جمعه، 31 فروردین 1403 - 08:42   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26703صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیشنبه، 3 مرداد 1394 - 02:37
گروهی خطرناک‌تر از داعش!
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:



او را باید میراث اسامه بن‌لادن برای القاعده دانست. میان تروریست‌های القاعده از فضلی با عناوینی چون «ابوعثامه کویتی» و «ابوعثامه جراوی» نیز یاد می‌شد. گفته می‌شود متولد۲۴ آوریل ۱۹۸۱ در کویت است.
روزنامه اعتماد نوشت: این دومین بار است که منابع امریکایی از عملیات موفقیت‌آمیز خود برای کشتن رهبر گروه تندرو موسوم به خراسان در سوریه خبر می‌دهند.

محسن فضلی جوان ۳۴ ساله‌ای که نامش در یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز آمده، کسی است که از سال پیش هدف پنتاگون بوده است. اکنون وزارت دفاع امریکا از شکار این هدف خبر می‌دهد و می‌گوید این رهبر باتجربه‌ شبکه القاعده توسط جنگنده‌های امریکا در سوریه کشته شده است.

قبلا ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ بود که منابع امریکایی از به تور انداختن این سرکرده القاعده خبر داده بودند. پنتاگون اکنون مدعی است محسن فضلی، رهبر گروه تروریستی خراسان روز هشتم جولای (۱۷ تیر) هنگامی که سوار بر خودرو در نزدیکی شهر سرمدا در شمال سوریه در حال حرکت بوده، هدف حمله هوایی جنگنده‌های ارتش امریکا قرار گرفته و کشته شده است.

محسن فضلی کیست؟

او را باید میراث اسامه بن‌لادن برای القاعده دانست. میان تروریست‌های القاعده از فضلی با عناوینی چون «ابوعثامه کویتی» و «ابوعثامه جراوی» نیز یاد می‌شد. گفته می‌شود متولد۲۴ آوریل ۱۹۸۱ در کویت است.

نکته جالب توجه در زندگی فضلی گزارش وزارت خارجه امریکا است که می‌گوید محسن فضلی به بن‌لادن نزدیک بود و جزو اندک کسانی بود که پیش از یازده سپتامبر از آن طرح باخبر بود. در واقع فضلی زمانی که چیزی حدود ۲۰ سال داشته، به محرم اسرار سرکرده اسرارآمیز القاعده تبدیل شده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، آژانس‌های اطلاعاتی امریکا از حدود یک دهه پیش محسن فضلی را که شهروند کویت است زیرنظر داشته‌اند. به گزارش وزارت خارجه امریکا، فضلی با یک فرد ثروتمند کویتی که از تامین‌کنندگان مالی تروریست‌هاست همکاری می‌کرده تا اینکه آن فرد در پی اعلام پاداش هفت میلیون دلاری برای دستگیری او، بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌ها جرج بوش، رییس‌جمهوری سابق امریکا هم در سال ۲۰۰۵ در یکی از سخنرانی‌های خود به نام محسن فضلی اشاره کرده بود. به گفته جرج بوش، محسن فضلی به تروریست‌هایی که در سال ۲۰۰۲ یک نفتکش فرانسوی را در نزدیکی ساحل یمن منفجر کردند کمک کرده بود. آن انفجار یک کشته برجای گذاشت و وسعت زیادی از ساحل را با نشت ۵۰هزار بشکه نفت آلوده کرد. وی همچنین سابقه جنگ علیه نیروهای روس در چچن و برای القاعده درافغانستان را هم در پرونده‌اش دارد.

عربستان نیز در سال ۲۰۰۵ فضلی را در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب خود قرار داد چرا که با چند مورد حملات القاعده در عربستان ارتباط داشت. به همین دلایل شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۰۵ فضلی را به اتهام دست داشتن در برنامه‌ریزی، سازماندهی و تامین هزینه‌های مالی حملات القاعده تحت تحریم قرار داد.

اما این فشارها محدودیتی برای رفتارهای تروریستی فضلی ایجاد نکرد. در سال ۲۰۱۲ امریکا فضلی را به خاطر انتقال شبه نظامیان و منابع مالی از طریق ترکیه و برای حمایت از شبه نظامیان در سوریه متهم کرد.

سال گذشته بود که دیلی میل گزارش داد جیمز کومی، رییس اداره تحقیقات فدرال امریکا هشدار داده است که گروه تروریستی خراسان به رهبری فضلی به احتمال زیاد خیلی زود به منافع امریکا حمله می‌کند. کومی آن زمان هشدار داد گروه خراسان «تمایل به ویران کردن» دارد و به نظر می‌رسد در تلاش برای حمله مستقیم به منافع امریکا و متحدان آن است.

خراسان نام اسرار‌آمیز

همزمان با خبر تایید مرگ محسن فضلی شایان توجه است، سال گذشته امریکا از تشکیل یک گروه تروریستی زیرزمینی با نام «خراسان» به عنوان گروهی بسیار خطرناک‌تر از داعش خبر داد و بدین‌ترتیب خراسان در یک سال اخیر به کلمه‌ای مرموز در رسانه‌های جهان تبدیل شد. تاکنون اطلاعات ذیل درباره ترکیب اعضا و اهداف و روش‌ها و توانمندی این گروه در برخی منابع منتشر شده است:

۱- ترکیب اعضای این گروه چند ملیتی است. بیشتر اعضای این گروه از کشورهای افغانستان، پاکستان، یمن، سوریه و برخی کشورهای اروپایی هستند.

۲- از نظر تشکیلاتی این گروه زیر مجموعه القاعده بوده و با گروه نصرت در سوریه ارتباط دارد. طبق برآورد سرویس‌های مخفی امریکا، اعضای گروه «خراسان» از در هم ریختگی اوضاع سوریه از سال ۲۰۱۱ به بعد، استفاده کرده و از افغانستان، پاکستان به شمال این کشور رفته‌‌اند تا از آنجا بدون هیچ مزاحمتی به طراحی سوءقصدهای خود بپردازند.

۳- دستور کار اصلی این گروه هدایت و اجرای عملیات خرابکاری در کشورهای اروپایی است. براساس برآوردهای دستگاه‌های جاسوسی سری امریکا، افراد مسلح وابسته به خراسان برای آزمایش راه‌های جدید انتقال مواد منفجره از گیت فرودگاه‌ها با سازندگان بمب شاخه القاعده در یمن همکاری می‌کنند.

۴- برآوردهای اطلاعاتی غربی نشان می‌دهد که این گروه توانمندی‌های خاص‌تری نسبت به گروه‌های مشابه خود دارد. این گروه توانایی انتقال مواد منفجره با ابعاد سنگین‌تر و پیچیده‌تر به اروپا را داراست.

۵- این گروه شبکه‌ای از گروه‌های شهروندان با ویزای امریکایی را در اختیار دارد که می‌توانند با حساسیت کمتری به هواپیماهای امریکایی دسترسی داشته باشند.

در همین حال تحلیلگران امنیتی امریکا اذعان دارند که آغاز حمله امریکا و متحدانش به مواضع تروریست‌ها در سوریه، موجب شد روند تشکیل گروه‌های تروریستی چون خراسان صعودی شود. ارتش امریکا اعلام کرده هواپیماهای جنگی این کشور در کنار حمله‌های خود به مواضع داعش در سوریه، حملات جداگانه‌ای نیز به این گروه انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها با همکاری امریکا و برخی نهادهای اطلاعاتی منطقه، فهرستی با نام ۱۴ تن از اعضای هسته موسوم به «هسته گرگ» وابسته به القاعده در میان آوارها پیدا شده که این فهرست به اعضای گروه خراسان تعلق دارد.

در این لیست نام سرکرده‌های زبده القاعده از جمله چهار شهروند ترکیه، دو مصری، دو یمنی، دو تونسی، یک فلسطینی، یک صرب و یک نفر دیگر از قفقاز آمده است و احتمال داده می‌شود که این‌ افراد شکارهای آینده حملات هوایی جنگنده‌های ایالات متحده باشند.

تعداد بازدید: 1462 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی