RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 05:27   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26747صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسیجمعه، 9 مرداد 1394 - 17:23
طالبان رسماً مرگ «ملاعمر» را تأیید کرد + متن بیانیه
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

رسانه‌های طالبان بالاخره سکوت خود را شکسته و خبر مرگ ملاعمر رهبر خود را رسماً اعلام کردند.
رسانه‌های پشتوزبان مرتبط با طالبان چون «ژمن»، «نن»، «طالب‌نیوز»، «خبرپانه» و «تورا بورا» به صورت رسمی خبر مرگ ملامحمد عمر را تایید کردند.

تایید خبر مرگ ملاعمر بر اساس بیانیه شورای رهبری طالبان صورت گرفته است. البته سایت‌های رسمی‌تر این گروه چون «شهامت» و «امارت» تا ساعت ۱۱ پنجشنبه شب درباره مرگ رهبر طالبان به سکوت خود ادامه داده‌اند.

اما دقایقی پیش طالبان در بیانیه‌ای که در پایگاه خبری شهامت منتشر کرده ضمن تایید خبر مرگ ملاعمر، ملا اخترمحمد منصور را به عنوان جانشین وی و رهبر آینده طالبان معرفی کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: همانگونه که مستحضر هستید، ملا محمد عمر مؤسس و زعیم طالبان چندی قبل در نتیجه بیماری، درگذشت.

بعد از درگذشت وی، شورای رهبری طالبان برای تعیین زعامت جدید دست به کار شد، اعضای شورای رهبری طالبان در جریان نشستی بعد از مشاوره طولانی و عمیق، دوست و شخص نزدیک و قابل اعتماد ملا محمد عمر و معاون پیشین امارت اسلامی را به عنوان امیر طالبان تعیین کرد.

ملااختر محمد منصور که از سوی ملا محمد عمر نیز در زمان حیات وی برای تحمل مسئولیت سنگین شخص قابل اعتماد دانسته شده بود و برای سالیان متمادی مسئولیت تمام امور اجرایی امارت اسلامی به وی سپرده شده بود، شورای رهبری امارت اسلامی، اختر منصور را برای آینده، شخص مناسب و مستعد برای رهبری طالبان دانسته و وی را امیر شرعی انتخاب کرد.

همچنین بنابر مشورت و تائید نشست یاد شده، مولوی «هیبت الله آخندزاده» رئیس سابق محاکم طالبان و سراج‌الدین حقانی فرزند مولوی جلال‌الدین حقانی به عنوان معاونین رهبر طالبان تعیین شدند.

در این بیانیه زمان و مکان مرگ رهبر طالبان روشن نشده و در مورد بیماری که منجر به مرگ وی شده نیز جزئیاتی ارائه نشده است.

ملاعمر که بود؟

محمد عمر در سال ۱۹۵۹ در روستای نوده ولایت قندهار زاده شد. در اوایل جهاد افغانستان علیه شوروی، ملاعمر به عنوان یک سرباز پیاده و عادیِ مجاهدین، دو هفته به پاکستان سفر کرد.

گفته می‌شود در جریان یکی از جنگ‌ها یک چشم ملاعمر بر اثر برخورد ترکش زخمی شد و به شدت آسیب دید.

پس از عقب‌نشینی ارتش شوروی از افغانستان، بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ ملاعمر امام مسجدِ یک روستا در فرمانداری در غرب قندهار شد و در اکتبر ۱۹۹۴ ملاعمر، امیر یا رهبر طالبان گردید.

در ۱۹۹۶ اجلاس بزرگی که شورا خوانده می‌شد و متشکل از ۱۵۰۰ طالب دینی بود در قندهار برگزار شد. تا این زمان، طالبان تقریباً ۹۰ درصد خاک افغانستان را اشغال کرده بود. در نهایت در پی حملات ارتش آمریکا و همزمان نیروهای ائتلاف شمال (ناتو) در اکتبر ۲۰۰۱، حکومت تحت رهبری ملا عمر پس از مقاومت کوتاهی سقوط کرد.

وی از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا کنون دیده نشده است.

مفسران و تحلیلگران مسائل مرتبط با طالبان مطمئن نیستند چه مقدار از اطلاعات منتشر شده درباره تولد و زندگی ملامحمد عمر با واقعیت منطبق باشد.

 

تعداد بازدید: 570 ، امتیاز کاربران: 10 (1 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING