از حد استاندارد در مدارس تیزهوشان/ به کارگیری سیاست‌های ادغامی برای کاهش تنوع
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وزیر آموزش و پرورش گفت: استفاده از سیاست‌های تدریجی برای کاهش تنوع مدارس در دستور کار وزارخانه قرار دارد.
به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، از آغاز فعالیت‌های مدارس تیزهوشان حدود نیم قرن می‌گذرد که در طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده است اما در سال‌های اخیر این فراز و نشیب‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفته به گونه‌ای که بحث تنوع مدارس تیزهوشان مطرح شد.

از سال 88 تا 92 این رشد به اوج خود رسید و از سال 92 تاکنون وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا با به کارگیری سیاست‌های مناسب از این روند بی‌رویه جلوگیری کند.

آمارها حاکی از آن است که در سال 92 در بیش از 200 منطقه و شهر مدارس سمپاد وجود دارد و 5711 کلاس درس ویژه دانش آموزان تیزهوش در این مدارس تعبیه شده است که این ارقام در مقایسه با چهار سال قبل رشد 120 درصدی داشته است.

 عدم توجه به نخبگان واقعی

بحث تنوع مدارس به حدی مهم و تأثیرگذار در روند آموزش و پرورش کشور است که توجه بیشتر به این مقوله را می‌طلبد، چرا که این تنوع موجب افزایش و تعدد مدارس تیزهوشان در سطح کشور شده است که این عاملی است تا پذیرش صحیح و موجهی انجام نگیرد.

در واقع در این شرایط افرادی در مدارس تیزهوشان پذیرفته می‌شوند که قابلیت و توانایی حضور در این مدارس را ندارند. آمارها در سطح جهانی نشان می‌دهد که از میان دانش آموزان تنها حدود سه درصد به عنوان استعدادهای درخشان شناخته می‌شوند و این مسئله در ایران فراتر از این آمار را نشان می‌دهد.

حذف مطلق تنوع امکان ندارد

بحث تنوع مدارس و تعدیل این امر دو سالی است که شکل بسیار جدی به خود گرفته است و در این خصوص علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: از حدود دو سال پیش بحث تنوع مدارس به تحقیق گذاشته شد و اعتقاد ما بر این است که این تنوع را نمی‌توان به طور مطلق حذف کرد و این قضیه بدان جهت است که دانش آموزان با توانایی‌ها و قابلیت‌های بسیار متنوعی وجود دارند. اما نباید این نکته را هم از نظر دور داشت که تنوع در این حد و اندازه هم جایز نیست.

 بی‌انگیزگی در کادر آموزشی در مدارس

علی‌اصغر فانی در خصوص تجمع دانش آموزان با قابلیت‌های بیشتر در مدارس ویژه‌ای همچون تیزهوشان و نمونه مردمی باعث می‌شود، انگیزه دانش آموزان و همین طور معلمان از بین برود، لذا سیاست‌های آموزش و پرورش حفظ ضرورت تنوع در حد نیاز است و در همین راستا اقدام به کاهش تنوع صورت می‌گیرد تا به تحقق شعار عدالت اجتماعی هم جامه عمل پوشانده شود.

 کاهش تنوع؛ انحلال یا سیاست تدریجی

وزیر آموزش و پرورش در خصوص سیاست‌های اجرایی به کار گرفته شده برای کاهش تنوع مدارس گفت: در این راستا قصد داریم از سیاست‌های تدریجی بهره بگیریم،‌ به عنوان مثال حتی ممکن است در نقاطی مجبور باشیم برخی مدارس را با هم ادغام کنیم اما از سیاست‌های انحلال مدارس استفاده نمی‌کنیم.


گزارش از آتوسا دولتیاری

تعداد بازدید: 957 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی