جمعه، 10 فروردین 1403 - 16:09   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26697صفحه نخست » اخبار آموزشی خارجیشنبه، 3 مرداد 1394 - 02:27
فقر، مسیر طولانی و کوهستانی بودن مدارس موانع تحصیل دانش‌آموزان بامیانی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:
 

فقر، بیکاری خانواده‌ها، دور بودن روستاها از مدارس و کوهستانی بودن برخی ولایات در افغانستان باعث شده است تا برخی دانش‌آموزان از تحصیل باز بمانند.

خبرگزاری فارس: فقر، مسیر طولانی و کوهستانی بودن مدارس موانع تحصیل دانش‌آموزان بامیانی

 
  •  

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مسئولان آموزش و پرورش بامیان اعلام کردند که 8 درصد دانش آموزان این ولایت از تحصیل محروم هستند.

این مقامات افغانستانی فقر، بیکاری خانواده‌ها، دور بودن روستاها از مدارس و کوهستانی بودن این ولایت را از جمله دلایل عمده عدم دسترسی کودکان به مدارس ذکر کردند.

«محمد رضا ادا» رئیس آموزش و پرورش بامیان اظهار داشت: کودکان 7 الی 9 ساله از حق تحصیل در مدارس محروم هستند.

فقر، مسیر طولانی و کوهستانی بودن مدارس موانع تحصیل دانش‌آموزان بامیانی
چه کسی مقصر است؟ دولت یا خانواده‌ها

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش این ولایت یکی از دلایل عدم دسترسی کودکان به مدارس را دور بودن مکان زندگی آن‌ها می‌دانند، فعالان مدنی بامیان در این زمینه خانواده‌های این کودکان را مقصر می‌دانند.

به باور فعالان مدنی افغانستان، خانواده‌ها تنها حامی اطفال هستند و باید زمینه تعلیم و تربیت را برای آنها فراهم نمایند.

این در حالی است که 12 در صد از کودکان بامیانی در سال‌های 1391 و 1392 دسترسی به مکاتب نداشتند، اما در این سال‌های اخیر با کوشش و تلاش‌های ریاست آموزش و پرورش، معلمین و بزرگان محل، این ارقام به 8 درصد کاهش یافته است.

چندی قبل نیز سایت افغانستان خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی خطر بی‌سوادی، مشکلات تحصیلی و آموزشی دانش‌آموزان و همچنین ادعاهای آمریکایی‌ها در ساخت مدارس و تخصیص بودجه و امکانات به مدارس را بیان کرد.

با وجود آنکه طی 14 سال گذشته درهای مدارس در مناطق امن به روی‌ دانش‌آموزان گشوده شد، اما با ضعف‌های مدیریتی و بی‌توجهی‌ها دست به گریبان بوده‌اند. در هر منطقه‌ای که ناامنی‌ها شدت می‌یابد، «طالبان» درهای مدارس را به روی دانش‌آموزان می‌بندند و به این صورت سرنوشت آنان را تغییر می‌دهند.

فقر، مسیر طولانی و کوهستانی بودن مدارس موانع تحصیل دانش‌آموزان بامیانی
آموزش دانش‌آوزان با کتاب‌ها و تألیف‌های قدیمی

گزارش‌هایی نیز وجود دارد که در برخی مناطق طالبان به جای اینکه درهای مدارس را ببندند کتاب‌های مورد نظر خود را که با هیچ استانداردی مطابقت ندارد به صورت اجباری آموزش می‌دهند. دانش‌آموزان با تألیف‌ها و کتاب‌های قدیمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کتاب‌های تألیف شده‌ حتی از دهه‌ها سال پیش در دست دانش‌آموزان دیده می‌شود که به هیچ صورت تطابقی با علوم و فنون جدید ندارد و در برخی موارد حتی خلاف واقعیت‌های امروزی است.

کلاس‌های بدون در و پنجره و مدارس صحرایی

مدارس افغانستان در اکثر موارد حتی سقف، در و دیوار ندارند و به این دلیل دانش‌آموزان ملزم به نشتسن در مکان‌های سرد در زمستان و گرم در تابستان و در زیر خیمه‌ها هستند. گزارش‌هایی از مدارس وجود دارد که دانش‌آموزان حتی کتاب‌های آموزشی را به صورت کامل دریافت نمی‌کنند و در هر سال حتی یک قلم و کتاب نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش برای آنان توزیع نمی‌شود.

در همین راستا، پایگاه خبری «بازفید» نیز در گزارشی نوشت: ادعای آمریکا در کمک به آموزش و پرورش افغانستان و ساخت مدارس با واقعیت موجود در این کشور فاصله زیادی دارد.

دفتر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان«سیگار» نیز اخیراً در گزارشی نسبت به درستی آمار کمک‌های ایالات متحده آمریکا به آموزش و پرورش افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستارتحقیق در این مورد شده است.

ضرورت دارد دولت وحدت ملی در زمینه تحصیل و آموزش دانش‌آموزان، ساخت مدارس و اماکن آموزشی و همچنین تأمین امنیت دانش آموزان برنامه‌ریزی کند تا بتوان به نحو احسن از استعدادهای آینده سازان وطن بهره برد.

تعداد بازدید: 2695 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING