RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:32   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26760صفحه نخست » اخبار علمی ، فرهنگیجمعه، 9 مرداد 1394 - 19:40
مدارس غیردولتی؛ یار نظام آموزشی یا رقابت بر سر لوکس‌ترین مِنوی تحصیلی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:
در حالی که بعضی مناطق کشور فاقد امکانات آموزشی استاندارد است و عده‌ای از دانش‌آموزان به دلیل عدم امکانات از رسیدن به مدارج تحصیلی بالاتر بی‌نصیب هستند، جمعی بر سر رسیدن به لوکس‌ترین امکانات تحصیلی باهم رقابت می‌کنند.
 

به گزارش سرویس اجتماعی  تفتان ما، محمد تاجیک: آموزش و پرورش نه تنها یک سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از منابع انسانی در سال‌های آتی است، بلکه اصل سازندگی نسل آینده است.

مدارس غیر دولتی جلوه بارز مشارکت تمام عیار خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت است، اما رویکرد توجه به این مدارس نباید فقط از دریچه «اقتصادی» باشد، بلکه باید محصول خدمت آنان بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد.

با نگاهی به آموزش و پرورش کشور شاهد انواع مدارس در نظام آموزشی هستیم که مدارس دولتی، نمونه دولتی، تیزهوشان و مدارسی که توسط نهادها، ارگان‌ها و افراد مختلف اداره می‌شوند از آن جمله هستند و یک میدان رقابت برای رسیدن به امکانات و تسهیلات آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به وجود آورده است که هر کس بنا به توان خود در این مدارس به تحصیل می‌پردازد.

مدارس غیردولتی؛ یار نظام آموزشی یا رقابت بر سر لوکس‌ترین مِنوی تحصیلی

در حالی که اکثریت مدارس کشور به صورت دولتی اداره می‌شوند و این سال‌ها نیز سرانه مدارس به صورت قطره‌ای واریز شده است، مدارسی هستند که بر سر رسیدن به لوکس‌ترین امکانات تحصیلی به رقابت با هم می‌پردازند.

داستان شهریه مدارس غیردولتی و مدارس خاص نیز مانند هر کالای دیگری به منطقه و خیابان مدرسه بستگی داشته و هر کدام نرخ خاص خود را دارد، از شهریه یک میلیون و  ۹۹۲ هزار تومانی تا شهریه ۹ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان نیز در نوسان است.

در کنار آن نیز افراد و سازمان‌های خاص  بنا به محبوبیت و شرایط خاص مدارس خود شهریه‌ها، قواعد و قوانین خاص خود را از والدین دانش‌آموزان طلب می‌کنند.

نکته مهم و قابل توجه در این آشفته بازار مدارس و مسئله مهمی که به وضوح مشهود است، نبود سیستم جامع ثبت‌نام در مدارس غیردولتی است و هر کدام از این مدارس منو آموزشی خاص خود را دارند و نرخ مصوب وزارت آموزش و پرورش در این میان از وجاهت قانونی برخوردار نیست، در کنار دریافت شهریه‌های نجومی، برگزاری آزمون‌های ورودی و گزینش و انجام مصاحبه رویکرد دیگری است که این مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اند و هر یک منوی آموزشی متفاوتی مانند کلاس زبان، رایانه، برگزاری اردوهای تفریحی و سیاحتی، انجام کلاس ورزش در بیرون از مدرسه، برگزاری فوق العاده و مداوم کلاس‌های درسی خارج از برنامه مصوب و از همه جالب تر انجام کلاس یوگا در مدرسه را ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مرضیه گُرد معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص شهریه مدارس غیردولتی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته شیوه مصوب کردن شهریه مدارس به این شکل بود که هر سال شورای نظارت، درصد و رقمی را بر شهریه افزایش می‌داد و این موضوع باعث می‌شد، آن دسته از مدارسی که پایه عددی بیشتری داشتند، شهریه بیشتری دریافت کنند.

وی ادامه داد: تکلیف قانونی برای شورای نظارت مرکزی بود که باید الگوی شهریه را مصوب می‌کرد و طبق الگویی که اعلام شده است، پارامترهایی مثل فضا، معلم و کیفیت آموزشی را وارد شهریه کرده است.

گُرد با بیان اینکه در سال جاری تلاش کردیم که تمام اطلاعات مدارس را مؤسسان در هفت فصل در نرم‌افزاری وارد کنند، گفت: اطلاعات از طرف شورای آموزش منطقه به شورات نظارت ارائه می‌شود و در صورت تأیید به مدرسه ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که از افزایش ۲۰ درصد شهریه مدارس در سال‌جاری خبری نیست، افزود: ما در شهر تهران منطقه به منطقه بررسی کردیم و حداقل ۲٫۵ درصد و حداکثر ۱۷٫۵ درصد برای افزایش شهریه‌ها پیش‌بینی شد.

* پرداخت موارد اضافه بر شهریه در مدارس غیردولتی اجباری نیست

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با تأکید بر اینکه پرداخت موارد اضافه بر شهریه در مدارس غیردولتی اجباری نیست، ادامه داد: باید قراردادهای شفاف و مشخصی در مدارس غیردولتی برای شهریه و فوق برنامه‌ها وجود داشته باشد که این موضوع در فرم‌هایی که از طرف اداره‌کل مدارس غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شده، پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: مدارس غیردولتی موظف هستند که شهریه‌های شورای نظارت را در دید عموم قرار دهند و شماره تلفن‌های پیشنهادات و شکایات را نیز در آن درج نمایند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: قانون تأسیس مدارس غیردولتی به عنوان یک سیاست راهبردی در ایجاد زمینه مشارکت مردم در آموزش و پرورش بوده است.

وی با بیان اینکه فوق برنامه در مدارس غیردولتی با هدف تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده است، گفت: دو نوع فوق برنامه داریم که یک مدل آن به این شکل است که فوق برنامه در قالب برنامه درسی و از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ پیش‌بینی شده است و مدل دوم پس از پایان زمان مدرسه است که به برنامه‌های ربوکاپ یا سایر کلاس‌ها متناسب با برنامه‌ریزی مدرسه می‌توان اشاره کرد.

زینی‌وند با تأکید اینکه برنامه‌های فوق برنامه باید به تأیید انجمن اولیا و مربیان مدرسه برسد، ادامه داد: رئوس برنامه‌ها توسط شورای مدرسه به آموزش و پرورش ارائه می‌شود و در صورتی که شورای نظارت تأیید کند، ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: مدارس نباید به هنگام ثبت‌نام و اخذ شهریه، مبلغی را به عنوان فوق برنامه دریافت کنند.

مدیرکل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نظارت بر فعالیت این مدارس افزود: از مدارس غیردولتی تهران بازدید انجام می‌شود و حتی در برخی مواقع به لغو ابلاغ مدیر انجامیده است.

وی در خصوص موضوع پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی گفت: اعلام شده بود که ۹۰ مدرسه در مورد پیش‌ثبت‌نام مبلغ بالا اخذ کردند که به همراه مسئولانی از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به این مدارس مراجعه کردیم.

زینی‌وند ادامه داد: مشخص شد که ۱۳ مدرسه وجه ثبت‌نام دریافت کردند که بین ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۸ میلیون تومان بود.

وی افزود: تمام مدارسی که سال گذشته شهریه اضافی دریافت کردند، امسال اجازه تعیین الگوی شهریه را ندارند و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار دهند و حداقل ۲٫۵ درصد افزایش شهریه دارند.

به گزارش فارس، مدیرکل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر از یک مدرسه‌ای گزارش دارید که شهریه اضافه دریافت می‌کند باید با روابط عمومی هماهنگ شود تا اسناد مدارس بررسی شود.

وی با بیان اینکه برخی از مدارس غیردولتی نیازمند توجه خاص از نظر کیفیت بخشی هستند، افزود: در سال‌های گذشته معلمان مدارس غیردولتی حق نداشتند در دوره‌های آموزش ضمن خدمت کتاب‌های جدیدالتألیف حضور داشته باشند که این موضوع برطرف شد و اکنون معلمان مدارس غیردولتی حق‌ ندارند بدون گذراندن دوره آموزشی کتاب‌های جدیدالتألیف به آموزش این کتاب‌ها بپردازند.

* دوره‌های آموزشی برای معلمان مدارس غیردولتی که کمتر از ۳ سال سابقه خدمت دارند

زینی‌وند با تأکید بر اینکه معلمان مدارس غیردولتی که کمتر از ۳ سال سابقه خدمت دارند باید دوره‌های ضمن خدمت را بگذرانند، اضافه کرد: مدارسی که از نظر کیفیت آموزشی در حد مطلوب نیستند را شناسایی کردیم و به آنها سه سال فرصت دادیم تا کیفیت فعالیت‌های خود را افزایش دهند.

وی در خصوص درجه‌بندی مدارس غیردولتی گفت: درجه‌بندی مدارس غیردولتی از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و سه سال ادامه داشت که ما بررسی مجدد آن را با هدف ارزیابی و زمینه‌سازی برای استاندارد کردن مدارس غیردولتی آغاز کردیم و با رویکرد علمی و پژوهشی این کار را انجام خواهیم داد.

مدیرکل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: درجه‌بندی سال های گذشته مدارس غیردولتی از درجه اعتبار ساقط است و در حال حاضر هیچ درجه‌بندی در مدارس غیردولتی نداریم.

به گزارش فارس ایجاد بازار مکاره در میان این مدارس سبب شده است خانواده‌ها با نوعی سردرگمی مواجه شوند و خود را ملزم بدانند به هر طریق ممکن مشتری این بنگاه‌های آموزشی شوند.

همین نبود سیستم جامع ثبت‌نام و نظارت بر مدارس غیردولتی باعث شده است مدیران مدارس خاص خود به مثابه یک سازمان مستقل آموزشی عمل کرده و بسیاری از امور آموزشی را مطابق سلایق خود و یا تجاربی که از دوران مدیریت خویش بر نهادهای آموزشی داشته یا از رانت‌های مسئولیتی خود استفاده می‌کنند انجام دهند.

مدارس غیردولتی؛ یار نظام آموزشی یا رقابت بر سر لوکس‌ترین مِنوی تحصیلی

 

 

 

آمارها نشان می‌دهد تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز است و به راستی با نغمه‌های این روزهای مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مدارس غیردولتی چگونه ایجاد برابری آموزشی و تحصیلی رایگان دانش‌آموزان تا پایان دوره متوسطه که در قانون اساسی به آن تصریح شده است شکل واقعی به خود می‌گیرد، آیا می‌توان به عدالت آموزشی و تساوی تعلیم و تربیت در همه ابعاد آن که از اهداف عالی انقلاب اسلامی است نگاه خوشبینانه داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص شهریه‌ مدارس غیردولتی، اظهار داشت: متأسفانه برخی مدارس غیردولتی در بخش دریافت شهریه از یک نابسامانی برخوردارند.

وی ادامه داد: معتقدم برخی مدارس غیردولتی بر اساس سلیقه خود شهریه دریافت می‌کنند، البته ممکن است اعلام کنند براساس نوع سرویس‌دهی به دانش‌آموزان مبلغ دریافت می‌کنند، اما واقعیت این است که بعضی از مدارس غیر دولتی، خدمات ادعا شده را ارائه نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی یادآور شد: علی‌رغم تذکراتی که به مسئولان ذیربط داده شده، متأسفانه این رویه اصلاح نشده است و اخیراً نیز یک شهریه ۱۲ میلیونی در یک مدارس دریافت شد که علی‌رغم نامه‌نگاری‌های انجام شده، باخبر شدیم مدرسه موردنظر روش خود را اصلاح نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش باید بخش نظارتی خود را فعال‌تر کند و مجوزی را که تخلف می‌کنند، باطل کند؛ چراکه بعضی‌ها با توصیه و موعظه نمی‌توانند مسیر قانونی را طی کنند.

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اولاً باید در همه جا قانون وجود داشته باشد و این قانون نیز منطقی، واقع‌بینانه و قابل اجرا باشد.

وی ادامه داد: التزام به اجرای قانون وجود ندارد و باید این کار صورت گیرد و سیستم‌های نظارتی نیز باید وظیفه خود را انجام دهند؛ انتظارمان از آموزش و پرورش این است که اگر فکر می‌کنند نرخی که برای خدمات آموزشی تعیین کرده‌اند منطقی است، جلوی تخلفات را نیز بگیرند.

جعفری یادآور شد: برای نمونه وقتی به یک دانش‌آموز می‌گویند برای ثبت‌نام، ۱۵ تا ۲۰ میلیون به مدرسه بدهید، این رقم خیلی بالایی است؛ فردی ۵۰ میلیون می‌دهد و در آزادترین دانشگاه رشته دکتری می‌خواند و حالا یک دانش‌آموز برای یک سال تحصیلی ۲۰ میلیون یا کم‌تر باید بدهد که این منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: باید سازمان مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش و نیز سیستم بازرسی و نظارت آن مراعات لازم در ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی را انجام دهند و سایر سیستم‌های نظارتی هم باید به شکایات اولیای دانش‌آموزان رسیدگی کنند.

به گزارش فارس حال چگونه باید نظاره‌گر بود کودکان مستعدی را که با کمبود امکانات تحصیلی در حسرت رسیدن به مدارج عالی‌تر روزگار می‌گذراند و عده‌ای دیگر با بهترین امکانات پُز رسیدن به دانشگاه‌ را می‌دهند، یادمان نرود که عدالت آموزشی ایجاد تسهیلات برابر برای شکوفایی همه استعدادها در اقصی‌نقاط  کشور است نه جداسازی دانش‌آموزان در مکان‌ها و نظام‌های آموزشی خاص.

تعداد بازدید: 797 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: گزارش مراسم هفتمین بزرگداشت روز ملی منابع انسانی