RSS   |  نسخه موبایل   |  نسخه تلکس   |  پیوندها   |  جستجو پیشرفته   |  تماس با ما  
 صفحه اول    فرهنگی    فرصتهای استخدامی    اجتماعی، سیاسی    مقالات    خدمات    فراخوان    استخدام ( کارفرما ، کارجو)  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 06:00   
  تازه ترین اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26774صفحه نخست » اخبار اجتماعی، سیاسییکشنبه، 11 مرداد 1394 - 03:51
ماموریت دیوان محاسبات برای تعیین رقم دارایی های بلوکه شده
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 

در حالی رئیس کل بانک مرکزی ایران، میزان دارایی‌های ارزی بلوکه شده در خارج از کشور را تنها ۲۳میلیارد دلار عنوان می‌کند که امریکایی‌ها طی یکی‌دوروز گذشته به طور مجدد میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را بیش از ۱۰۰میلیارد دلار عنوان کردند که گویا تنها ۵۰ میلیارد از آن آزاد خواهد شد. حال کمیسیون برنامه و بودجه با رؤیت این تناقض‌گویی‌های دولتمردان، دیوان محاسبات را مأمور کرده تا رقم دقیق دارایی‌های بلوکه‌شده در خارج از کشور را به طور دقیق مشخص کند.
به گزارش «جوان»، سه‌شنبه هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی و معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس رفتند تا به ابهامات و تناقض‌گویی‌ها در رابطه با میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور پاسخ دهند اما حرف ولی‌الله سیف همانی بود که پیش‌تر در رسانه‌ها عنوان داشته بودند؛ یعنی دارایی‌ها در مجموع ۲۹میلیارد دلار است، از این رو پس از اظهارنظرهای متفاوت درباره میزان دقیق دارایی‌های بلوکه شده ایران، کمیسیون برنامه و بودجه و بانک مرکزی تصمیم گرفتند اظهارنظر نهایی در این باره را به دیوان محاسبات محول کنند تا این دستگاه طی دو هفته آینده رقم دقیق را اعلام کند.
غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر همین اساس به خبرنگار تسنیم گفت: از خالص دارایی‌های ایران در خارج از کشور تفاسیر متعددی وجود دارد. بانک مرکزی اعتقاد دارد که تنها ۲۹ میلیارد دلار پول بلوکه شده وجود دارد، اما اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعتقاد دارند که این عدد بسیار بالاتر است.
وی خاطرنشان کرد: در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد که ۲۳میلیارد دلار منابع بانک مرکزی بلوکه شده که آزاد می‌شود و ۶ تا ۷ میلیارد دلار نیز متعلق به دولت است که آزاد خواهد شد. این ارقام نشئت گرفته از آمار رسمی بانک مرکزی است. منابع بلوکه شده بانک مرکزی ۲۳ میلیارد دلار است و بنابراین رقم ۲۹ میلیارد دلار تغییر نکرده، ضمن آنکه ۲۲ میلیارد دلار در چین نزد شرکت نیکو به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات سپرده شده است.  سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با تمام این توضیحات نمایندگان اعتقاد دارند که رقم ۲۹میلیارد دلار بسیار کم است و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. لذا مقرر شد دیوان محاسبات برای پایان دادن به این شبهه‌ها با همکاری بانک مرکزی، رقم دقیق میزان مطالبات ارزی را استخراج و تا دو هفته آینده نتیجه آن را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ارائه کند. در این بین در حالی رئیس کل بانک مرکزی ایران، میزان دارایی‌های ارزی بلوکه شده در خارج از کشور را تنها ۲۹میلیارد دلار عنوان کرده است که جان کری و معاون خزانه داری امریکا به عنوان طراح اصلی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران اواخر هفته گذشته وقتی برای ارائه پاره‌ای توضیحات به کمیته روابط خارجه سنا رفته بودند به طور مجدد میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را بیش از ۱۰۰میلیارد دلار عنوان کردند که گویا در صورت رفع تحریم‌ها تنها ۵۰ میلیارد دلار این دارایی‌ها آزاد خواهد شد. حال کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درصدد کشف رقم دقیق میزان دارایی‌های ایران برآمده است.
البته بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران ‌پس از توافق ژنو آزاد شد اما پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ حرف و حدیث‌ها در این خصوص داغ‌تر شد، به گونه‌ای که علاوه بر اعلام رقم‌های متفاوت از سوی مسئولان کشور، مقامات غربی نیز در اعلام میزان دارایی‌های ایران گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند.
در داخل کشور نیز تاکنون ارقام متفاوتی در این باره اعلام شده است. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی میزان وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را ۲۳میلیارد دلار اعلام کرده و گفته بود: «این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است و علاوه بر این، حدود ۶ میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و به مالکیت بانک مرکزی درنیامده است.»
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرده بود که عدد ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران که توسط برخی رسانه‌ها بیان می‌شود، صحیح نیست و حدود ۳۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در شرکت نیکو سرمایه‌گذاری شده است که مربوط به طرح‌های شرکت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رئیس کل بانک مرکزی بیان کرده است.
همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را در چین ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد و کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی نیز گفته بود منابع بانک مرکزی که با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک آزاد می‌شود و قابل استفاده خواهد شد، بالغ بر ۲۳میلیارد دلار است. ۶ میلیارد دلار هم از منابع بلوکه شده دولت که وجوه حاصل از صادرات نفت است، آزاد می‌شود و به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد. به این ترتیب وجوه آزاد شده و قابل دسترسی بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار خواهد شد.   حال باید منتظر بود و دید دیوان محاسبات به عنوان مأمور جهت کشف رقم دقیق میزان دارایی‌های ایران در خارج از کشور چه رقمی را در رابطه با میزان دارایی‌ها ایران اعلام خواهد کرد.

تعداد بازدید: 780 ، امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© نسخه سوم فرهنگیان نیوز 1391
shoghlorg@gmail.com | info@farhangiannews.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار
Check  Out My Rank On PRTracking.com!
  خبر فوری: 🎊MBA & DBA🎊 IN COACHING